GELANG GETAH

GELANG GETAH
Alat untuk kita sentiasa bersikap dan berfikiran positif.

PEJABATKUcing

PEJABATKUcing
Sahabatku, Gemok. (te)Tikus di hadapannya

Saturday, July 17, 2010

BERSEDIALAH

SUDAHKAH KITA BERSEDIA?


Harga gula dah naik, harga minyak dah naik, harga gas dah naik, apa lagi yang harganya akan naik? Sudah tentu kita semua boleh agak barangan yang harganya akan naik.

Bagi mereka yang dah bersedia memang tak ada masaalah jika harga barangan naik. Tetapi bagi mereka yang belum bersedia pening juga memikirkannya. Tapi masih ada masa untuk kita bersedia untuknya.

Ikutlah pepatah orang tua kita yang menyatakan: sedia payung sebelum hujan atau sesal dahulu pendapatan sesal kemudian tak berguna atau berakit2 ke hulu berenang ke ketepian (sakit dulu, senang kemudian).

Sangat perlu kita bersedia untuk segala kemungkinan. Dulu semasa kami budak sekolah kami gunakan istilah “Hope for the best and prepare for the worse” yaitu berharapkan yang terbaik dan bersedia untuk yang terburuk. Nampak gayanya istilah tersebut tak reput dek hujan dan tak lekang dek panas. Masih evergreen istilah tersebut. Tapi kena tambah “Do the best” di hadapannya, menjadi Do the best and hope for the best and prepare for the worse. Sekarang kita perlu buat yang terbaik dalam segala hal.

Kenapa kita nak risau sangat. Kita tak akan susah kerana rezeki dijamin Allah. Kalau tidak masakan ramai mereka datang ke sini diantaranya, dari Indonesia, India, Bangladesh, Pakistan, Vietnam, Burma dan Africa untuk kehidupan yang lebih mewah. Kebanyakannya apabila datang ke sini hanya sehelai sepinggang. Tetapi ramai sekarang ini yang berjaya dan kaya raya atau sekurang2nya kenyang makan.

Yang penting ialah usaha dan usaha dan usaha. Tak cukup lagi tambahkan usaha. Mereka ke sini adalah sama saperti mereka yang datang terdahulu, merempat ketika sampai tetapi sekarang menjadi kaya raya.

Yang penting ialah kita merancang masa depan kita dan anak cucu kita kerana perancangan akan menghasilkan kejayaan. Tanpa perancangan mungkin hasilnya kurang atau kita tak akan berjaya atau proses jayanya lambat mendatangkan hasilnya atau orang lain akan memintas kejayaan kita.

Kemudahan masih ada untuk kita gunakan sepenuhnya. Selagi kita pergunakan kemudahan yang ada sepenuhnya maka kita akan berjaya dan segalanya tak akan menyusahkan kita.

Jadi tak kesahlah harga barangan akan naik kalau kita dah bersedia. Dan kalau kita bijak kita pula boleh mendapat untung apabila harga barangan naik, cuba fikirkanlah caranya.

Bertindaklah sekarang untuk bersedia kepada kenaikan harga barangan di masa akan datang kerana harga barangan tak akan turun kerana kita mahu menjadi negara maju atau negara pendapatan tinggi dan sebagainya.

Kalau tak bersedia kita akan ketinggalan merempat di tanah air sendiri.

Dan beri semangat dan kemudahan untuk anak cucu kita berjaya dalam hidup mereka kerana kejayaan mereka akan memudahkan kita bernafas sebelum kita masuk ke liang lahat. Dan bantulah mereka yang memerlukan bantuan kerana mengikut kiraan kadar ghaibnya: "kita beri satu, kita akan dapat pulangan sepuluh" atau berganda lebih dari sepuluh sehingga 700.

Dan bersedialah juga untuk kita memasukinya (liang lahat). Yang ini kena "Do and prepare the best" dan kenalah "Hope for the best". InshaAllah!

wwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww

No comments:

. KENANGANKU DITULIS SUPAYA KU TAK TERLUPA . . . 067:003 "Dia lah yang telah mengaturkan kejadian tujuh petala langit yang berlapis-lapis. Engkau tidak dapat melihat pada ciptaan Allah Yang Maha Pemurah itu sebarang keadaan yang tidak seimbang dan tidak munasabah. Jka engkau ragu, maka ulangilah pandanganmu – dapatkah engkau melihat sebarang kecacatan?"[Al Mulk:003]

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

NEGERI ASALKU

NEGERI ASALKU

YANG DIMINATI

YANG DIMINATI
Petikan Dari Buku Keluaran MARDI

About Me

My photo
Ase dari Kuala. Lahir di Changkat Pete. Besor di Kuala, sekolah Tanah Merah, Lubuk, Padang Assam, Clifford, St Georges (Taiping), STAR (Ipoh), MPPP (Penang). Meranto pula ke K Bharu dan KL/Pj/Selangor. Sekarang dah pencen tapi masih belajor. Rindukan duduk di kampong tapi ini hanya menjadi angan2

PANDAK CHANGKAT PETAI