GELANG GETAH

GELANG GETAH
Alat untuk kita sentiasa bersikap dan berfikiran positif.

PEJABATKUcing

PEJABATKUcing
Sahabatku, Gemok. (te)Tikus di hadapannya

Wednesday, August 4, 2010

HIDUP BERBAKTI

KEBAHAGIAN HIDUP


Saya terdengar satu kaedah yang sangat mudah untuk kita mendapat kebahagian hidup. Kaedah ini saya dengar dari TV2 beberapa hari dahulu. Ianya bukannya satu kaedah yang terbaru tetapi ramai manusia yang tak tahu atau tak ambil indah. tentangnya. Kesannya mungkin inilah sebabnya mereka menjadi kelam kabut dan tak hidup sebahagia yang sepatutnya.

Saya dah lama tahu tentang kaedah ini dan apabila dibincangkan dalam rancangan TV2 baru2 ini teringat saya yang ramai dah melupakannya agaknya memandangkan keadaan suasana kelam kabut sekarang ini.

Siaran TV dan radio tempatan sekarang ini banyak menyiarkan rancangan yang berfaedah, terutamanya di waktu pagi. Banyak rancangan yang boleh membantu kita mendapatkan ilham dan panduan hidup seharian kita. Malangnya ramai yang tak kesempatan mendengarnya kerana kesibukan diri. (TV tak perlu kita tonton memadai dengan mendengarnya kalau kita ada perkara lain nak kita buat – bak kata orang dahulu: “sambil menyelam meminum air”.

Tips yang dinyatakan oleh seorang penceranah bagi mendapat kebahagia hidup ialah dengan kita menyenaraikan apa yang kita suka orang lain berbuat kepada kita dan juga senaraikan apa yang kita tak suka orang lain berbuat kepada kita.

Lepas itu kita buat pada orang lain apa yang kita senaraikan (yang kita suka orang lain berbuat kepada kita) dan jauhkan kita dari berbuat apa yang kita senaraikan itu (perkara yang kita tak suka orang lain berbuat kepada kita). Sangggat mudah. Tapi kesannya amatlah menakjubkan.

Lojiknya ialah bahawa bila kita berbuat apa yang kita suka (orang lain berbuat kepada kita) maka orang lain akan berbuat sedemikian kepada kita. Kalau tak 100% akan berbuat demikian mungkin 90% dah pun cukup. Dan bila kita tak buat perkara yang kita tak suka orang lain berbuat kepada kita, maka orang lain pun akan tak berbuat demikian, kecualilah segelintir yang tak waras.

Ini adalah lebih baik dari kita berbuat perkara yang kita tak suka orang lain berbuat kepada kita. Kerana bila kita berbuat demikian akan timbul "cermin ajaib" yang akan melantunkan balik perbuatan tersebut kepada kita.

Contohnya: Kalau kita marah orang, maka orang tersebut akan marah kita pula. Kalaulah tak secara amali, mungkin dalam hatinya dia akan marah dan geram. Tetapi kalau kita berbuat baik kepadanya maka ia akan berbuat baik kepada kita, kalau tak dibuatnya sekarang ini mungkin di masa akan datang. Atau hatinya merasa bahagia. Dan dia akan menyukai kita sekurang2nya. Dan akan menjadi sahabat kita pula. Ini baru “pahala” dunia. Pahala akhirat pula lain kiraannya.

Jadi berbuat baiklah kepada semua orang. Juga kepada semua binatang dan makluk Allah lainnya. Ianya pasti akan menguntungkan kita.

Satu lagi tips yang dinyatakan ialah bahawa kita perlulah memberi khidmat kepada manusia dan lain2 makluk. Menurut ceritanya memberi minuman kepada anjing yang dahaga pun akan menguntungkan kita, walaupun kita tak nampak keuntungannya.

Menurut cerita orang Roman dahulu kala, seorang tawanan yang dilemparkan kepada singa untuk dimakan oleh singa tersebut tidak larat dimamah oleh singa tersebut kerana pada satu ketika dahulu orang tersebut pernah menolong membuangkan duri yang terpacak pada kaki singa tersebut. Ini kerana singa tersebut masih ingat jasanya membuang duri tersebut.

Satu perkara yang sangat indah apabila kita menolong orang lain ialah ianya akan mendatangkan perasaan ketenteraman kepada kita. Hanya orang yang biasa membantu orang lain akan merasai perasaan tenteram jiwa ini.

Ianya merupakan macam suatu kepuasan. Bila kita tolong orang lain kita akan merasa puas dan “seronok”.

Bandingkanlah jika kita marah atau enggan menolong orang yang meminta pertolongan kita. Orang yang ada hati dan perasaan akan menyesal tidak menolong. Orang yang keras hatinga lainlah. Tapi lambat laun dia akan menyesal juga, kalau tidak di sini ia akan menyesal juga nanti di sana.

Rengkasnya: Kita akan merasa selesa, puas dan bahagia tenteram jika kita dapat menolong orang lain dan kita tak akan dapat perasaan selesa, puas dan bahagia tenteram tersebut jika kita gagal menolong orang lain. Ini belum lagi kita menerima pujian atau sanjungan atau perkataan “terima kasih” dan sebagainya (walau pun ianya taklah penting kepada manusia yang minat menolong orang lain).

Buatlah kepada orang lain apa yang kita nak orang lain berbuat kepada kita. Jangan buat kepada orang lain apa yang kita tak suka orang lain berbuat kepada kita. Ini adalah kerana kita dan orang lain mempunyai perasaan yang sama, kecualilah pada yang tak waras.

Menolong orang lain merupakan pertolongan kepada diri kita sendiri kerana bila kita tolong orang maka orang lain akan tolong kita. Dan jika kita menyakiti hati orang lain maka hati kita juga akan disakiti. Kerana perasaan geram (marah) kita akan berpanjangan menguris hati kita. Silap2 payah nak tidur malam pula.

Berbeza dengan jika kita menolong orang lain atau memberi nasihat kepada orang lain, di mana kepuasan hati kita akan berpanjangan walaupun kita tak perasaan ianya berlaku kepada kita. Seronoknya akan berterusan.

Itulah yang akan membuat kita terus bahagia. Walaupun kurangnya harta.

Itu belum diceritakan tindak balas orang lain apabila kita menolong mereka. Menurut kiraan ghaibnya jika kita beri satu kita akan dapat balik sepuluh atau berganda lagi hingga tujuh ratus kali ganda. Yang peliknya bukan orang yang kita tolong tersebut yang perlu membalas balik pertolongan kita. Ianya ibarat rezeki yang mendatang yang sumbernya kita tak tahu.

Katanya:

Berbaktilah kepada orang lain dan jangan harapkan orang lain berbakti kepada kita. Tapi kalau orang lain nak tolong persilakanlah supaya dapat berusaha sama.


No comments:

. KENANGANKU DITULIS SUPAYA KU TAK TERLUPA . . . 067:003 "Dia lah yang telah mengaturkan kejadian tujuh petala langit yang berlapis-lapis. Engkau tidak dapat melihat pada ciptaan Allah Yang Maha Pemurah itu sebarang keadaan yang tidak seimbang dan tidak munasabah. Jka engkau ragu, maka ulangilah pandanganmu – dapatkah engkau melihat sebarang kecacatan?"[Al Mulk:003]

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

NEGERI ASALKU

NEGERI ASALKU

YANG DIMINATI

YANG DIMINATI
Petikan Dari Buku Keluaran MARDI

About Me

My photo
Ase dari Kuala. Lahir di Changkat Pete. Besor di Kuala, sekolah Tanah Merah, Lubuk, Padang Assam, Clifford, St Georges (Taiping), STAR (Ipoh), MPPP (Penang). Meranto pula ke K Bharu dan KL/Pj/Selangor. Sekarang dah pencen tapi masih belajor. Rindukan duduk di kampong tapi ini hanya menjadi angan2

PANDAK CHANGKAT PETAI