GELANG GETAH

GELANG GETAH
Alat untuk kita sentiasa bersikap dan berfikiran positif.

PEJABATKUcing

PEJABATKUcing
Sahabatku, Gemok. (te)Tikus di hadapannya

Saturday, July 3, 2010

KAMU DAN COW

O O O O O O O OO O O O O O O OO O O O O O O OO O O O O O O OO O O O

MENDUGA AKAL


Inilah yang dikemukakan oleh kawan saya yang telah lama saya tak bertemu, lebih kurang 30 tahun. Kami sama bersekolah dahulu tetapi lepas habis darjah sembilan (tekalah apa maksudnya darjah 9 itu. Kalau nak tahu juga, tanyalah mereka yang berumur melebihi 70 tahun. Itu pun kalau mereka masih ingat. Saya, semasa balik kampong bercuti dari asrama sekolah dulu, mereka ini selalu bertanya sama ada saya belum tamat darjah 9).

Kawan saya ni bertanya saya:

Apakah persamaan dan perbezaan perkataan “kau” dan “kamu”?

Saya jawab:

Kau adalah kamu dan kamu adalah kau. Maksudnya sama hanya istilahnya yang berbeza. Bezanya, saya kata ialah “kau” adalah lembu (cow) dan kamu adalah manusia.

Betul” katanya.

Tapi ada berpuluh2, malah beratus lagi perbezaan perkataan “kau” dan “kamu” itu. Di antaranya “kau” tiada “m” tapi kamu ada “m”. Tengoklah ejaannya.

Yang lainnya kenalah you cari sendiri. Kalau you seorang guru suruhlah anak murid you buatkan senarai persamaan dan perbezaan dua perkataan ini. Tentu banyak mereka akan dapat kerana otak mereka masih segar dan cair bukan macam orang dewasa macam kita yang otaknya dah beku agaknya. Tapi ada juga malangnya bila ada di antara kita dengan tak sengaja (atau sengaja) membantutkan pemikiran mereka yang muda ini dengan tindak tanduk kita membuat halangan.

Cubalah lagi” katanya lagi.

Manusia memang banyak ilhamnya. Kecuali mereka yang tak mahu berfikir dan ingin menjadi dungu. Dan akan ditipu.











Gambar hiasan.

Namanya tak tahu.

Kami namakan buah Halwi

kerana Haji Alwi yang menamannya

Saya hanya tangkap gambarnya.


No comments:

. KENANGANKU DITULIS SUPAYA KU TAK TERLUPA . . . 067:003 "Dia lah yang telah mengaturkan kejadian tujuh petala langit yang berlapis-lapis. Engkau tidak dapat melihat pada ciptaan Allah Yang Maha Pemurah itu sebarang keadaan yang tidak seimbang dan tidak munasabah. Jka engkau ragu, maka ulangilah pandanganmu – dapatkah engkau melihat sebarang kecacatan?"[Al Mulk:003]

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

NEGERI ASALKU

NEGERI ASALKU

YANG DIMINATI

YANG DIMINATI
Petikan Dari Buku Keluaran MARDI

About Me

My photo
Ase dari Kuala. Lahir di Changkat Pete. Besor di Kuala, sekolah Tanah Merah, Lubuk, Padang Assam, Clifford, St Georges (Taiping), STAR (Ipoh), MPPP (Penang). Meranto pula ke K Bharu dan KL/Pj/Selangor. Sekarang dah pencen tapi masih belajor. Rindukan duduk di kampong tapi ini hanya menjadi angan2

PANDAK CHANGKAT PETAI