GELANG GETAH

GELANG GETAH
Alat untuk kita sentiasa bersikap dan berfikiran positif.

PEJABATKUcing

PEJABATKUcing
Sahabatku, Gemok. (te)Tikus di hadapannya

Saturday, September 4, 2010

MENCATAT REKOD

MEMECAH REKOD


Bulan puasa ini saya berjaya memecah dua rekod. Kedua2nya rekod saya sendiri bukan rekod negara atau antara bangsa. Tapi bagi saya ianya adalah satu rekod yang membanggakan diri saya sendiri; syok sendiri agaknya tetapi ianya memberi saya satu kepuasan diri atas kejayaan saya mencipta rekod tersebut.

Pertamanya saya berjaya mengurangkan kemasukan bahan tak perlu ke dalam badan saya. Dulunya saya tak gunakan jentera kawalan saperti anggta jabatan imigration atau rela atau gerak am menghalang kemasukan bahan tak perlu ini. Sekarang saya sekat seketatnya dan berjaya menghalang kemasukan bahan tak perlu ini.

Inilah kesannya saya berpuasa tahun ini. Tahun lepas juga saya berbuat demikian tapi tidak berjaya 100% saperti tahun ini.

Saya dapati semuanya ini adalah kesan program ransangan minda saya sendiri. Apa yang saya nak buat semuanya boleh saya lakukan jika saya set minda saya dan berusaha ke arahnya. Ini juga ransangan dari siaran pagi TV2 dan TV1 yang saya dengar (tonton).

Mulai bulan puasa tahun lepas saya dah setkan minda saya supaya saya hanya makan ala kadarnya sahaja tatkala saya berbuka puasa dan ini hampir 100% saya berjaya lakukan. Kawan2 saya pun ada yang hairan kerana saya selalu juga menolong mereka menyediakan makanan untuk jemaah surau berbuka puasa di surau kami, tetapi semasa berbuka puasa saya dah pun balik berbuka puasa di rumah, tak berbuka puasa dengan mereka.

Di rumah saya berbuka puasa dengan meminum air dan memakan buah kurma. Kalau ada kueh saya jamah sedikit. Cukuplah sehingga selepas tarawikh-witir baru saya makan lagi. Selepas itu tunggu sahur untuk makan sahur.

Cara inilah yang pernah saya buat semasa saya berada di Bangkok pada tahun 1985 dahulu. Pada masa itu bulan puasa dan saya makan ketika berbuka dan jam 12 malam (sahur) sahaja. Boleh tahan, tak berasa lapar, kerana di siang harinya kami bekerja sehingga jam tujuh malam.

Itulah rekodnya: saya berjaya mengurangkan makan. Dan saya merasa bahagia disebabkannya. Dan harap ini akan berpanjangan kerana di peringkat ini saya tak perlu makan banyak, yang perlu ialah kualiti makanannya.

Mengurangkan makan tatkala berbuka puasa pula mengelakkan khayal-mengantuk bagi yang sembahyang tarawikh.

Rekod kedua ialah saya berjaya memasak sendiri. Sepanjang hidup saya, saya tak pernah memasak kecuali memasak nasi dan mengoreng ikan. Semasa bujang dulupun saya tak pernah memasak, kawan saya Ramli Zakaria (mantan pengetua SMVPRengas) yang memasak. Saya tolong beli bahan dan makan bersamanya.

Rupanya tak susah untuk memasak bagi menghasilkan makanan yang sedap lagi berkhasiat. Juga terjamin kebersihannya.

Asas yang saya gunakan untuk memasak ialah bawang, halia, garam dan minyak masak. Yang paling mudah memasaknya ialah telur mata kerbau bercili di mana saya masakkan telur mata kerbau dan masukkan di atasnya campuran bawang dan cili atau sosnya yang di goreng bersama. Sedaaap.

Atau ayam masak kicap menggunakan bawang, halia dan kicap. Sedaaap.

Atau ayam masak bercili menggunakan bawang, halia dan cili. Sedaaap.

Atau masak ikan taucu menggunakan bawang halia dan taucu. Sedaaap.

Atau masak kari ikan atau daging atau ayam menggunakan bawang, halia, sebuk kari sedia siap dan santan kelapa.

Atau masak bubur kacang menggunakan sedikit bawang, sedikit halia, gula kabung dan santan.

Dan lain2.

Semuanya sangat mudah membuatnya. Dan sedap pula. Dan kalau tak begitu sedap boleh diperbaiki semasa masakan berikutnya. Atau minta panduan mereka yang bergelar chef. Setakat ini saya belum bertanya dengan chef Hashan Bidor atau chef Imam Samirin. Ini kerana masakan yang saya sediakan diterima baik oleh keluarga saya yang agak sibok bekerja dan hanya sampai ke rumah jam 7.00 malam untuk berbuka puasa. Mana sempat mereka nak masak.

Jadi bila saya masak mereka hanya makan, dan komen meraka setakat ini memberansangkan saya untuk meneruskan percubaan saya menambahkan kemahiran saya memasak.

Jimat belanja juga bila memandangkan harga makanan sedia-di-beli bertambah mahal sekarang ini.

Semoga saya akan banyak lagi memecah rekod peribadi saya di masa akan datang, InshaAllah.

Align Left




No comments:

. KENANGANKU DITULIS SUPAYA KU TAK TERLUPA . . . 067:003 "Dia lah yang telah mengaturkan kejadian tujuh petala langit yang berlapis-lapis. Engkau tidak dapat melihat pada ciptaan Allah Yang Maha Pemurah itu sebarang keadaan yang tidak seimbang dan tidak munasabah. Jka engkau ragu, maka ulangilah pandanganmu – dapatkah engkau melihat sebarang kecacatan?"[Al Mulk:003]

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

NEGERI ASALKU

NEGERI ASALKU

YANG DIMINATI

YANG DIMINATI
Petikan Dari Buku Keluaran MARDI

About Me

My photo
Ase dari Kuala. Lahir di Changkat Pete. Besor di Kuala, sekolah Tanah Merah, Lubuk, Padang Assam, Clifford, St Georges (Taiping), STAR (Ipoh), MPPP (Penang). Meranto pula ke K Bharu dan KL/Pj/Selangor. Sekarang dah pencen tapi masih belajor. Rindukan duduk di kampong tapi ini hanya menjadi angan2

PANDAK CHANGKAT PETAI