GELANG GETAH

GELANG GETAH
Alat untuk kita sentiasa bersikap dan berfikiran positif.

PEJABATKUcing

PEJABATKUcing
Sahabatku, Gemok. (te)Tikus di hadapannya

Monday, March 29, 2010

HOSPITAL AMPANG

Tak semua barangan dan perkhidmatan telah naik harga sehingga kita tak mampu memperolehinya. Dan kita masih lagi dapat membuat pilihan.

Pada hari Isnin lalu (tadi siang) saya telah menukar kanta mata kanan saya dengan harga RM803.00 sahaja. Itu pun saya pilih kanta yang paling mahal RM700.00 harganya. Menurut doktor itulah yang terbaik dan yang mudah beliau kendalikannya semasa membuat pembedahan mata menggantikan kanta yang lama kepada kanta "spare part" yang baru. Baki RM103.00 ialah kos pembedahan di Hospital Ampang.

Saya boleh memilih untuk mendapatkan kanta yang beharga RM200.00 atau RM500.00 tetapi saya memilih yang mahal kerana kos pembedahan murah sahaja. Jumlah kosnya tak sampai RM1,000.00 dan ianya sesuai dengan bajet yang saya jangka.

Kalau di tempat lain mungkin lebih mahal.

Saya dapat harga yang agak murah kerana saya membuat pembedahan mata melalui surat sokongan dari
Klinik Kesihatan Cheras Baru (Klinik Kerajaan). Jika melalui klinik swasta kos pembedahan ialah RM1,000.00. Dan kalau pembedahan dibuat di klinik swasta maka kosnya tak kurang dari RM2,000.00. Dan kalau saya gunakan Surat Jaminan Kerajaan (GL) dah tentulah percuma. Tapi malaslah, kerana ianya melibatkan kos dan masa juga.

Masa pembedahan lebih kurang satu jam. Yang lamanya ialah masa menunggu giliran. Saya mendaftar untuk pembedahan jam 7.30 pagi, masuk bilik bedah jam 12.10 tengah hari, mula mata dibedah jam 2.00 petang dan selesai pembedahan jam 3.10 petang. Balik rumah sampai pada jam 5.00 petang kerana mata perlu di cuci di klinik dan lain2 hal pentadbiran (ambil ubat, bayar bil, dll). Pada hari tersebut terdapat enam pembedahan mata dan saya yang ke lima.

Pembedahan berjalan dengan lancar dan tak sakit pun. Hanya suspense sahaja. Itulah yang membuat saya "pressure" dan darah tinggi saya naik 140/210 mulanya. Lepas diberi makan ubat turun 92/120 baru boleh masuk OT untuk buat pembedahan mata. Sungguh suspense! Suspense dibuat sendiri sebenarnya! Tapi akhirnya berjaya juga. Lebih bernasib baik lagi bila mata saya tak perlu dijahit lukanya. Alhamdulillah.

Sempat juga saya ucapkan terima kasih pada Dr Rozila yang mengendalikan pembedahan tersebut. Saya rasakan saya semacam menjadi ahli kumpulan pembedahan pula kerana saya sedar semasa pembedahan itu dan dengar (tapi tak dapat lihat!) percakapan dan kerceriaan mereka bekerja. Dr pun nampaknya puas hati kerana beliau ada berkata "patient bagus kerana matanya tak banyak bergerak Mudah saya buat kerja". Team work dan koordinasi petugas di OT, 3 kakitangan kesemuanya, pun sangat memuaskan. Yang sangat bagusnya lagi ialah mereka sentiasa ingatkan Allah dan berselawat-doa semasa pembedahan tersebut dan menyarankan saya berbuat demikian juga.

Sekarang menunggu mata kanan saya untuk pulih. Masanya dikatakan satu bulan. Terpaksalah saya bersabar dan bersedia dengan Paracatemol (Ubat hilang sakit) kalau2 ada kesakitan nanti.

* Tambahan: Mungkin saya tak perlukan Paracatamol kerana semalam tak berasa sakit pun mata saya hinggalah sekarang. Akan datang?
Bacalah: HARAPAN DAN PERSEDIAAN

_______________________________________________________________________

Sekarang Hospital Ampang menggunakan sistem tanpa kertas (paperless). Kita hanya perlu bawa kad pesakit untuk mengambil ubat dan mendapat dan membayar bil. Masa dahulu kita perlu bawa surat untuk ambil ubat dan buat bayaran. Sekarang semuanya itu sampai dulu sebelum kita sampai untuk berurusan dengan mereka kerana mereka gunakan komputer on-line, maka segalanya tercatat dalam sistem komputer mereka. Pastilah mereka menggunakan kata laluan (password) untuk melihatnya.

Mereka hanya imbas (scan - dulu mereka kena baca sendiri) kad pesakit dan tahu melalui skrin komputer apa ubat yang perlu diberikan. Atau imbas kad tersebut untuk mengeluarkan bil rawatan dan menerima bayarannya.

Atau imbas kad tersebut dan dapat tahu no telefon kita dan lain2 hal tentang diri kita. Sungguh changgih. Yang tak canggil ialah saya dan anak saya yang menemani kerana kami tak tahu apa nak buat bila sistem mereka itu "paperless". Nasib baik ada mulut boleh bertanya, ada mata boleh baca dan ada akal boleh berfikir.

Saya hanya membawa duit kecil sahaja semasa pergi membuat pembedahan tersebut. Dan tatkala saya menerima bil hospital saya katakan pada kakitangan tersebut saya tak bawak duit. Mereka kata boleh bayar kemudian tapi lebih baik bayar sekarang kerana tak payahlah datang lagi untuk membayannya di masa lain. Nasib baik ada juruwang sementara di sebelah saya (anak saya) yang membayarnya. Baliknya ke rumah baru saya kembalikan "hutang" RM103.00 tersebut.

Balik ke rumah barulah merasa lapar. Paginya hanya minum dan makan ubat biasa saya. Nampaknya bila kita ralit atau membuat sesuatu kerja kita tak perasan perut kita kosong tak makan atau minum. Serupalah bila saya bertugas audit di Bangkok dulu masa bulan puasa. Makan sahur 12 malam tahan hingga buka puasa 7 malam esoknya. Tak ingat lapar pun. Balik naik Thai Airlines (kongsi laluan dengan MAS) pramugari suruh makan kerana katanya berjalan jauh boleh makan di bulan puasa. Tapi saya tak makan kerana kalau makan, puasa saya kena ganti juga dan saya tak perlukan makan kerana tak lapar. Beliau bekalkan makanan pula untuk saya makan nanti bila berbuka puasa di Malaysia.

Walau apa2 pun diucapkan "Syabas!".

___________________________________________________

Haji Abd Halim CEM
Orang yang pertama yang mengesan saya mendapat penyakit katarak mata (kanta yang berselaput) ialah sahabat saya HAHACEM, pengelola Web http://hahacem.blogspot.com/ semasa kami mengikuti satu kursus "Pengenalan Aura" di Taman kami pada tahun 2006 kalau tak salah. Semasa latihan saya telah berpasangan dengan HAHACEM untuk membaca-imbas badan masing2. Dan beliau telah mengesan yang mata kanan saya bermasaalah, kerana tatkala beliau "bertanya" mata kanan saya, tangan kanan saya beliau dapati lemah dan tak dapat menghalangnya menolak tangan saya ke bawah.

Tatacaranya begini: Saya akan berdiri dengan kedua tangan saya diangkat separas bahu. Pasangan saya HAHACEM akan imbas badan saya secara membayangkan setiap anggota badan saya satu persatu, seolah2 bertanya (bertanya menggunakan fikiran bukan mulut) keadaannya baik atau tidak. Sambil "bertanya" HAHACEM akan menolak tangan saya ke bawah dan saya perlu halang beliau berbuat demikian supaya tangan saya tak turun mengikut tolakkan tangan HAHACEM. Semuanya dibuat tanpa berkata2.

Semasa membuat imbasan tersebut HAHACEN telah mengesan yang anggota badan saya yang lain adalah dalam keadaan baik kecuali mata kanan saya. Semasa beliau fokuskan kepada mata kanan saya untuk "bertanya keadaannya" tangan saya menjadi lemah dan mudah diturunkan bila beliau menekannya ke bawah. Kalau HAHACEM dapat menolak tangan saya kebawah dengan mudah maksudnya ada masaalah anggota badan saya yang beliau "tanya" atau bayangkan itu. Kalau tangan saya steady saja dan susah nak tolak kebawah maksudnya anggota badan tersebut dalam keadaan baik atau biasa.

Inilah kuasa yang ramai kita tak tahu. Konsentrasi fikiran orang lain dapat membaca keadaan seseorang. Bacalah
di SINI:Pemikiran Positif

Semasa itu mata saya masih normal dan saya dapat melihat dengan jelas. Setahun kemudian baru ianya menjadi kurang jelas tatkala saya terkena gigitan kucing yang berkelahi, terpaksa masuk wad enam hari bagi mengeluarkan bisanya. Selepas digigit kucing mata saya menjadi kabur tetapi pulih sedikit kemudiannya sehingga saya membuat keputusan membuat pembedahan menggantikan kanta mata saya.

Semuanya itu hanya penyebab. Yang berkuasa ialah Allah tak ke mana lain.

Badan saya boleh bercakap tanpa menggunakan mulut, hanya dengan tindakan dalamannya sahaja. Yang boleh "mendengar" atau "membacanya" sahaja yang tahu. Ianya macam "body language juga" yang dapat mengenal hati seseorang sama ada ianya berlakun atau tidak. Ramai tak percaya tetapi ini adalah kenyataan yang benar. Pembedahan yang saya buat menukar kanta mata saya ini adalah buktinya. Yang mula2 memberi tahu keadaan mata saya yang kurang baik itu ialah sahabat saya, bukannya seorang doktor pakar atau pawang besar tetapi orang biasa yang tahu dan ada ilmunya, seorang kakitangan Arab Malaysia. Hanya yang mahu belajar sahaja boleh mendapat ilmu tersebut, juga ilmu pemberian Allah yang lainnya. Kalau tiada usaha maka ke takuk yang samalah sehingga dan bersama anak-cucu.

Luasnya ilmu Allah. Yang kita tahu sedikit sangat. Itu pun dah ramai yang menjadi sombong.

Bila saya imbas badan HAHACEM semuanya OK. Kalau tak OK mungkin saya belum lagi pandai membuat imbasan badan dan kenalah belajar lagi.

Dalam internet banyak ditulis tentang ilmu AURA ini. Atau hubungi HAHACEM melalui webnya kalau berminat.

Posting Berkaitan: MENJAGA BADAN


Kesan pembedahan selepas sehari







p/s:
Memang saya terlupa tarikh pembedahan mata saya pada Isnin 29 Mac 2010 itu. Saya ingatkan pada 31 haribulan. Jadi pagi itu saya releks saja di rumah dan bersedia nak keluar membeli makanan pagi. Nasib baik anak saya ingatkan dan bila saya tengok kad janji saya sah tarikhnya 29 haribulan. Pengelabah juga saya kerana jam dah sepuluh minit ke pukul 7.00 pagi.

Terus saya pakai baju-seluar dan pergi ke Hospital Ampang dengan anak saya yang memandu. Nasib baik hospital hanya 2 kilometer dari rumah dan hanya melalui 4 lampu isyarat, dan sampai pada jam 7.30 pagi semasa petugas baru nak buka kaunternya.

Lucu pun ada kerana saya terpaksa pakai seliper ke hospital kerana bila saya cari kasut saya, saya tak terjumpa. Bolehlah juga dikatakan dharurat, agaknya.
**************************************

Kalau saya tengok mata kanan saya di cermin, saya sekarang boleh bayangkan tertera tertulis pada kanta mata kanan saya "HOYA - Buatan Jepun". . . . . Saja nak buat kelakar! sebab mood kenalah selalu baik.

No comments:

. KENANGANKU DITULIS SUPAYA KU TAK TERLUPA . . . 067:003 "Dia lah yang telah mengaturkan kejadian tujuh petala langit yang berlapis-lapis. Engkau tidak dapat melihat pada ciptaan Allah Yang Maha Pemurah itu sebarang keadaan yang tidak seimbang dan tidak munasabah. Jka engkau ragu, maka ulangilah pandanganmu – dapatkah engkau melihat sebarang kecacatan?"[Al Mulk:003]

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

NEGERI ASALKU

NEGERI ASALKU

YANG DIMINATI

YANG DIMINATI
Petikan Dari Buku Keluaran MARDI

About Me

My photo
Ase dari Kuala. Lahir di Changkat Pete. Besor di Kuala, sekolah Tanah Merah, Lubuk, Padang Assam, Clifford, St Georges (Taiping), STAR (Ipoh), MPPP (Penang). Meranto pula ke K Bharu dan KL/Pj/Selangor. Sekarang dah pencen tapi masih belajor. Rindukan duduk di kampong tapi ini hanya menjadi angan2

PANDAK CHANGKAT PETAI