GELANG GETAH

GELANG GETAH
Alat untuk kita sentiasa bersikap dan berfikiran positif.

PEJABATKUcing

PEJABATKUcing
Sahabatku, Gemok. (te)Tikus di hadapannya

Tuesday, April 13, 2010

KAD PENGENALAN BARU

CARTA ALIRAN

Semasa saya menuntut dahulu, salah satu subjek yang saya minati ialah Carta Aliran yang menunjukkan aliran dan salingkait antara satu-satu operasi atau gerak kerja. Mungkin kerana ianya sangat berguna dalam menolong saya memahami satu-satu kegiatan atau operasi.

Satu lagi subjek ialah PERT (Programme Evaluation Review Technique) yang menunjukkan perancangan sesuatu projek yang besar yang dimudahkan dengan memecahkan projek tersebut kepada kerka-kerja yang kecil dan mudah dikerjakan. dengan susunan kordinasinya yang sangat baik. Bukankah Yang Mudah itu kuat?

Sekarang kita boleh melihat Carta Aliran ini digunakan merata-rata. Dan saya ni jenis tak boleh nampak ada Carta Aliran. Asal nampak sahaja saya akan “mengkajinya”. Bukan apa ianya adalah sangat berfaedah bagi saya/kita untuk memahami satu-satu operasi yang dilakukan oleh organisasi yang penyediakan Carta tersebut.

Pagi tadi saya pergi ke Jabatan Pendaftaran Negara di Maju Junction (KL) untuk membuat kad pengenalan (KP) baru bagi menggantikan KP saya yang telah tersalah gunting oleh seorang pegawai bank tak lama dulu.

Pertama yang saya cari ialah Carta Aliran operasi Jabatan tersebut. Ada tersedia dekat Kaunter 1 (kaunter nombor giliran dan borang).

Dengan meneliti Carta tersebut tahulah saya tatacara untuk membuat KP baru saya. Bertambah yakinlah saya apa yang perlu saya buat. Carta tersebut menyatakan: Ambil nombor giliran (Kaunter 1) dan isi borang (jika perlu). Kemudian tunggu nombor giliran dipanggil untuk proses berikutnya, termasuk membuat bayaran dan mengambil/menyemak cap jari. Kemudian tunggu untuk mengambil gambar KP sampai di panggil untuk "bergambar". Lepas ambil gambar akan diserahkan Dokumen KP Sementara. Selesai.

Mudah sangat prosesnya. Tetapi jika Carta Aliran tidak disediakan atau saya tak faham membacanya maka susahlah saya. Terpaksa bertanya atau mengunggu dengan “suspensenya”.

Bila saya yakin apa proses yang saya akan lalui, saya bolehlah relax. Apa saya buat (pagi tadi) ialah saya merayau (memang sayani kaki rayau) di kawasan pejabat tersebut sampailah bila nombor saya akan hampir dipanggil. Kalaulah saya ada kawan mungkin saya pergi minum di kantin mengikut masa yang terluang.

Sebenarnya membaca Carta Aliran mudah sahaja. Tetapi kesannya kepada jiwa kita sangat baik, sebab ianya akan membuat kita yakin apa yang akan berlaku seterusnya. Mat salleh kata kita tahu “what is expected” (apa yang kita jangka akan berlaku selanjutnya). Taklah kita suspense sangat. Dan pressure juga taklah naik!

Saya tak dibenarkan mengambil gambar di pejabat tersebut. Jika boleh sudah tentu saya ambik gambar Carta Aliran bagi proses membuat KP. Tapi saya sertakan Carta tersebut mengikut olahan saya di sini.

Carta Aliran ini sangatlah mudah difahami. Kalau mahu ditambah penerangan boleh dimuatkan di sebelah kanan carta. Ini bagi membolehkan pembaca memahami aliran operasi yang mahu diterangan sepenuhnya. Tak lengkap satu-satu Carta itu jika pembacanya tak faham dengan sepenuhnya.

Carta di atas saya gunakan tiga simbul sahaja saperti disebelah ini. Kadangkala diperlukan menunjukkan pilihan saperti ya atau tidak. Kalau “ya” apakah operasi berikutnya dan jika “tidak” apakah operasinya. Untuk ini digunalan simbol segi empat bujur.

Banyak lagi simbol yang digunakan oleh ahlinya. Bagi kita yang tiga simbol ini pun dah mencukupi bagi ilmu asas kita memahami Carta Aliran yang semakin popular sekarang ini. Ianya adalah bahan penerangan yang sangat berguna dan baik untuk mereka yang suka layan diri tanpa perlu menggangu bertanya makluk lain.

Semasa saya pergi ke Hospital Ampang minggu lepas saya ada ambil gambar Carta Aliran Jabatan Oftalmolojinya. tempat saya tukar kanta mata saya bulan lepas. Juga semasa saya ke Klinik Kesihatan Cheras Baru saya ada juga melihat Carta Aliran operasinya. Semasa saya melawat arwah ibu saya di hospital Ipoh tahun 2000 dulu pun ada Carta Aliran operasinya. Tempat lain pun ada menyediakan Carta Aliran bagi kemudahan pelanggan atau orang awan.

Carta Aliran (operasi kerja) menjadi satu benda yang penting untuk kita tahu dan perlu kita boleh membacanya, bagi meningkatkan keyakinan kita dan juga menambahkan ilmu kita.

___________________________

Proses menukar KP saya yang rosak cipsnya kena gunting, memakan masa lebih kurang satu jam sahaja kerana pelanggan Jabatan pada masa itu tak ramai, kira2 30 orang. Saya sampai pukul pada jam 11 pagi dan siap dapat KP sementara jam 12 tengah hari. KP baru saya dijangka siap dalam masa 10 hari lagi. Untuk kepastian saya boleh layari Web Jabatan Pendaftaran dan bertanya. Kakitangannya pun peramah dan ceria. Kosnya RM10.00 sahaja.

Lepas itu saya pergi Ke Cawangan Tabung Haji di kawasan yang sama untuk mengeluarkan wang, selesai jam 12.30 tengah hari. Kemudian ke Bank untuk bayar sewa "safe deposit box" saya yang tertunggak 2 bulan. Kemudian ke Bank sebelahnya untuk deposit wang yang saya keluarkan tadi ke dalam akaun semasa saya yang dah nipis bakinya. Kemudian balik rumah naik LRT Rapid KL ke stesen Cempaka. Hujan lebat tapi sampai Chempaka bas dah ada menunggu (Alhamdulillah, inilah rezeki kerana saya tak perlu menunggu bas. Mulanya saya bercadang naik LRT sampai Ampang dan naik bas dari situ kerana di situ bas ke kawasan rumah saya basnya banyak. Teksi pun ada. Tapi kerana saya "risk taker" dan saya ada masa, saya buat pilihan turun di Chempaka. Kalau cuaca baik saya bercadang nak jalan kaki sampai ke rumah, kira2 5 kilometer jauhnya). Sampai rumah masih hujan rengai, tetapi nasib saya baik kerana bas tersebut berhenti depan rumah, taklah basah sangat.

Motor saya, saya tinggalkan di Warong Pak Mid pagi tadi. Pergi tadi naik motor sampai Warong Pak Mid (500 meter saja), kemudian naik bas ke stesen LRT Ampang (5 km) untuk naik LRT sampai Stesen Sultan Ismail (15 minit), untuk ke Maju Junction (Pejabat Pendaftaran Negara) sejauh 500 meter agaknya.

Perjalanan sayani hari ini pun saya boleh buatkan satu Carta Aliran kerana Carta Aliran digunakan untuk menerangkan aliran proses sesuatu operasi. Saya boleh namakan operasi tersebut "Operasi Tukar Kad Pengenalan".

Tapi oleh kerana tak siapa yang akan gunakannya, termasuklah saya sendiri, maka tak perlulah saya buatkan. Lebih baik saya pergi ambik motor saya di Warong Pak Mid. Hari pun dah jam 11 malam. Tamat.

[Sebelum ambil motor saya, saya beli mee goreng Mamak di warong Man. Paginya ialah Warong Pak Mid, malamnya Warong Man kerana mereka kongsi tempat yang sama tetapi berlainan masa dan berlainan dapor. Warong tersebut mereka sewa dari Surau Al Nuriah Taman Putra]

_____________________

Di Cawangan Tabung Haji pula sistem nombor gilirannya rosak, mungkin printernya nyanyuk kerana yang tercetak hanya tanda-tanda hitam bukan tulisan nombor giliran. Tetapi mereka ada sistem manual, yaitu pengawal (keselamatn) bertugas telah menggantikan tugas memanggil nombor giliran yang perlu dilayan oleh mereka. Satu tugas yang mulia dan berpahala, kerana ini adalah tugas sukarela untuk kebajikan semua. Syabas! Kerana itu bukan tugas pengawal tetapi dibuatnya. Saya dapat nombor 1117 yang ditulis oleh pegawai kaunter mereka juga untuk menggantikan sistem angka giliran yang rosak itu.

Bagus juga sistem gantian ini kerana ianya lebih bersifat peribadi dan ada "emosinya" dan ada perasaan kemanusiaannya. Pelanggan mereka pula nampaknya memberi kerjasama yang baik.

___________________________________

Pesara macam saya ini perlu ada banyak aktiviti. Itulah sebabnya saya banyakkan aktiviti semasa menukar KP saya.

Mulanya saya naik motor, kemudian naik bas, kemudian kereta api LRT, kemudian jalan kaki, baliknya saya naik LRT dan akhirnya naik bas. Banyak aktiviti akan meluaskan pandangan dan menambahkan ilmu. Kalau saya naik kereta (kalau ada) ianya sangat mudah tetapi menyusahkan saya kerana saya kena pandu sendiri, kesesakan jalan raya, mencari tempat letak kereta, bayar parking, dll.

Itu semua dibuat kerana saya ada masa. Kalau tak ada masa kenalah saya buat macam orang muda sekarang, sebuk semacam!

Tetapi malangnya, dalam banyak activiti tersebut dan jauhnya perjalanan saya, tak seorangpun manusia yang saya jumpa saya kenal mereka, semuanya muka2 baru dari generasi baru kebanyakannya. Semuanya saya tak kenal. Tetapi kalaulah saya mahu saya boleh jadikan di antara mereka itu kenalan baru saya kerana rakyat Malaysia adalah ramah sifatnya dan bijak berbicara.

=================================================================

No comments:

. KENANGANKU DITULIS SUPAYA KU TAK TERLUPA . . . 067:003 "Dia lah yang telah mengaturkan kejadian tujuh petala langit yang berlapis-lapis. Engkau tidak dapat melihat pada ciptaan Allah Yang Maha Pemurah itu sebarang keadaan yang tidak seimbang dan tidak munasabah. Jka engkau ragu, maka ulangilah pandanganmu – dapatkah engkau melihat sebarang kecacatan?"[Al Mulk:003]

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

NEGERI ASALKU

NEGERI ASALKU

YANG DIMINATI

YANG DIMINATI
Petikan Dari Buku Keluaran MARDI

About Me

My photo
Ase dari Kuala. Lahir di Changkat Pete. Besor di Kuala, sekolah Tanah Merah, Lubuk, Padang Assam, Clifford, St Georges (Taiping), STAR (Ipoh), MPPP (Penang). Meranto pula ke K Bharu dan KL/Pj/Selangor. Sekarang dah pencen tapi masih belajor. Rindukan duduk di kampong tapi ini hanya menjadi angan2

PANDAK CHANGKAT PETAI