GELANG GETAH

GELANG GETAH
Alat untuk kita sentiasa bersikap dan berfikiran positif.

PEJABATKUcing

PEJABATKUcing
Sahabatku, Gemok. (te)Tikus di hadapannya

Monday, July 26, 2010

MENYESAL KERANA RISAU

JANGAN RISAU


Manusia suka sangat risaukan sesuatu.

Salah seorang yang selalu merasa risau ialah arwah ibu saya. Mungkin ini adalah tabiatnya. Orang lain saya tak tahulah kerana saya tak tahu isi hati mereka tapi kalau ibu saya, saya tahulah kerana beliau selalu menyatakan kerisauannya kepada anak2nya.

Ada beberapa ketika di mana diceritanya kepada kami peristiwa yang menyebabkan beliau risau.

Diceritanya kepada kami, bahawa pada satu ketika sebuah kereta pacuan empat roda datang menghampiri rumah kami. Tatkala itu ibu saya seorang diri di rumah. Mulalah hatinya berdebar takut2 mereka yang datang adalah orang jahat atau pehak berkuasa nak menyamannya atau sebagainya. Bermacam benda yang tak baik mulalah difikirkannya. Dulunya ada orang datang minta upah sembor ubat nyamuk penghapus denggi, tetapi sebenarnya mereka itu penipu.

Alih2 pemandu kereta tersebut datang kepadanya bertanya tentang sama ada rumah kami itu ialah rumah adik saya, Osman. Pemandu tersebut sabenarnya ialah kawan sekolah adik saya semasa mereka sama2 belajar di Sekolah Menengah, Pasir Pekan pada tahu 1973 dahulu. Sekarang beliau bekerja di Jabatan Penerangan Ipoh.

Barulah ibu saya merasa lega dan mampu melayan percakapan kawan adik saya tersebut. Kawan adik saya itu sedang dalam perjalanan untuk balik ke kampungnya di Pasir Pekan, singgah apabila melalui kawasan kampong kami di Lubuk (Merbau).

Satu ketika lagi ialah apabila anak saya, saya tinggalkan di kampong bersama ibu saya selepas anak saya tamat peperiksaan SRPnya.

Anak saya ini nampaknya suka mengembara. Dulu pernah pergi bermalam di Morib dengan menaiki basikal. Dan apabila mereka merancang untuk menaiki basikal ke Kuantan, emak kawannya melarang dan tak jadilah mereka pergi. Sayani tak melarang mereka pergi asalkan ianya berfaedah kepada mereka.

Pada hari tersebut anak saya menyatakan yang ia nak ke Taiping untuk merayau (seorang diri). Sampai petang beliau tak pulang2. Mulailah ibu saya merasa risau dan bermacam2 perkara tak baik difikirkannya.

Di zaman itu maka ada handphone lagi jadi tak adalah apa2 berita yang datang dari anak saya kepadanya. Kalau ada handphone mungkin bolehlah ibu saya menelefonnya atau anak saya menghantar “laporan berkalanya”.

Ibu saya sangatlah risau walhal pada masa yang sama, anak saya seronok merayau, menjelajah pekan Taiping dan sempat ke Bukit Chandan, Kuala Kangsar pula ketika balik dari Taiping. Lewat petang barulah anak saya balik. Barulah lega ibu saya.

Banyak lagi peristiwa yang menyebabkan ibu saya risau yang diceritanya kepada kami. Yang anihnya ibu kami akan merasa seronok menceritakan peristiwa yang menyebabkan beliau risau. Mungkin ada kepuasan apabila segala kerisauannya berakhir dengan keadaan yang memuaskan hatinya dan tidak berlaku apa2 perkara yang tak baik.

Sebenarnya perasaan risau boleh menyebabkan emosi kita terganggu, dan boleh mengakibatkan darah tinggi.

Yang paling tak bagusnya kita risau ialah kesan kesudahannya. Ramai orang yang akan menyesal kerana risaukan sesuatu, padahal kalaulah beliau tak risau hidupnya akan menjadi lebih selesa dan bahagia. Dan “pressure” tekanan darahnya pun tak naik. Banyak kesan sampingannya jika pressure naik, ini semua kita dah tahu!

Saya pernah menyesal kerana merasa risau dahulu. Ketika itu boss (yang dikatakan orang sangat garang) memanggil saya ke biliknya. Selalunya kalau masuk biliknya tentu kena basuh. Saya mulalah merasa risau kerana memikirkan kemungkinan perkara yang tak saya sukai.

Alih2 boss saya suruh saya menjadi saksi tandatangan surat perjanjian biasiswa.

Menyesal aku risau tadi”. Kalau tak risau tadi bukankah lebih baik.

Sejak peristiwa itu saya mula pendirian baru yaitu janganlah risau kerana kalau risau kamu akan menyesal.

===========================================================

Jadi janganlah risau. Inilah satu pesanan yang akan membuat kita hidup selesa tanpa tekanan yang membebankan.

Jika diadakan kajian mungkin hanya 5% sahaja dari apa yang kita risaukan itu akan berlaku. 95% daripadanya tak akan berlaku. Jadi kenapa harus kita risau? Dan jika berlaku pun tak akan memudaratan kita sangat. Kita tentu akan dapat mengatasinya atau mengelaknya dengan baik.


Tapi kita perlulah bersedia menghadapi segalanya dengan fikiran terbuka dan tindakan yang matang. Bersedialah tanpa kita merasa risau, kerana Tuhan kita bersama kita dan Tuhan lah yang menguji kita.



Jangan sangka kamu tidak akan diujiNya”. UjianNya menambahkan pahala dan menghapuskan dosa, dengan ada syarat2nya. Semua manusia kenalah diuji, barulah tahu boleh lulus atau akan gagal

No comments:

. KENANGANKU DITULIS SUPAYA KU TAK TERLUPA . . . 067:003 "Dia lah yang telah mengaturkan kejadian tujuh petala langit yang berlapis-lapis. Engkau tidak dapat melihat pada ciptaan Allah Yang Maha Pemurah itu sebarang keadaan yang tidak seimbang dan tidak munasabah. Jka engkau ragu, maka ulangilah pandanganmu – dapatkah engkau melihat sebarang kecacatan?"[Al Mulk:003]

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

NEGERI ASALKU

NEGERI ASALKU

YANG DIMINATI

YANG DIMINATI
Petikan Dari Buku Keluaran MARDI

About Me

My photo
Ase dari Kuala. Lahir di Changkat Pete. Besor di Kuala, sekolah Tanah Merah, Lubuk, Padang Assam, Clifford, St Georges (Taiping), STAR (Ipoh), MPPP (Penang). Meranto pula ke K Bharu dan KL/Pj/Selangor. Sekarang dah pencen tapi masih belajor. Rindukan duduk di kampong tapi ini hanya menjadi angan2

PANDAK CHANGKAT PETAI