GELANG GETAH

GELANG GETAH
Alat untuk kita sentiasa bersikap dan berfikiran positif.

PEJABATKUcing

PEJABATKUcing
Sahabatku, Gemok. (te)Tikus di hadapannya

Tuesday, July 6, 2010

GELARAN

NAMA GELARAN


Yusuf Kelambu, Yusuf Mentol, Yusuf Pandak, Daud Kaloi, Daud Ahmad A, Daud Ahmad B, Mat Sumbi, Mat Bosnia, Mat Sangkut, Mat Tridi, Mat Lidi, Mat Pisang, Brahim Tikus, Brahim PakMatDi, Pandak Berok, Pandak 69, Pandak Kongkang, Alang Saja, Alang tergusi, Alang Sator, Alang Bena, Kulup Kok, Kulup Durian, dll. Abdullah di sebut Khalid, Ahmad disebut Saha, dll.

Begitulah nama2 gelaran yang larat saya tulis di sini. Banyak lagi, termasuklah yang sensatif dan mendatangkan dosa agaknya kalau saya catatkan di sini.

Dimana sahaja di merata dunia ini kita akan dapat nama gelaran. Sahabat Nabi Muhammad SAW pun ada nama gelaran mereka, salah seorang yang popular ialah “Bapak Kucing” yaitu Abu Hurairah (Abu = bapa, Hurairah = kucing). Ini adalah kerana Abu Hurairah sukakan kucing dan banyak memelihara kucing.

Kawan saya pun ada yang bernama Abu Hurairah tetapi kami panggil atau gelar dia “Abu Huru Hara”, sebabnya saya tak tahu sangat. Nak tahu kenalah tanya Razif Kadir kerana Abu Huruhara ialah kawan baiknya. Abu yang “huruhara” ini dah pun menjadi orang kuat koperat negara kita.

Menurut agama memberi nama gelaran adalah harus dan kalau kita ikut sunah Nabi mungkin dapat pahala, InshaAllah. Tetapi kalau nama gelaran itu memalukan atau tak disukai oleh penama asalnya maka ialah akan mendatangkan dosa pula. Inilah kata ustaz yang saya dengar.

Saya pernah mengelarkan kawan saya Hj Daud sebagai “Hj Daud Kaloi” sebab beliau tinggal di Jalan Ikan Kaloi. Bila saya tanya beliau, beliau tak marah, malah senyum sahaja. Sampai sekarang kami gelar beliau Hj Daud Kaloi. Ada pula kawan saya yang lain mengelarkannya Ben Daud sempena tokey pasaraya besar di Mekah dan Madinah. Gelaran ini pun Hj Daud suka mendengarnya. Kadang kala kami gelar beliau Hj Daud LLN (langut2 naik) kerana beliau dulu kakitangan Lembaga Letrik Negara (LLN).

Ini menunjukkan beliau popular dikalangan kawan2nya. Kalau tidak takkanlah beliau banyak sangat nama gelarannya.

Saudara saya yang baru meninggal kerana kemalangan kena langgar motorsikal pun ada nama gelarannya tetapi tak sedap sangat didengari, jadi saya dalam tulisan saya terdahulu tak menyebut nama gelaran tersebut. Mulanya nak tulis tapi tak jadi.

Saya pun, yang saya tahu, ada nama gelaran tapi bukan nama gelaran sebenar saya. Nama gelaran tersebut ialah nama gelaran abang saya yang diperturunkan kepada saya tatkala saya mula tinggal di asrama sekolah dulu. Abang saya tinggal di asrama tersebut setahun sebelumnya dan kawan2nya terus menurunkan nama gelaran tersebut kepada saya apabila mengetahui yang saya adalah adiknya. Nama gelaran tersebut dah pun pupus setelah saya tamat sekolah dan setahu saya, saya sekarang tak ada nama gelaran lagi. Yang saya tak tahu? Itu saya tak tahu.

Ini mungkin kerana nama saya unik dan tak perlukan nama gelaran. Kalaulah nama saya Mat atau Yusuf (nama yang popular) mungkin saya akan dapat nama gelaran. Tujuan utama memberi nama gelaran ialah untuk kita dapat mengenal seseorang itu dengan tepat apabila kita berbicara tentangnya.

Misalnya, kalau di dalam satu kampong itu ada 5 orang yang bernama Mat maka setiapnya perlu ada nama gelaran untuk mengenal pasti siapa orangnya. Kalau tidak orang akan bertanya2 Mat yang mana.

Di asrama kami dulu ada 2 pelajar yang mempunyai namanya dan nama bapanya yang sama. Jadi kami gelar mereka Daud Ahmad A dan Daud Ahmad B. Ini nama gelaran yang digunaka semasa “Roll Call”. Di masa lain, kami gelar mereka berdua Daud Bekor (kerana kampongnya Bekor, Manong) dan Daud H? (sesitif - kenalah saya tapis).

Pisang pun ada nama gelaran misalnya pisang embun, pisang rastali, pisang nangka, pisang mas, pisang tanduk dsbnya. Ini pula manusia yang berkongsi nama itu.

Jadi teruskan memberi nama gelaran kepada kawan kenalan kita asalkan nama gelaran tersebut bukan yang tak disukainya atau yang akan mengaibnya. Nabi Muhammad SAW dan sahabatnya banyak memberi nama gelaran kepada kenalan mereka. Alim ulama terdahulu juga banyak dikenali dengan nama gelaran mereka dan bukan dengan nama asal mereka.

Pemimpin kita pun banyak nama gelaran mereka yang kebanyakannya diberikan oleh “musuh” politik mereka dan nama gelaran tersebut menjadi nama yang kurang sedap didengari. Itu semua adalah mainan politik atau mainan orang-orang atas yang berlandaskan apa niat masing2.

___________________________________________


Kami semasa menjadi juru audit dahulu masing masing ada nama gelaran yang kami berikan sendiri pada kawan2 kami. Misalnya: Mat Ibrahim kami gelar beliau Forex expert dan Daud kami gelar dia Report expert. Ada juga gelaran yang tak sedap didengar saperti Ampu expert (kuat mengampu) atau Lesap expert (selalu hilang).

Yang mendapat nama gelaran yang baik memang berbaloi kerana mereka memang expert atau jika tidak expert pun mereka merasa mereka dihormati kerana lebih expert dari rakan2nya dan mereka adalah sumber rujukan rakan2 lainnya. Yang lebih seronokkan mereka ialah orang luar (yang tak tahu keadaan sebenarnya) akan betul2 yakin yang mereka adalah expert dan menghormatinya. Sebenarnya, kebanyak mereka ini hanyalah separuh expert (belum expert sepenuhnya) dalam erti yang sebenarnya.

Nama gelaran tersebut dapat menaikkan semangat bekerja. Ianya merupakan pujian yang memberansangkan untuk kita lebih berusaha dan ianya mendatangkan tindak balas positif.

Tamat ______________________________________

No comments:

. KENANGANKU DITULIS SUPAYA KU TAK TERLUPA . . . 067:003 "Dia lah yang telah mengaturkan kejadian tujuh petala langit yang berlapis-lapis. Engkau tidak dapat melihat pada ciptaan Allah Yang Maha Pemurah itu sebarang keadaan yang tidak seimbang dan tidak munasabah. Jka engkau ragu, maka ulangilah pandanganmu – dapatkah engkau melihat sebarang kecacatan?"[Al Mulk:003]

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

NEGERI ASALKU

NEGERI ASALKU

YANG DIMINATI

YANG DIMINATI
Petikan Dari Buku Keluaran MARDI

About Me

My photo
Ase dari Kuala. Lahir di Changkat Pete. Besor di Kuala, sekolah Tanah Merah, Lubuk, Padang Assam, Clifford, St Georges (Taiping), STAR (Ipoh), MPPP (Penang). Meranto pula ke K Bharu dan KL/Pj/Selangor. Sekarang dah pencen tapi masih belajor. Rindukan duduk di kampong tapi ini hanya menjadi angan2

PANDAK CHANGKAT PETAI