GELANG GETAH

GELANG GETAH
Alat untuk kita sentiasa bersikap dan berfikiran positif.

PEJABATKUcing

PEJABATKUcing
Sahabatku, Gemok. (te)Tikus di hadapannya

Friday, July 9, 2010

PELBAGAI MAKSUD


MELEPAS BATUK DI TANGGA

Baru pada pagi Selasa lepas saya mendapat tahu yang istilah “Melepas Batuk Di Tangga” mempunyai tiga maksud. Rupa2nya ilmu saya masih cetek lagi walaupun dah tua dewasa dan “banyak makan garam”.

Patutlah ada orang yang menyuruh kita: “belajarlah dari buaian hingga ke liang lahad”, kerana ilmu itu sangat luas dan kalau tidak kita pelajari akan membuat kita ketingalan.

Atau kata mereka: “tuntutlah ilmu hingga ke Negeri China”. Atau: “Jika semua pokok menjadi penanya dan segala lautan menjadi dakwatnya”, ilmu Allah tak akan tertulis semuanya walau pun ditambah lautannya lagi.

Ini bermakna ilmu yang kita perlu pelajari tak akan berkurangan malah selagi banyak kita belajar selagi itu kita rasa yang bertambah banyak pula yang kita tak tahu. Semakin banyak kita belajar maka semakin kita rasa kita bodoh. Jadi janganlah kita rasa kita tahu semua.

Dan kalaulah kita berhenti dari belajar untuk menambah ilmu kita maka kita akan kerugian. Kalau kita tak kejar ilmu maka ianya akan lari meninggalkan kita.

Contoh di atas menjadi buktinya.

Dulu saya ingat “melepas batuk di tangga ada dua maksud sahaja yaitu “membuat kerja secara tak sempurna”. Dan “sakit tekak dan terbatuk di atas tangga”.
Tapi hari selasa lepas baru saya tahu maksud yang lebih tepat. Kena bersyukurlah saya walau pun terlambat mengetahuinya.

Maksudnya yang lebih tepat ialah: “Membaling batuk (tempurung) tatkala berada di tangga” selepas membasuh kaki untuk naik ke rumah.

Di zaman dahulu bila kita naik ke rumah kita kena naik melalui tangga dan sebelum melangkah naik, kita perlu basuh kaki dulu. Sepatutnya, selepas membasuh kaki kita perlu meletakkan batuk (tempurung penceduk air) pada tempayan bekas air tersebut.

Tetapi ada mereka yang tidak berbuat demikian tetapi hanya membaling (melepaskannya) ke arah tempayan air tersebut. Inilah perbuatan yang tak kemas atau tak senonoh. Maka timbullah istilah “melepas batuk di tangga”.

Saya malu sendiri kerana saya tersalah faham mengenainya.

Maksud yang tepat hanya saya faham tatkala mendengar radio pagi Selasa tersebut. Penceramah di radio tersebut telah menyebut perkataan “melepas batuk di tangga” sambil beliau main2 batuk. Sambil menyatakan: “bukan (batuk perbuatanya) tersebut yang beliau maksudkan tetapi batuk alat menceduk air”. Dan menerangkan apa yang beliau maksudkan. Malu saya. Tapi nasib baik orang lain tak tahu. Nah, sekarang mungkin ada orang (pembaca) yang tahu tetapi mereka kalau tahu pun, mereka tak kenal saya. Tak apalah. Taklah malu sangat.

Dulunya saya ingat “batuk” ialah sejenis penyakit di kerongkong, tapi dalam kes ini bukan itu maksudnya. Maksudnya ialah tempurung penceduk air. Dalam Kamus Dewan pun ada tertulis maksudnya.

Saya cuba bertanya beberapa sahabat saya. Rupa2nya mereka pun serupa saya tak tahu “batuk” itu ialah tempurung penceduk air. Yang tahu tentangnya ialah Hj Hashim 69 (saya tambahkan 69 kerana kereta lamanya bernombor 69. Kereta barunya bernombor lima dua enam – 566).

Banyak lagi kes serupa ini. Maksudnya, banyak benda yang saya tak tahu atau tak tahu secara sepenuhnya. Di antaranya: dulu saya tak tahu ada sembayang dhuha kerana ustaz sekolah rendah saya berkata lepas sembahyang subuh kita tak boleh sembahyang hinggalah sampai waktu sembahyang zuhur. Dah besar panjang baru saya tahu yang sembahyang dhuha itu diutamakan sunatnya dan elok kita buat setiap hari.

Juga semasa kecil, saya ingat air batu perlu kita impot dari kutub utara atau selatan. Ini kerana di kampong saya tiada letrik tatkala itu dan mana ada peti ais untuk membuat ketul ais. Yang saya tahu tatkala itu ais banyak di Khutub Utara dan Selatan. Lojik otak saya ialah kita kenalah impot ais dari situ. Masa itu ingat saya dah pandai tetapi sebenarnya bodoh? Atau tak cukup umur lagi agaknya. Masuk sekolah menengah baru tahu yang saya tak tahu yang ais kita boleh buat sendiri.

Itulah ilmu. Perlu kita cari dan dapatkan. Kalau tidak kita akan ketingalan. Lebih merugikan ialah kita mudah ditipu kerana kita tak tahu. Tapi kalau kita tahu kita pula boleh menipu orang lain yang tak tahu. Tapi kenalah tanggung dosanya sendiri . . . . .

_______________________________________________


Satu lagi. Yang berilmu membuat tetapi yang tak berilmu menggunakannya. Yang membuat jadi kaya raya. Yang menggunanyalah menjadikan mereka itu kaya raya.
Dulunya habis bijih dan getah diangkutnya kerana mereka tahu dan kita tak tahu.

Alhandulillah, sekarang ini jika kita pergi ke sana mereka boleh kita jadikan drebar atau orang suruhan kita. Sebabnya, kita ada ilmu.

Tempayan sebegini digunakan untuk
menakung air dan diletakkan dekat
tangga rumah.

Sekarang sangat jarang kelihatan
kerana banyak rumah dah tak ada
tangga dan penghuninya dah pakai
kasut, jadi kaki tak kotor lagi.




Klik untuk baca:

Melepaskan batuk di tangga…



66666666666666666666666666666666666666666666666

1 comment:

syahsyah said...

Saya baru hari ni tahu tentang itu... jadi saya nak copy gambar 'batok' dan tempayan tu dalam blog saya supaya saya dapat sampaikan ilmu ini kepada orang lain pula ya...

. KENANGANKU DITULIS SUPAYA KU TAK TERLUPA . . . 067:003 "Dia lah yang telah mengaturkan kejadian tujuh petala langit yang berlapis-lapis. Engkau tidak dapat melihat pada ciptaan Allah Yang Maha Pemurah itu sebarang keadaan yang tidak seimbang dan tidak munasabah. Jka engkau ragu, maka ulangilah pandanganmu – dapatkah engkau melihat sebarang kecacatan?"[Al Mulk:003]

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

NEGERI ASALKU

NEGERI ASALKU

YANG DIMINATI

YANG DIMINATI
Petikan Dari Buku Keluaran MARDI

About Me

My photo
Ase dari Kuala. Lahir di Changkat Pete. Besor di Kuala, sekolah Tanah Merah, Lubuk, Padang Assam, Clifford, St Georges (Taiping), STAR (Ipoh), MPPP (Penang). Meranto pula ke K Bharu dan KL/Pj/Selangor. Sekarang dah pencen tapi masih belajor. Rindukan duduk di kampong tapi ini hanya menjadi angan2

PANDAK CHANGKAT PETAI