GELANG GETAH

GELANG GETAH
Alat untuk kita sentiasa bersikap dan berfikiran positif.

PEJABATKUcing

PEJABATKUcing
Sahabatku, Gemok. (te)Tikus di hadapannya

Wednesday, July 14, 2010

RAYAN


RAYAN atau MERAYAN


Menurut kamus Dewan Bahasa “rayan” bermaksud mengigau atau meracau.pada siang hari. Biasanya disebabkan oleh demam panas.

Kami semasa kanak2 dulu rajin juga rayan. Di dalam keluarga saya, menurut cerita orang tua saya, sayalah yang banyak merayan berbanding dengan ahli keluarga saya yang lain. Kebanyakannya semasa rayan kami tak sedar apa yang berlaku.

Tetapi yang saya ingat sampai sekarang ini hanya dua ketika sahaja.

Yang pertamanya kira2 tatkala saya berumur tiga atau empat tahun. Tatkala itu saya dan saudara saya berada di tepi parit taliair bendang Yan (Mak saudara saya yang rumahnya seberang bendang kami). Di zaman itu saya selalu pergi ke rumah Yan untuk bermain2.

Pada hari peristiwa tersebut ramai keluarga saya berada di rumah Yan, lepak2.

Ketika bermain saya tak sedarkan diri dan jatuh ke dalam parit, sambil meronta2 rayan. Sebelum saya kena rayan tersebut dan tatkala jatuh parit saya sedar tetapi saya tak sedar selepas itu.

Nasib baik ada Madin (sepupu saya) yang cuba menolong memanggil saudara lain yang berada di kawasan rumah Yan. Kalau tidak mati lemaslah saya ketika itu.

Di kawasan yang samalah abang sepupu saya Yop Yahya, jatuh dan meninggal mati lemas pada tahun 80an dahulu.

Kali kedua yang saya teringat ialah ketika saya berada di Darjah Empat sekolah Kebangsaan. Pada hari itu saya kurang sihat setelah keluarga saya mengadakan khenduri perkahwinan kakak sulung saya di rumah Opah saya (di Lubuk).

Kerana kepenatan saya terbangun lewat untuk ke sekolah. Tapi walaupun kurang sihat saya pergi ke sekolah di Tanah Merah, tak mahu ponteng sekolah.

Semasa waktu rehat saya tak keluar kelas tetapi tidor di atas kerusi. Saya susun tiga kerusi dan tidor di situ. Tatkala itulah saya tak sedarkan diri dan merayan. Menurut ceritanya kelamkabut juga cikgu dan murid2 yang lain.

Bila saya sedar saya telah berada di bangunan surau sekolah dengan ayah saya berada di sisi. Hari itu hari Ahad dan ayah saya cuti hujung minggu. Barulah saya tahu saya rayan. Dan kami pun balik setelah saya sedar sepenuhnya.

Sekarangni dah tak banyak berlaku merayan tersebut. Yang ada ialah apa yang dinamakan histeria.

Semasa saya tinggal di asrama sekolah dulu ada juga kawan saya yang merayan. Seorang daripadanya ialah jiran sebelah katil saya yang baru kematian ayahnya. Beliau meracau nak balik ke rumahnya di pokok besar sebelah bangunan asrama. Nasib baik ada jaga sekolah yang tahu sedikit jampi serapah dan beliau pulih. Ini tatkala saya di Tingkatan Empat.

Satu peristiwa lagi ialah ketika saya berada di Tingkatan Lima. Kawan kami yang baru keluar dari bilik air kira2 jam 10 malam mula meracau. Sekali lagi jaga sekolah datang dan beliau berkata: “Ini perkara kecil sahaja”. Tak tahulah apa maksudnya.

Setelah sedar kawan kamini menyatakan yang dia bertemu dengan makluk besar berbulu ketika nak keluar bilik air tersebut.

Kami pun mula takut nak ke bilik air tersebut kemudiannya. Dahulunya saya walaupun seorang diri berani masuk ke situ di waktu malam.

Dan mulalah kami hafal ayat Kursi dan membacanya setiap malam sebelum tidor. Dahulunya kami baca tapi bila dah lama lupa pula atau kami buat tak kesah membacanya.

Dan selepas itu timbullah cerita tatkala zaman Jepun di mana sekolah kami menjadi markas Jepun menyiksa mereka yang dikurung.


No comments:

. KENANGANKU DITULIS SUPAYA KU TAK TERLUPA . . . 067:003 "Dia lah yang telah mengaturkan kejadian tujuh petala langit yang berlapis-lapis. Engkau tidak dapat melihat pada ciptaan Allah Yang Maha Pemurah itu sebarang keadaan yang tidak seimbang dan tidak munasabah. Jka engkau ragu, maka ulangilah pandanganmu – dapatkah engkau melihat sebarang kecacatan?"[Al Mulk:003]

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

NEGERI ASALKU

NEGERI ASALKU

YANG DIMINATI

YANG DIMINATI
Petikan Dari Buku Keluaran MARDI

About Me

My photo
Ase dari Kuala. Lahir di Changkat Pete. Besor di Kuala, sekolah Tanah Merah, Lubuk, Padang Assam, Clifford, St Georges (Taiping), STAR (Ipoh), MPPP (Penang). Meranto pula ke K Bharu dan KL/Pj/Selangor. Sekarang dah pencen tapi masih belajor. Rindukan duduk di kampong tapi ini hanya menjadi angan2

PANDAK CHANGKAT PETAI