GELANG GETAH

GELANG GETAH
Alat untuk kita sentiasa bersikap dan berfikiran positif.

PEJABATKUcing

PEJABATKUcing
Sahabatku, Gemok. (te)Tikus di hadapannya

Saturday, April 3, 2010

MATA KANANKU

Hari ini genap lima hari selepas mata kanan saya dibedah untuk menggantikan kantanya kepada yang jenis plastik.

Nampak gayanya proses pemulihan mata saya sangat memuaskan. Alhamdulillah.

Ini mungkin oleh kerana beberapa sebab termasuklah kerana pembedahan tersebut dibuat secara teliti oleh doktor terlibat. Juga luka pada mata saya tidak dijahit. Kalau dijahit proses penyembuhan akan memakan masa lebih lama. Lagi pun saya telah mengikut cara penjagaan mata selepas dibedah dengan agak baik. Sebenarnya penjagaannya taklah rumit sangat hanyalah saya perlu menitiskan ubat cecair pada mata saya setiap dua jam sekali.

Ini berjaya saya membuatnya dengan pertolongan handset saya yang saya setkan supaya ianya berbunyi setiap dua jam (kecuali selepas 12 malam bila saya tidor. Jam 4.30 pagi ia berbunyi untuk saya bangun). Tanpa pertolongan bunyi handset tersebut mungkin susah saya nak mengawal masa bagi menitiskan ubat tersebut setiap dua jam sekali itu.

Inilah penggunaan teknoloji yang orang lain buat dan kita hanya gunakan. Mungkin satu masa nanti negara kita akan ada warga negaranya yang berjaya membuat dan orang lain menggunakannya. Galakkanlah dan berikan kemudahan kepada anak cucu kita supaya mereka dapat berbuat demikian. Kita sendiri pun jika ada kemampuan dan peluang boleh juga berbuat demikian. Tak salah menjadi orang yang lewat, "late starter", dalam hal-hal kebajikan.

Negara Jepun dan Korea telah berjaya berbuat demikian. Dulu mereka hanya meniru "copy cat" tapi sekarang mereka menerajui. Sehingga jam tangan yang dulunya mahal sekarang boleh dibeli dengan harga RM5 sebuah. Mampu kita beralih fesyennya dan pakai buang pulatu. Serupalah juga dengan kamera, alat letrik dsbnya.

"Malaysia Boleh" kan?

Handset saya bukan sahaja boleh digunakan sebagai handfon tetapi juga sebagai jam penggera (alarm) dan juga sebagai radio. Juga untuk merakam suara, sebagai kamera digital dan perakam vedio. Itu pun saya dapat free, orang bagi sebagai hadiah.

Saya pada mulanya tak begitu percaya pembedahan mata boleh dibuat secara mudah dan murah di hospital kita. Dulu banyak saya dengar ianya komplicated dan menyakitkan. Inilah yang membuat saya risau juga. Tapi saya tawakkal dan bersetuju membuat pembedahan tersebut. Alih2 ianya sangat berjaya dan saya tak merasa sakit langsung.

Saya menjadi lebih yakin dengan pembedahan tersebut apabila “Selamat Pagi Malaysia” di TV1 menunjukkan proses pembedahan mata (katarak) pada bulan Mac lalu bersama temuramah dengan doktor pakar mata. Vedio wawancara tersebut juga saya rakamkan dengan kamera digital saya untuk kenangan. Gambar dari vedio tersebut saya 'potong dan tampalkan' (lihat gambar).

Hari Isnin nanti (5 April) saya akan kembali ke Hospital Ampang untuk membuat pemeriksaan susulan. Harap segalanya berjalan lancar dan mata saya akan pulih saperti biasa dengan cepatnya.





========================================

ISNIN 5 APRIL 2010




Keadaan mata dan ubat titis yang dibekalkan untuk sebulan.

Pemeriksaan susulan selanjutnya pada 5 Mei 2010.



Carta Aliran operasi pemeriksaan pelanggan di Hospital Ampang.

Ubat titis; Minggu pertama - 4 kali sehari. Minggu kedua - 3 kali sehari Minggu ketiga - 2 kali sehari Minggu keempat - sekali sehari

Minggu kelima: Pemeriksaan susulan (5/5/10)

Bayaran pendaftaran ialah RM5.00.



#############################################

Nikmat dapat melihat

Dapat melihat adalah satu nikmat yang tidak dapat dinilaikan.

Dahulu semasa saya kecil saya selalu membantu ibu saya memasukkan benang ke dalam jarum supaya ibu saya dapat menjahit. Ini adalah kerana beliau tak dapat melihat dengan jelas lubang jarum dan semasa itu mana ada orang memakai cermin mata. Di Kuala (Kangsar) kedai cermin mata pun tak ujud. Kalau nak buat cermin mata kena pergi ke Taiping (22 batu jauhnya) atau Ipoh (30 batu). Pun tak boleh siap pada hari yang sama.

Puas juga ibu saya cuba memasukkan benang dalam lubang jarum tetapi hanya kadangkala berjaya. Sayalah yang selalu menolongnya bila diminta. Kemudian apabila beliau ada cermin mata tugas saya berbuat demikian berkurangan.

Saya mula memakai cermin mata pada tahun 1981. Tatkala itu saya menjalankan tugas audit Felda Keratung di Ibu Pejabat Felda. Sungguh nikmat dapat melihat dengan jelas menggunakan cermin mata. Berkali2 saya akan melihat dari atas bangunan pejabat ke arah rumput di bawah. Sangat jelas melihat serinya cahaya yang keluar dari setiap helaian rumput ketika memakai cermin mata. Dapatlah saya bandingkan perbezaan nikmat pemandangan alam menggunakan cermin mata dan tanpa cermin mata. Sungguh nikmat dapat melihat dengan jelas. Serinya sangat mempersonakan.

Mata saya tatkala itu rabun jauh bermaksud, benda yang jauh saya kurang nampak jelas tetapi benda yang dekat sangat jelas. Kalau saya nak makan atau membaca maka saya perlu buka cermin mata. Kalau tidak tak puas makan kerana kurang jelas nampak bahan yang saya makan itu. Tanpa cermin mata lebih jelas penglitan dekat saya. Bagitu juga membaca, saya kena buka cermin mata.

Masaalah juga kerana bila saya buka cermin mata biasanya saya akan letakkannya di atas meja atau sebagainya dan kemudian terlupa mengambilnya semula. Bila nak pakai cermin mata kena fikir pula di masa saya tinggalkan. Ini berlaku banyak kali sampai saya naik bosan juga. Akhirnya saya buat keputusan tak memakai cermin mata kerana asyik tertinggal dan ada yang hilang pula tak tahu di mana saya letakkan.

Sampailah sekarang ini saya tak pakai cermin mata. Sebabnya: rabunnya bukan kuat sangat. Saya masih boleh memandu tanpa cermin mata. Lagi pun saya malas nak beli cermin mata baru menggantikan yang hilang.

Kawan2 saya pun hairan kenapa saya boleh membaca tulisan yang kecil yang mana mereka tak nampak dengan jelas. Ini adalah kerana saya "short sighted" atau rabun jauh. (Short sighted bukan saya maksudkan memandang singkat tapi itulah istilah bagi rabun jauh).

Dapat melihat adalah satu nikmat. Samalah dengan nikmat mendengar, merasa dan sebagainya. Disebabkan oleh nikmat tersebut saya telah membuat pembedahan memulihkan penglihatan mata saya.

Alhamdulillah.

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Tempat Letak Kereta

Pernahkah anda melatakkan kereta anda di tempat letak kereta dan masa nak baliknya terlupa di petak mana anda letakkan kereta anda? Saya pernah dan banyak kali pula berbuat demikian.

Semasa saya bekerja pejabat dulu kami ada ruangan tempat letak kereta banyak tingkat, berlapis2. Banyak kali saya letakkan kereta dan terus pergi ke pejabat menjalankan tugas saya. Bila nak balik petangnya saya cari kereta tapi tak jumpa. Bukannya kereta tak ada tapi saya lupa di paras mana saya letakkan kereta saya itu. Malu juga kena cari kereta tersebut di setiap aras. Kalau orang tanya buat apa apakah kita nak jawab? Sehinggalah saya mendapat lot yang tetap.(masa itu naik pangkat).

Isteri saya pula pernah terlupa sedemikian di tempat letak kereta Shangrila Hotel.. Jenuh mencarinya hingga meminta bantuan kakitangan di situ.

Ramai juga kawan2 saya yang mengalami perkara yang sama. Adakah itu menunjukkan kita dah tua? Ya.

----------------------------------------

Dan ramai juga manusia yang bila keluar dari masjid terpaksa mencari kasut atau seliparnya kerana lupa di mana ia meletakkannya semasa mula memasuki masjid. Ini berlaku saban hari Jumaat yang saya perhatikan. Ini tak termasuk yang kena kebas atau tersalah pakai oleh orang lain atau yang dipinjam dan salah letak semasa memulangkannya.

Saya mudah mengatasinya dengan meletakkan selipar saya dalam raga motor saya. Tapi kadangkala saya lupa pula di mana saya letakkan motor saya pula, Maklumlah dah berumur katakan. Juga adalah sifat insan adalah pelupa. Jangan nyanyuk cukuplah!!.

........................................................

No comments:

. KENANGANKU DITULIS SUPAYA KU TAK TERLUPA . . . 067:003 "Dia lah yang telah mengaturkan kejadian tujuh petala langit yang berlapis-lapis. Engkau tidak dapat melihat pada ciptaan Allah Yang Maha Pemurah itu sebarang keadaan yang tidak seimbang dan tidak munasabah. Jka engkau ragu, maka ulangilah pandanganmu – dapatkah engkau melihat sebarang kecacatan?"[Al Mulk:003]

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

NEGERI ASALKU

NEGERI ASALKU

YANG DIMINATI

YANG DIMINATI
Petikan Dari Buku Keluaran MARDI

About Me

My photo
Ase dari Kuala. Lahir di Changkat Pete. Besor di Kuala, sekolah Tanah Merah, Lubuk, Padang Assam, Clifford, St Georges (Taiping), STAR (Ipoh), MPPP (Penang). Meranto pula ke K Bharu dan KL/Pj/Selangor. Sekarang dah pencen tapi masih belajor. Rindukan duduk di kampong tapi ini hanya menjadi angan2

PANDAK CHANGKAT PETAI