GELANG GETAH

GELANG GETAH
Alat untuk kita sentiasa bersikap dan berfikiran positif.

PEJABATKUcing

PEJABATKUcing
Sahabatku, Gemok. (te)Tikus di hadapannya

Sunday, August 1, 2010

KHENDURI DI BATU CAVES

KHENDURI PIAN


Saya baru sahaja balik dari khenduri Pian.

Sebelum balik ke rumah, saya pergi singgah pula di Masjid Wilayah Kuala Lumpur Jalan Duta dengan dua tujuan; pertama untuk sembahyang Zohor dan keduanya untuk makan jemputan khenduri anak Pak Yaacob Musa, Jef.

Pian ni ialah kawan senior saya di kampong dahulu. Kami berpisah dan tak berjumpa sejak tahun 1962 ia itu, setahun sebelum Malaysia ditubuhkan oleh Tengku Abdul Rahman. Beliau masuk menjadi askar dan terus kami tak berjumpa.

Saya dah lama juga nak berjumpa dengannya kerana persahabatan kami amatlah erat semasa kami bersekolah dahulu, walau pun kami berbeza umur dan bersekolah di sekolah yang berlainan. Beliau belajar di Kuala Kangsar (7 batu jauhnya) dan saya di Padang Assam (6 batu jauhnya).

Peristiwa yang saya tak pernah lupa semasa mengenalinya ialah ketika kami bersama2 bertemu di Simpang Lawin ketika kami nak balik dari sekolah.

Beliau balik menaiki basikal dari Kuala (Kangsar) ke rumahnya di Tamah Merah. Saya pula naik dua bas dari Padang Assam ke Changkat Petai; bas pertama dari Padang Assam ke Simpang Lawin untuk saya menunggu untuk menaiki bas kedua ke Lubuk, sebelum saya mengayuh basikal untuk balik ke Changkat Petai. Basikal saya saya letakkan di bawah brenda rumah Wan Nani di Lubuk (atas persetujuannya dengan ibu saya).

Ketika di Simpang Lawinlah saya bertembung Pian sedang mengayuh basikalnya untuk pulang dari sekolah. Bila dia jemput saya naik basikalnya, saya pun menumpang naik sepanjang dua batu hingga ke Lubuk (Merbau).

Itulah persahabatan kami yang saya tak akan lupakan. Beliau sanggup dan seronok menumpangkan saya menaiki basikalnya. Penat tapi bahagia agaknya. Dan seronok saya menceritakan peristiwa tersebut kepadanya ketika saya menemuinya pada hari khendurinya tadi.

Dimasa lain kami jarang berjumpa, maklumlah dia bersekolah di Kuala dan saya di Padang Assam.

___________________________

Ramai juga saudara mara Pian dan isterinya yang datang ke khendurinya tadi. Saudara mara Pian adalah juga saudara mara saya kerana kami sekampong semuanya ada hubungan keluarga. Rumah keluarga isteri Pian, Asiah terletak di seberang rumah saya, dijarakkan oleh sawah di depan rumah masing2.

Sempat juga saya bertemu dengan Pak Dolah (mertua Pian), Pak Wali, Isa Wantun, Nain (ipar pian), Yusuf Pak Alang, dll. Tak lupa juga Chegu Su yang tak sempat mengajar saya semasa di Sekolah Tanah Merah kerana saya masuk SMC1 di Padang Assam. Tapi Che Gu Su masih ingat yang dia ada mengajar adik saya, Nan.

Oleh kerana saya ada urusan lain di Masjid Wilayah KL, maka saya tepaksa beredar dari rumah Pian pada jam 12.30 tengah hari. Itu pun oleh kerana saya mendapat panggilan dari Osman Omar untuk bertemunya di Masjid tersebut dalam masa setengah jam.

Kalau boleh sehari suntuk pun saya sanggup berada di rumah Pian tadi. Ini adalah kerana ramai lagi saudara mara kami yang belum tiba ke rumah Pian. Satu bas masih lagi dalam perjalanan dari kampong untuk ke rumahnya.

Itulah sebabnya awal2 lagi saya dah sampai ke rumah Pian tadi supaya saya ada masa yang banyak untuk berborak dengan saudara mara yang datang. Jam sepuluh pagi saya dah berada di rumah Pian setelah menelepon Naim untuk mendapatkan pandu arah ke rumah Pian. Saya menaiki motor kapcai saya untuk ke rumahnya.

Memang senang mencari rumahnya. Mengikut kata Pian tadi: “Lepas melintasi sungai di mana penganut Hindu mandi (berhampiran kuil Batu Caves) masuk kiri sebelum traffik light”. Itulah Kampong Melayu Batu Caves.

Memang tak sesat saya tadi. Tapi jalan depan Kuil dah hilang, diganti dengan jalan berselekoh besar. Saya beranikan diri untuk terus meredah dengan motor saya melalui jalan baru ini dan tahu2 sampai di depan Kampong Melayu. Sungai yang disebutkan pun dah tak jumpa tapi Alhamdulillah, saya selamat juga sampai tanpa sesat. Tapi untuk merasa yakin lagi saya tanya penjual minuman di tepi jalan dan katanya: “Itu seberang jalan ialah Kampong Melayu”.

Saya tanya untuk kepastian kerana sekarang ini banyak tempat yang mempunyai nama yang sama. Kalau tengok Google Map pasti kita akan dapat lihat banyak tempat yang namanya Kampong Melayu.

----------------------------------------------

Tetapi saya tersesat pula tadi bila dalam perjalanan ke Masjid Wilayah, terbabas di Jalan Duta hingga terpaksa memasuki Jalan Kucing melalui bulatan Jalan Ipoh-Kepong untuk patah balik melalui Tol lama Jalan Kucing. Saya nak masuk melalui Bangunan Lembaga Peperiksaan tapi tak ada jalannya, terpaksa terus sehingga mendekati Tol Jalan Duta terus ikut (panduan) arah Jalan Kucing. Tapi sebenarnya bukan Jalan Kucing (bulatan) Segambut tetapi penghunjung Jalan Kucing dekat bulatan Jalan Ipoh Kepong (Tol lama Jalan Kucing yang popular di panjangkan tempohnya dulu, kaya lagi manusia nampaknya!).

Lepas itu saya masuk sekali lagi ke Jalan Duta melalui bulatan Segambut dan dengan berhati2 berjaya masuk ke simpang menuju Masjid Wilayah, sampai tatkala pehak masjid sedang bersedia untuk melaungkan azan zohor.

Lepas itu saya makan khenduri lagilah. Tadi di rumah Pian. Lepas itu Khenduri Pak Kob.

Anak Pak Kob, Jef yang menjadi pengantin ialah peguam lepasan UIA setelah gagal menamatkan pengajiannya di Jordan kerana terpaksa balik Malaysia setelah terlibat dan terlantar akibat kemalangan jalan raya di Jordan. Manusia ni kalau nak berjaya di mana saja boleh berjaya asalkan dia berusaha untuknya. Syabas Jef!


"Usaha tanda Jaya".
Yang berusaha pasti berjaya, InshaAllah!


Kos minyak kapcai = RM3.00 lebih kurang.
Kos hulur khenduri (Rahsia)

No comments:

. KENANGANKU DITULIS SUPAYA KU TAK TERLUPA . . . 067:003 "Dia lah yang telah mengaturkan kejadian tujuh petala langit yang berlapis-lapis. Engkau tidak dapat melihat pada ciptaan Allah Yang Maha Pemurah itu sebarang keadaan yang tidak seimbang dan tidak munasabah. Jka engkau ragu, maka ulangilah pandanganmu – dapatkah engkau melihat sebarang kecacatan?"[Al Mulk:003]

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

NEGERI ASALKU

NEGERI ASALKU

YANG DIMINATI

YANG DIMINATI
Petikan Dari Buku Keluaran MARDI

About Me

My photo
Ase dari Kuala. Lahir di Changkat Pete. Besor di Kuala, sekolah Tanah Merah, Lubuk, Padang Assam, Clifford, St Georges (Taiping), STAR (Ipoh), MPPP (Penang). Meranto pula ke K Bharu dan KL/Pj/Selangor. Sekarang dah pencen tapi masih belajor. Rindukan duduk di kampong tapi ini hanya menjadi angan2

PANDAK CHANGKAT PETAI