GELANG GETAH

GELANG GETAH
Alat untuk kita sentiasa bersikap dan berfikiran positif.

PEJABATKUcing

PEJABATKUcing
Sahabatku, Gemok. (te)Tikus di hadapannya

Thursday, September 30, 2010

MAASALAH PERLULAH DIATASI


MASAALAH

MEMBAWA

KEBAHAGIAAN


Ramai manusia suka kepada masaalah. Itulah sebabnya mereka mencari masaalah atau membuat masaalah. Yang bijak mengadakan masaalah bagi mengatasi masaalah. Tetapi masaalah yang dibuat mestilah masaalah yang kecil bagi mengatasi masaalah besar. Mat salleh kata: “create a small problem to solve a bigger problem”.

Ada pula yang membuat masaalah (kecil) bagi menutup masaalah (besar). Inilah stretagy kehidupan yang secara amnya menguntungkan.

Ada pula yang selalu cari cara untuk lari dari masaalah, tetapi lambat laun massalah tersebut akan datang semula. Jadi disarankan supaya kita tak lari dari masaalah tetapi cuba menggunakan akal fikiran kita dan bantuan sahabat kita jika perlu, bagi mengatasi apa2 masaalah yang ada.

Manusia tidak akan berjaya jika ia tak dicuba. Mengatasi cubaan (masaalah) akan mendewasakan kita dan menjadi kita lebih matang dan bersedia untuk hidup. Dalam Al Quran banyak juga disebut perkara ini.

Masaalah yang kecil pun perlu kita atasi.

Bagi saya, saya suka juga menghadapi masaalah. Tapi janganlah masaalah itu masaalah yang saya buat sendiri. Biarlah masaalah itu masaalah semula jadi atau kata orang kejadian alam atau kehendak yang Maha Esa.

Contohnya:

Contoh A. - Mangga pagar rumah saya selalu jam atau rosak dan perlu saya letakkan minyak atau semburkan WD40 untuk menjadikan ianya dapat beroperasi dengan baik. Ini adalah masaalah yang sangat kecil tetapi perlu saya atasi. Ianya berlaku kerana mangga tersebut selalu terkena hujan dan isi dalamnya berkarat.

Jadi perlu saya elak dari bahagian dalam mangga tersebut dari berkarat atau saya perlu hentikan air hujan memasuki mangga tersebut. Pilihan saya (apa yang saya buat) ialah saya letakkan botol plastik secara terbalik pada mangga tersebut bagi mengelakkan air hujan memasukinya (Rajah). Boto tersebut diibarat sebagai payung menghalang air memasuki mangga tersebut.

Selasai masaalah mangga berkarat atau rosak kerana terkena hujan dan mangga saya sekarang berada dalam keadaan kering dan baik operasinya.

Contoh B. - Buah mangga saya di hadapan rumah pula selalu pecah atau dilanggar kereta (atau diambil orang) apabila ianya baru nak masak atau ketika gugur jatuh ke tanah. Ini satu masaalah juga kerana ini merugikan. Dulunya ada monyet yang datang saban hari memakan buah tersebut. Tetapi sekarang monyet tersebut dah tak ada, tak tahulah sebabnya. Rezeki Monyet


Bagi mengatasi masalah tersebut saya balut mangga tersebut dengan kertas dan ikat kertas tersebut kepada tangkai atau dahan mangga tersebut menggunakan tali (nipis), bertujuan jika mangga tersebut gugur ianya tak akan jatuh ke tanah tetapi akan terus tergantung pada tali ikatan yang saya buat.

Selasailah masaalah saya ini.

Masaalah yang sama saya atasi pada buah durian di dusun saya di kampong. Saya ikatkan durian yang tua dengan tali rafia supaya bila durian itu gugur ianya tak jatuh ke tanah malah tergantung pada tali tersebut. Mudahlah saya atau saudara mara saya pergi untuk mengumpul durian yang “gugur”.

Ini saya buat kerana dusun saya banyak babi yang makan segala durian yang gugur ke tanah.

Tetapi ini hanya boleh saya usahakan bagi pokok durian yang rendah dan buahnya mudah “diikat” kepada dahan atau rantingnya. Kalau ini tak dibuat sebegini maka durin yang gugur akan menjadi rezeki babi yang merayau di situ. Dengan berbuat demikain dapatlah juga saya merasa makan durian tersebut. Lagi banyak saya ikat sebegini maka lebih banyaklah yang menjadi hak saya dan bukan hak babi atau musuh yang lain saperti harimau, jika ada.

Di musim kemarau pula saya/kami malas nak menuram pokok rambutan atau lain pokok di sekitar surau kami yang kami jaga pokoknya. Jadi apa yang kami buat ialah kami beli tiub plastik yang digunakan untuk menyalur adara di aquriam ikan dan membuat drip seperti drip yang digunakan untuk pesakit di hospital. Hasilnya air sentiasa disalurkan ke pokok tersebut secara sikit-sikit dan sihatlah pokok kami. Bolehlah kami relax aje. Arnya kami bekalkan dari tong air (kena isi jika kurang) atau melalui tangki air (tal perlu isi kerana air sentiasa ada dalam tangki tersebut).

Ada banyak lagi masaalah yang remih dan kecil yang perlu saya atasi dalam hidup saya. Tetapi apabila saya dapat mengatasi masaalah yang remeh ini hati saya merasa bahagia.

Itulah yang seronok jika kita ada masaalah.

Hidup akan menjadi boring jika tak ada masaalah.

Mungkin itulah sebabnya orang berada dan kaya mencuri di gudang pakaian dan sebagainya. Supaya ia menghadapi masaalah apabila ditangkap dan didenda (duitnya tak ada masaalah untuk bayar denda), tapi “trill” seronok kena tangkat amat berbaloi kepadanya.

Jadi atasilah masaalah yang ada untuk kita hidup bahagia. Dan buatlah masaalah jika ianya akan menbahagiakan kita. Kerana hidup kita, kita mesti bahagia!??

No comments:

. KENANGANKU DITULIS SUPAYA KU TAK TERLUPA . . . 067:003 "Dia lah yang telah mengaturkan kejadian tujuh petala langit yang berlapis-lapis. Engkau tidak dapat melihat pada ciptaan Allah Yang Maha Pemurah itu sebarang keadaan yang tidak seimbang dan tidak munasabah. Jka engkau ragu, maka ulangilah pandanganmu – dapatkah engkau melihat sebarang kecacatan?"[Al Mulk:003]

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

NEGERI ASALKU

NEGERI ASALKU

YANG DIMINATI

YANG DIMINATI
Petikan Dari Buku Keluaran MARDI

About Me

My photo
Ase dari Kuala. Lahir di Changkat Pete. Besor di Kuala, sekolah Tanah Merah, Lubuk, Padang Assam, Clifford, St Georges (Taiping), STAR (Ipoh), MPPP (Penang). Meranto pula ke K Bharu dan KL/Pj/Selangor. Sekarang dah pencen tapi masih belajor. Rindukan duduk di kampong tapi ini hanya menjadi angan2

PANDAK CHANGKAT PETAI