GELANG GETAH

GELANG GETAH
Alat untuk kita sentiasa bersikap dan berfikiran positif.

PEJABATKUcing

PEJABATKUcing
Sahabatku, Gemok. (te)Tikus di hadapannya

Wednesday, August 11, 2010

AMBILLAH SEDIKIT SAHAJA

=====================================

BELILAH DUA KALAU NAK LIMA.

BELILAH EMPAT KALAU NAK SEPULUH


Dah pun kita mula berpuasa. Cepat rasanya kita mula berpuasa tahun ini. Tahu2 dah setahun kita tak berpuasa, seronok makan minum tanpa hadnya bagi kebanyakan kita manusia. Tapi mungkin masih ada yang taat dengan ibadah puasanya dengan berpuasa Isnin Khamis dan lain2 hari tertentu. Gulungan ini tak akan menyesal berbuat demikian malah mereka seronok dan tenteram selesa berbuat demikian.

Sekarang di bulan Ramadhan ini kebanyakan kita kenalah mula menghadkan makan minum kita. Yang berbuat demikian secara iklas kerana Allah akan mendapat pahala dari puasanya, InshaAllah. Yang berpuasa kerana sebab2 lain tengoklah apa faedahnya di masa yang ditentukan nanti.

Dan mulalah muncul berbagai jenis makanan terjual di merata2 terutamanya di waktu sebelum waktu berbuka. Duit menjadi cair dan mula mengalir dengan cepatnya. Alhamdulillah, mungkin ramai yang akan untung dari kecairan ini.

Tapi awas!

"Belilah dua kalau kita nak lima dan belilah empat kalau kita nak sepuluh."

Maksudnya belilah dua set makanan kalau kita terasa nak beli lima set makanan dan belilah empat set makanan jika kita rasa nak beli sepuluh set. Maksudlah janganlah kita beli makanan mengikut rasa dan selera dan nafsu kita. Atau belilah hanya 20% daripada jumlah yang kita nak beli. Dengan berbuat demikian maka sudah pasti kesemua makanan yang kita beli bawa pulang itu akan habis licin sebelum tengah malamnya. Dapat pahala pula bagi mereka yang menghabiskan makanan mereka.

Tambah pula jika keluarga di rumah kita ramai pula yang bekerja. Jika terdapat sekeluarga lima orang dan tiga daripadanya bekerja maka besar kemungkinan akan terhidang di atas meja kita sebelum berbuka puasa makanan untuk lima belas orang. Kenapa?

Kerana setiap ahli keluarga yang membeli makanan akan membelinya untuk lima orang. Jadi kalau ada tiga pembeli makanan maka akan terhidanglah makanan untuk lima belas orang. Bolehkah dihabis makan oleh lima orang? Itu tak termasuk anak2 kita yang membeli makanan kegemaran mereka secara sendiri.

Kalau nak disedekahkan kepada orang lain masa “sedekahnya” dah luput, lagi pun semua orang dah kenyang tatkala itu. Maka untunglah tong sampah (awas ini kerja yang “salah”, silap2 berdosa membazir membuang bahan makanan ke tempat tiada manfaat. Jika terpaksa berilah binatang atau pokok memakannya. Mereka akan sayang kepada kita, walau pun kita tak dapat mengesan perasan mereka).

Kalau tak ikut petua ini mungkin makanan yang kita beli akan dimakan (diberi makan) kucing, anjing atau pokok tanaman kita. Atau masuk lori sampah bagi yang ada perkhidmatannya atau masuk sungai, parit longkang bagi mereka yang suka membuang segala sisa di parit-longkang-sungai.

Mungkin bagi kita yang berminat memasak sendiri, adalah lebih baik jika kita masak sendiri supaya dapat mengawal dengan baik pemakanan kita. Selain apa yang kita masak itu adalah bersih suci ianya dapat kita perbagaikan jenis dan khasiatnya, Juga menjimatkan belanja dan kalau berminat boleh diberikan kepada orang lain yang berpuasa, besar pahalanya.

Dan kalau kira bernasib baik pula kita akan dapat balasan mee goreng atau bariani atau capati atau lain makanan yang kita tak buat atau beli, kerana orang lain akan memberinya kepada kita untuk berbuka puasa.

Atau bila kita "Beri satu kita akan dapat empat”, walau pun ianya bukan niat kita berbuat demikian. Kalau tak hari ini akan kita dapat balasan itu besuknya atau di lain masa jika dipanjang umur. Dan yang pasti akan kita dapat balasannya di sana diistilah sebagai "di waktu yang ditentukan" nanti, InshaAllah.


Rengkasnya:

1. Beli dua kalau nak lima dan beli empat kalau nak sepuluh. Kita mengelak rugi.

2. Berilah kepada orang lain apa yang kita ada. Kita tak akan rugi, malah kita akan untung.

No comments:

. KENANGANKU DITULIS SUPAYA KU TAK TERLUPA . . . 067:003 "Dia lah yang telah mengaturkan kejadian tujuh petala langit yang berlapis-lapis. Engkau tidak dapat melihat pada ciptaan Allah Yang Maha Pemurah itu sebarang keadaan yang tidak seimbang dan tidak munasabah. Jka engkau ragu, maka ulangilah pandanganmu – dapatkah engkau melihat sebarang kecacatan?"[Al Mulk:003]

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

NEGERI ASALKU

NEGERI ASALKU

YANG DIMINATI

YANG DIMINATI
Petikan Dari Buku Keluaran MARDI

About Me

My photo
Ase dari Kuala. Lahir di Changkat Pete. Besor di Kuala, sekolah Tanah Merah, Lubuk, Padang Assam, Clifford, St Georges (Taiping), STAR (Ipoh), MPPP (Penang). Meranto pula ke K Bharu dan KL/Pj/Selangor. Sekarang dah pencen tapi masih belajor. Rindukan duduk di kampong tapi ini hanya menjadi angan2

PANDAK CHANGKAT PETAI