GELANG GETAH

GELANG GETAH
Alat untuk kita sentiasa bersikap dan berfikiran positif.

PEJABATKUcing

PEJABATKUcing
Sahabatku, Gemok. (te)Tikus di hadapannya

Sunday, August 15, 2010

BULAN PUASA

BERBUKA BERPUASA

Di bulan puasa ini bertambah aktiflah suasana di surau kami. Terutamanya sebelum maghrib sehinggalah jam 11.00 malam.

Keadaan di surau atau masjid lain pun begitu juga malah ada yang lebih aktif dari surau kami.

Dulu beberapa tahun lepas, kami ada gang rayau yang bergerak ke merata surau dan masjid untuk sembahyang tarawikh dan makan morey jika ada. Mungkin ini satu cara kami mengkaji suasana setiap surau dan masjid dan mengenal kawan seIslam kita di merata2.

Tapi sekarangni saya dah malas berbuat demikian kerana kurang gangnya dan mungkin dah mula bosan-penat berbuat demikian. Dulunya penat tapi seronok. Sekarang bila dah berumur dah menjadi malas saya untuk berbuat demikian. Mungkin juga dulunya kami suka meluaskan net working kami, maklumlah orang muda suka banyak kawan dan kenalan (kenal tetapi tak pernah berborak2?). Mungkin kami juga mahu menjadi terkenal sebagai kaki rayau tatkala itu.

--------------------------------------------------------------------

Kegiatan bulan puasa surau kami pada tahun ini adalah sama seperti di tahun2 lepas. Majlis berbuka puasa diadakan setiap hari. Kalau tak ada sponsernya makanan akan sediakan oleh pehak surau. Kalau ada sponsernya maka ramailah yang hadir kerana dijemput. Juga biasanya makanannya agak istemewa. Kalau tak ada sponser ada juga jemaah yang datang berbuka tetapi hanyalah yang regular.

Setiap hujung minggu kami ada menyediakan bubur lambuk untuk diedarkan kepada sesiapa yang datang mengambilnya sendiri. Juga disponser ole mereka yang berminat pada kadar RM250.00 se petang. Pasti habis kerana sedap masakan Pah Hashan Tapah dan kumpulannya itu.

Semalam (kelmarin – Ahad) pehak kumpulan wanita sponser majlis berbuka puasa kami. Saperti biasa mereka mengagihkan tugas penyediaan makanan sesama mereka untuk dihantar ke surau sebelum maghrib.

Tetapi semalam mereka lupa untuk memastikan ada ahli mereka yang menyediakan nasi, maka bila tiba masa nak berbuka didapati nasinya tiada dan mereka kenalah tunggu selepas maghrib untuk berjamu supaya nasi boleh dimasak.

Nasib tak baik pula resepi air teh pula termasuk bahan “garam” bukannya “gula”. Tersilap kerana pehak yang menyediakan minuman tak perasan, lagi pun mana boleh rasa air yang disediakan kerana mereka juga berpuasa.

Nasib baik saya tak pergi makan berbuka puasa di surau semalam.

____________________________

Bulan puasani juga menjadi bulan bernasib baik bagi Halwi (sahabat saya Hj Alwi).

Semalam semasa saya meronda di belakang surau kami, saya dapati pokok Halwi yang ditanamnya dan yang dimusnahkan oleh pehak yang kami tak ketahui hidup semula dan mula menjalar.

Dulu kami sangat keciwa apabila pokok tersebut dimunahkan. Tetapi semalan kami gumbira kerana ianya hidup semula selepas “mati” selama lapan bulan. Kami namakan pokok tersebut pokok Halwi kerana kami tak tahu nama sebenar pokok tersebut.


Kesah POKOK HALWI



Gambar pokok Halwi sebelum termusnah:



No comments:

. KENANGANKU DITULIS SUPAYA KU TAK TERLUPA . . . 067:003 "Dia lah yang telah mengaturkan kejadian tujuh petala langit yang berlapis-lapis. Engkau tidak dapat melihat pada ciptaan Allah Yang Maha Pemurah itu sebarang keadaan yang tidak seimbang dan tidak munasabah. Jka engkau ragu, maka ulangilah pandanganmu – dapatkah engkau melihat sebarang kecacatan?"[Al Mulk:003]

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

NEGERI ASALKU

NEGERI ASALKU

YANG DIMINATI

YANG DIMINATI
Petikan Dari Buku Keluaran MARDI

About Me

My photo
Ase dari Kuala. Lahir di Changkat Pete. Besor di Kuala, sekolah Tanah Merah, Lubuk, Padang Assam, Clifford, St Georges (Taiping), STAR (Ipoh), MPPP (Penang). Meranto pula ke K Bharu dan KL/Pj/Selangor. Sekarang dah pencen tapi masih belajor. Rindukan duduk di kampong tapi ini hanya menjadi angan2

PANDAK CHANGKAT PETAI