GELANG GETAH

GELANG GETAH
Alat untuk kita sentiasa bersikap dan berfikiran positif.

PEJABATKUcing

PEJABATKUcing
Sahabatku, Gemok. (te)Tikus di hadapannya

Monday, March 8, 2010

HUTANG DAN PENBIAYAAN

Di zaman ini tidak ramai manusia yang tidak pernah meminjam atau berhutang Orang miskin meminjam kerana kemiskinannya di mana pendapatannya adalah tidak mencukupi bagi menampung perbelanjaan yang perlukannya.

Orang kaya pula meminjam untuk menambahkan kekayaannya. Mereka meminjam untuk menghasilkan keuntungan yang dijangkanya besar berganda. Keuntungan tersebut adalah berkali jumlahnya dari kos hutang yang mereka ambil. Jadi beruntunglah jika mereka meminjam. Wang mereka sendiri boleh pula mereka gunakan untuk perkara lain atau perniagaan lain yang juga menguntungkan mereka.

Bertambah kayalah mereka kerana mereka ini bukan “niaga buluh kasap”, untungnya tak ada, modalnya lesap. Tetapi mereka “niaga atas angin”, modal sendiri tiada atau minimal tapi untungnya berganda sehingga ramai yang teringin.

Dan kalau ia "pandai" menipu pula maka apa yang dipinjamnya itu tidak perlu dibayar balik. Banyak kesah menipu sebegini dapat kita dengar. Kalau nak tahu lebih lanjut lagi tanyalah kakitangan bank kerana mereka banyak pengalaman kena tipu dan kadangkala pula ada di antara mereka yang terlibat.

Tapi berjaga2lah kerana mengikut Sunatullah segala hutang mesti dibayar balik . . . . di sini atau di sana.

Bank, syarikat kewangan dan lain2 pehak termasuk Along, Kooperasi, Chettier adalah institusi yang mengeluarkan pinjaman untuk pelanggannya. Ini adalah kerana mereka ada wang dan wang itu mereka gunakan untuk menjana lebih wang. Orang kata wang buat wang. Atau wang yang beranakkan wang.

Memang banyak untungnya memberi pinjaman ini. Mana taknya; dengan memberi hutang sebanyak RM100,000 misalnya, mereka dapat mengaut balik wang sebanyak RM165,341. Itu tak termasuk kos penyelanggaraan pinjaman yang pelanggannya kena bayar.

Kalau pinjam dari Along atau Chettier lagi banyak kena bayar balik. Silap2 kalau tak sempat bayar kena ugut dan harta yang kita ada kena lelong.

Tabiat berhutanglah yang menyebabkan ramai orang miskin menjadi lebih miskin. Dan yang kaya menjadi bertambah kaya. Orang miskin yang tak mampu terpaksa meminjan untuk meneruskan hidup. Akan tetapi tak larat hendak membayar balik hutang yang tinggi kosnya itu.

Di setengah tempat mereka yang miskin dibenarkan mengambil barangan keperluan di kedai dahulu untuk dibayar apabila ada duit atau dibayar melalui hasil tangkapan ikan di laut atau hasil padi di sawah atau jualan getah dari kebunnya. Harga barangan yang diambil dahulu itu mahal pula tapi bila terpaksa apa boleh buat.

Lihatlah rajah:

Inilah jadual bayaran balik pinjaman membeli rumah sebanyak RM100,000 pada kadar riba 8%. Tempuh masa bayaran balik 14 tahun.

Bagi bayaran balik bulan pertama, hanya RM333 daripada RM1,000 bayaran balik pinjaman digunakan untuk mengurangkan baki hutang/pinjaman tersebut. Baki RM667 adalah digunakan untuk membayar faedah pinjaman. Faedah ini merupakan keuntungan bagi pehak yang memberi pinjaman.

Pada bulan kedua RM336 dari RM1,000 bayaran balik pinjaman digunakan untuk membayar balik modal pinjaman. Baki 664 digunakan bagi membayar faedah pinjaman.

Seterusnyalah apa yang berlaku setiap bulan bayaran balik dibuat., sebahagian dari bayaran balik tersebut digunakan untuk membayar faedah pinjaman dan bakinya digunakan untuk membayar balik nilai pokok pinjaman.

Islam tidak melarang manusia unuk meminjam. Tetapi Islam melarang manusia mengamalkan riba semasa membuat pinjanam. Sistem pinjaman yang diamalkan sejak dahulu di negara ini dan di negara2 lain adalah sistem riba.

Hanya akhir2 ini sejak tahun 80an baru negara kita memperkenalkan sistem pinjaman Islam yang dinamakan Pembiayaan (buka istilah pinjaman) yang tidak melibatkan riba. Dimulakan dengan tertubuhnya Bank Islam. Kemudiannya diiringi dengan lain-lain bank dan syarikat kewangan yang turut serta mengadakan pembiayaan secara Islam.


Konsepnya penbiayaan ialah secara berikut:

Jika kita mahu membeli rumah dan perlukan pembiayaan sebanyak RM100,000 maka bank atau pehak yang membiaya pembelian tersebut akan membelikan rumah tersebut pada harga RM100,000 dan kemudian menjualnya kepada kita dengan harga RM165,341. Lebihan RM65,341 merupakan untung yang akan diperolehi oleh bank kerana menjual rumah tersebut kepada anda. Itulah untung hasil pembiayaannya.

Kemudian kita diperlukan membayar harga belian RM165,341 tersebut secara ansuran katakan selama 14 tahun dengan nilai ansuran RN1,000 sebulan.



Pembiayaan secara ini tidak melibatkan riba kerana ianya adalah berbentuk jual beli .


Pembiayaan secara "jual beli" tersebut berjaya mengelakkan kegiatan riba yang diharamkan oleh Islam. Sebagaimana yang kita tahu Islam mengharamkan riba tetapi menghalalkan jual beli.

Jumlah bayaran balik pinjaman/pembiayaan antara Islam atau cara lama (conventional) adalah lebih kurang sama. Yang bezanya ialah cara Islam tidal melibatkan riba dan berkonsepkan perniagaan jual beli.

Kalau kita beli ayam kita boleh katakan cara lama ayamnya tak disembelih secara Islam tetapi kalau gunakan cara Islam ayam tersebut disembelih secara Islam dan adalah halah dimakan. Rasa kedua2 ayam tersebut adalah sama. Bezanya ialah halal atau tidak.

Begitu pula bila kita membeli rumah atau meminjam cara Islam. Ianya halal walhal cara lama (conventional) adalah tak halal kerana melibatkan riba.

++++++++++++++++++++++++++

Ramai orang berhutang kerana ianya menguntungkan.

Ahli perniagaan banyak yang berjaya kerana mereka berhutang. Dengan berhutang mereka dapat membesar dan meluaskan perniagaan mereka dan mendapat keuntungan yang lebih besar.

Yang penting apabila berhutang ialah jangan rabun mata untuk joli apabila nampak jumlah wang yang banyak. Selain dari itu pastikan yang keuntungan yang diperolehi dari duit pinjaman itu mendatangkan untung yang lebih besar dari kos pinjaman yang kita terpaksa bayar nanti. Maksudnya jangan termakan modal.

Kalau kita membeli rumah kita juga tak akan rugi. Rumah yang kita beli dengan harga RM100,000 akan bernilai RM200,000 atau lebih selepas 14 tahun. Maksudnya bila kita dah langsai hutang kita, kita mempunyai rumah bernilai RM200,000. Jumlah kos pembelian rumah tersebut kalau ikut jadual di atas ialah RM165,41. Rumah kita punya dan sepanjang 14 tahun tersebut kita tak menyewa rumah pula.

Dan kalau kita menggunakan pembiayaan secara Islam pula kita akan dapat untung mengikut perintah Allah mengelakkan riba disamping memajukan ekonomi Islam.


Pembankan tanpa faedah


Terbaru dengar:

Dari cara sesaorang itu menjawab telefon kita boleh tahu masa depannya”.

Ini kerana percakapannya menggambarkan pemikirannya, dan pemikirannya menggambarkan emosinya, dan emosi yang baik membolehkan rahmat Allah datang kepadanya. Bila rahmat Allah datang tiada siapa yang dapat menahannya. Maka berjayalah dia.

Sifat kerohanian tinggi dapat dikesan dari percakapan yang ceria dan sentiasa tersenyum. Ibarat lebah yang sentiasa mengeluarkan madu yang manis sahaja.

Jika kita ubah perangai kita maka orang lain akan berubah juga terhadap kita. Ini adalah satu kepastian.

Untuk dihargai kita mesti menghargai dulu. Buat baik terhadap orang lain dulu barulah orang lain akan berbuat baik dengan kita. Kalau mengharap orang lain berbuat baik dahulu, mungkin ianya akan menjadi harapan sahaja kerana kita tiada kuasa mendatangkannya.

Semua manusia adalah baik dan tiada siapa yang ingin secara peribadinya, menjadi jahat.


No comments:

. KENANGANKU DITULIS SUPAYA KU TAK TERLUPA . . . 067:003 "Dia lah yang telah mengaturkan kejadian tujuh petala langit yang berlapis-lapis. Engkau tidak dapat melihat pada ciptaan Allah Yang Maha Pemurah itu sebarang keadaan yang tidak seimbang dan tidak munasabah. Jka engkau ragu, maka ulangilah pandanganmu – dapatkah engkau melihat sebarang kecacatan?"[Al Mulk:003]

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

NEGERI ASALKU

NEGERI ASALKU

YANG DIMINATI

YANG DIMINATI
Petikan Dari Buku Keluaran MARDI

About Me

My photo
Ase dari Kuala. Lahir di Changkat Pete. Besor di Kuala, sekolah Tanah Merah, Lubuk, Padang Assam, Clifford, St Georges (Taiping), STAR (Ipoh), MPPP (Penang). Meranto pula ke K Bharu dan KL/Pj/Selangor. Sekarang dah pencen tapi masih belajor. Rindukan duduk di kampong tapi ini hanya menjadi angan2

PANDAK CHANGKAT PETAI