GELANG GETAH

GELANG GETAH
Alat untuk kita sentiasa bersikap dan berfikiran positif.

PEJABATKUcing

PEJABATKUcing
Sahabatku, Gemok. (te)Tikus di hadapannya

Thursday, July 1, 2010

YANG SAYA KENAL II

. . . . . . . . . . . . . . . . .

BETEMAS – Perubatan Melayu


Betemas adalah sejenis perubatan trasional bagi mengubati sakit demam dan kurang sihat badan, terutamanya bagi kanak2.

Cara kami dahulu kala, menghilangkan deman atau rasa kurang sihat ialah dengan betemas, menggunakan bawang merah yang dibelah dua. Dengan membaca jampi/doa tertentu bawang tersebut diletakkan dibelakang tapak tangan pembaca doa tersebut. Kemudian tangan diterbalikkan supaya bawang tersebut jatuh ke lantai.

Bentuk keadaan jatuhnya bawang tersebut menjadi alamat atau tanda kepada pembaca doa. Alamat atau tanda ini hanya difahami oleh orang yang membaca doa tersebut.

Selepas itu, doa selanjutnya dibaca dan pesakit diberi air untuk diminumnya.

Pembaca doa setelah memahami alamat atau tanda dari keadaan bawang tersebut, mungkin akan menyatakan kepada pesakit asal usul sebab demamnya atau kurang sihatnya.

Saya, semasa kecil dulu pernah demam merasa kurang sihat dan berjumpa Pan Zenab (Guru mengaji Al Quran kami) untuk betemas. Setelah selesai upacara betemas tersebut, Pan Zenab menyatakan yang saya “kena tegur” (maksudnya dimarahi makluk halus – mungkin saya telah mengganggu mereka semasa di dusun kami atau di kawasan kampong kami). Menyebabkan saya kena demam.

Alhamdulillah, selepas meminum air doanya, saya mula sembuh. Ini adalah usaha manusia, Allah lah yang menyembuhkan. Itulah kata Pan Jenab.

Kami orang kampong terutamanya kanak2 bila demam atau kurang sihat selalu dibawa keluarga kami berjumpa Pan Jenab untuk betemas. Bagi keluarga kami, kami jemputnya ke rumah, agaknya kerana beliau berkawan rapat dengan ibu saya dan selalu juga bertandang ke rumah kami.

Mungkin malang juga, kerana ilmu betemas Pan Jenab ini tak diperturunkan kepada orang lain dan terus pupus. Arwah ibu saya pernah berkata bahawa ini adalah satu kerugian kepada warisan Melayu. Beliau menambah bahawa beliau pun tak sempat nak belajarnya dari Pan Jenab.

_________________________________________________________________

Yang saya tahu Pan Zenab berasal dari Pasir Mas Kelantan dan dah lama tinggal di kampong kami dan mempunyai beberapa keping tanah di kampong tersebut. Semasa saya bertugas di Kota Bharu dulu, beliau ada menyatakan mempunyai saudara yang menjadi peraih di pasar Pasir Mas.

Pada masa itu saya tak begitu minat mencari saudara Pan Zenab, mungkin sebab Pan Zenab tak memberi maklumat terperinci mengenai saudaranya itu. Lagi pun semasa itu saya berada di Kota Bharu.

Tanah Pan Zenab di kampong saya pernah tersalah jual. Yang hendak dijual adalah tanah yang lain tetapi yang didaftar di Pejabat Tanah ialah tanah yang berbeza pula. Semasa membuat pendaftaran sipembeli pernah menyatakan agaknya tersalah geran tanah tetapi pendaftaran diteruskan. Beberapa tahun kemudian baru mereka perasan

Nasib baik jugalah anak pembeli yang mewarisi tanah tersebut telah memulang balik tanah tersebut, Alhamdulillah. Perkara ini baru saya ketahui tatkala balik kampong baru2ni.

Bertuahlah Kak Jaamah, anak Pan Zenab hasil keiklasan Ni Pak Mat Siran.




+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Sambungan . . . . .


Likun

Likun juga merupakan orang dari Jawa yang datang merantau mencari rezeki di Malaya. Beliau dan keluarganya tinggal menumpang di tanah Pak Abu berhampiran dengan rumah saya di Changkat Petai.

Likun sangat suka berborak dan melawak, dan kehadirannya menceriakan orang lain. Ada je modal untuknya bercerita dan orang kampong saya sangat suka berborak2 dengannya.

Keluarganya juga berpindah ke Trong Taiping pada tahun lima puluhan. Tetapi kadang kala beliau ada juga datang ke kampong kami terutamanya jika ada perlawanan Sepak Takraw kerana ini adalah sukan yang diminatinya.



Wak Karto dan Wak Yam

Wak Karto dan isterinya Wak Yam juga tinggal di Changkat Petai di tanah kepunyaan Pan Jenab (berasal dari Pasir Mas, Kelantan dan guru Al Quran kami juga beliau pandai bertemas (menyembuh penyakit deman)).

Semasa kecil dulu, kami suka pergi ke rumah Wak Karto kerana selalu kami akan jumpa duit siling di bawah rumahnya. Bila jumpa kami tak akan berikan kepadanya tetapi kami akan ambilnya untuk membeli barangan di kedai, tak kesah ianya duit haram. Dulu masa kecil dulu mana tau halal haramnya. Tapi kalau beritahu Wak Karto pun beliau akan suruh kami ambil.

Wak Karto ada memelihara itik serati yang selalu terbang di kawasan kampong kami. Dulu kami seronok tengoknya terbang.

Wak Karto dan Wak Yam juga berpindah keluar dari kampong kami tak lama kemudian, tak tahulah ke mana, saya tak ingat.



Wak Adi dan Mak Iti

Mereka tinggal di kawasan Silor kampong sebelah Changkat Petai. Mereka juga berasal dari Jawa.

Mak Iti adalah pembekal coli buatan orang kampongnya di tanah Jawa kepada wanita2 di kampong kami. Juga beliau mempunyai sejenis objek yang boleh menyedut bisa binatang yang menyengat kami. Kalau kami kena gigit tebuan misalnya, kami akan berjumpa Mak Iti untuk mengeluarkan bisa gigitan tebuan tersebut. Sangat mujarap dan ini saya telah melihatnya sendiri.

Mak Iti juga adalah mak angkat kepada adik saya Saha (Ahmad). Ahmad semasa kecilnya selalu kurang sihat dan menjadi kebiasaan kami orang kampong akan menjadikan kanak2 yang selalu sakit sebagai anak angkat.

Mak Iti lah yang menamakan adik saya Ahmad sebagai Saha (Sahariman – nama orang Jawa) dan nama "Saha" tersebut kekal sampai sekarang walaupun nama di surat beranak adik saya ialah Ahmad.

Saha juga mempunyai dua lagi mak angkat yaitu Wan Tun dan Wan Tijah (Wan adalah gelaran untuk mak cik).

Wak Adi dan Mak Iti tiada anak dan mereka mengambil anak angkat bernama Pian yang selalu berkawan dengan saya semasa kami kecil.

Bersambung . . . .

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++



No comments:

. KENANGANKU DITULIS SUPAYA KU TAK TERLUPA . . . 067:003 "Dia lah yang telah mengaturkan kejadian tujuh petala langit yang berlapis-lapis. Engkau tidak dapat melihat pada ciptaan Allah Yang Maha Pemurah itu sebarang keadaan yang tidak seimbang dan tidak munasabah. Jka engkau ragu, maka ulangilah pandanganmu – dapatkah engkau melihat sebarang kecacatan?"[Al Mulk:003]

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

NEGERI ASALKU

NEGERI ASALKU

YANG DIMINATI

YANG DIMINATI
Petikan Dari Buku Keluaran MARDI

About Me

My photo
Ase dari Kuala. Lahir di Changkat Pete. Besor di Kuala, sekolah Tanah Merah, Lubuk, Padang Assam, Clifford, St Georges (Taiping), STAR (Ipoh), MPPP (Penang). Meranto pula ke K Bharu dan KL/Pj/Selangor. Sekarang dah pencen tapi masih belajor. Rindukan duduk di kampong tapi ini hanya menjadi angan2

PANDAK CHANGKAT PETAI