GELANG GETAH

GELANG GETAH
Alat untuk kita sentiasa bersikap dan berfikiran positif.

PEJABATKUcing

PEJABATKUcing
Sahabatku, Gemok. (te)Tikus di hadapannya

Saturday, April 17, 2010

BAIK BENAR

BENAR DAN YANG BAIK

Percakapan manusia banyak jenisnya. Di antaranya ialah percakapan yang benar atau sebaliknya, percakapan yang berlemah lembut juga sebaliknya, percakapan yang merendah diri juga sebaliknya, percakapan yang memberi semangat dan selanjutnya.

Boleh bercakap adalah kurniaan Allah yang sangat bernilai dan perlu digunakan sebaiknya. Dan ramai dari kita yang berbuat demikian.

Semua manusia suka mendengar percakapan yang benar. Kita tak suka mendengar percakapan yang bohong dan tak benar. Tetapi ramai juga manusia yang suka berbohong, biasanya untuk kepentingan diri sendiri walau pun mereka tahu ianya adalah satu dosa yang perlu diminta ampun dari mereka yang dibohonginya. Kalau tidak nanti dia kena bayar juga kos bohongannya (ini kata orang alim Agama).

Jadi perlulah kita hanya bercakap yang benar atau diam, jangan bercakap langsung (Ini juga kata-kata orang alim Agama). Kata mereka biarlah bercakap yang benar dan berfaedah. Kalau tidak baik diam, kata mereka. Kalau tidak besar kemungkinan kita akan hanya menambahkan dosa sahaja.

Tapi ada pehak yang tak begitu setuju dengan bercakap benar ini. Katanya ianya tak begitu betul atau tak lengkap. Menurut kajian mereka janganlah kita hanya bercakap benar sahaja. Pada pendapat mereka kita mestilah bercakap yang benar dan yang BAIK sahaja. Kerana bercakap benar ada yang baik dan ada yang tak baik dengan kesannya masing-masing.

Kalau benar tapi ianya tak baik janganlah cakap, kata mereka.

Pada mereka percakapan yang baik adalah pencetus semangat jaya. Percakapan yang tak baik didengar akan melemahkan semangat jaya.

Tiorinya ialah begini:

Kalaulah kita mendengar perkataan yang tak baik kita akan merasa keciwa secara emosinya. Kalau dengar yang baik kita akan “happy”. Bandingkan perkataan “buang bayi” (tak baik) dengan “meninggalkan bayi” (sikit baik bunyinya). Mungkin perbuatannya adalah seakan sama tetapi kesannya kepada emosi kita berlainan. Buang bayi kita marah keciwa. Meninggalkan bayi kita rasa kesihan pada mereka yang malang itu. Keduanya membawa kesan jiwa yang berlainan.

Atau perkataan “kamuni bodoh” (tak baik bunyinya) dengan perkataan “kamuni kurang bijak” (baik bunyinya). Kesan emosinya banyak berbeza. Tindak balas pun akan berbeza, yang satu agak negatif sementara yang satu lagi agak positif.

Itulah mungkin sebabnya pemimpin kita dahulu menyerahkan negeri kepada penjajah Inggeris. Kerana kata-kata mereka berbunyi baik dan manis didengar, walaupun mungkin niat mereka lain.

Itulah juga sebabnya boss ramai yang suka kepada yang bijak mengampu, kadangkala bercakap yang tak benar tapi “baik” didengar sehingga boss ingat ianya perkara yang baik.

Orang muda dan kanak-kanak perlu kita sogokkan dengan perkataan yang baik dan benar ini. Janganlah jika boleh benarkan mereka mendengar perkataan yang walaupun benar, tetapi yang tak baik bunyinya, kecualilah jika terpaksa untuk kebaikan mereka atau sebagai pemberi cabaran dan galakkan untuk berjaya.

Jika kita berkata hanya yang baik kepada mereka maka segala yang tak baik akan menjadi perkara yang asing bagi mereka dan tak mudahlah mereka dipengaruhi oleh perkara yang tak baik itu.

Tetapi kebanyakan mass media kita suka membesarkan perkara yang tak baik demi untuk tujuan pemasaran mereka. Sehingga manusia yang muda ini menganggap perkara yang tak baik ini adalah norma kehidupan dan mudah melakukan perkara yang tak baik ini jika terpengaruh.

Jika semua perkara yang manusia dengar adalah baik dan benar maka manusia akan menjadi baik dan bercakap benar. Sebaliknya juga boleh berlaku . . . .. . . . .

Jika semua perkara yang satu bangsa itu dengar adalah baik dan benar maka bangsa tersebut akan menjadi baik dan bercakap benar. Sebaliknya boleh juga berlaku. . . . . Kerana kita adalah apa yang kita dengar. Manusia dibena atas pengalamannya termasuk apa yang didengarinya. Pengalaman yang baik akan membena insan yang baik.

_________________________________________________

Saya pernah menghadiri satu kursus di mana kami di sarankan untuk menyenaraikan kebaikan/kekuatan seseorang (katakan Si A) dan keburukan/kelemahannya. Kemudian kami disarankan supaya dalam kehidupan harian kami, kami hanya menyatakan kepadanya kebaikan dan kekuatannya dan jangan sebutkan keburukan dan kelemahannya. Menurutnya, jika kita berbuat demikian Si A tadi akan menjadi manusia yang lebih yakin, bersikap positif dan bersemangat tinggi. Sebaliknya jika kita selalu menyatakan kelamahannya dan keburukannya ia akan menjadi manusia yang sensitif dan kurang keyakinan diri.

Saya cuba berbuat demikian (hanya menyatakan kebaikan dan kekuatannya dan tidak sebutkan kelemahan dan kekurangan) pada anak saya dan saya dapati memang ianya berkesan menjadikan anak saya lebih ceria dan bersemangat. Saya pun naik seronok melihatnya. Dan saya juga cuba kepada beberapa kawan saya. Ianya mendatangkan kesan yang sama. Juga saya cuba sebaliknya pada kawan saya (bolayan dia, katakan keburukannya, dsbnya). Juga mendatangkan kesan tetapi yang negatif. Kemudian saya cakapkan hanya yang baik tentangnya. Berubah perawakannya menjadi ramah dan bersikap baik kepada saya. Itulah kesan percakapan baik yang didengar. Sori. Percakapan yang "betul dan baik", bukan yang tak betul tapi baik didengar.

Kita pun begitu juga. Jika hanya yang baik disebutkan tentang diri kita dan itulah yang kita dengar sudah tentu kita bersemangat untuk hidup. Kalaulah kita selalu disogokkan dengan perkara kelemahan dan kekurangan kita (walaupun ianya adalah benar) lemah semangat kita jadinya. Bila lemah semangat banyaklah yang negatif akan timbul.

Kecualilah jika kita yang menerima komen yang buruk itu dapat menganggapkan ianya satu cabaran. Macam kami dulu yang masuk kelas Sains di Tingkatan 4. Banyak komen negatif yang kami dengar termasuklah dari guru dan saudara mara. Tapi kami tekat dan Alhamdulillah berjaya juga. Sekarang ini bertimbun pelajar Melayu masuk belajar di aliran Sains. Dulu ada mereka yang berkata orang Melayu tak boleh belajar Sains kerana susah. Konon!

Menurut ahlinya, bila kita dengar perkara yang baik otak kita akan mengarahkan badan kita mengeluarkan enzaim yang memberi semangat. Jiwa kita pula akan mengeluarkan daya yang berpotensi untuk berjaya.

Jadi cakaplah yang benar dan yang baik. Yang tak baik simpankan dalam hati. Kecualilah kalau kita nak jahanamkan pehak yang kita berkata-kata dengannya. Itu pun dinasihati jangan kita buat.

Atau kecuali kita nak gunakan yang tak baik itu sebagai alat ransangan dan cabaran bagi seseorang untuk menaikkan semangat jayanya. Gunakanlah sebijaknya.

Apa-apa pun buatlah yang mendatangkan faedah terbaik.

* Membuat masaalah kecil bagi mengatasi masaalah yang besar ada juga faedahnya dan ramai juga yang berbuat demikian.

____________________________________________________________________

Itukah sebabnya orang Yahudi ganas? Kita kata dan dalam doa kita, kita katakan yang mereka itu ganas.

No comments:

. KENANGANKU DITULIS SUPAYA KU TAK TERLUPA . . . 067:003 "Dia lah yang telah mengaturkan kejadian tujuh petala langit yang berlapis-lapis. Engkau tidak dapat melihat pada ciptaan Allah Yang Maha Pemurah itu sebarang keadaan yang tidak seimbang dan tidak munasabah. Jka engkau ragu, maka ulangilah pandanganmu – dapatkah engkau melihat sebarang kecacatan?"[Al Mulk:003]

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

NEGERI ASALKU

NEGERI ASALKU

YANG DIMINATI

YANG DIMINATI
Petikan Dari Buku Keluaran MARDI

About Me

My photo
Ase dari Kuala. Lahir di Changkat Pete. Besor di Kuala, sekolah Tanah Merah, Lubuk, Padang Assam, Clifford, St Georges (Taiping), STAR (Ipoh), MPPP (Penang). Meranto pula ke K Bharu dan KL/Pj/Selangor. Sekarang dah pencen tapi masih belajor. Rindukan duduk di kampong tapi ini hanya menjadi angan2

PANDAK CHANGKAT PETAI