GELANG GETAH

GELANG GETAH
Alat untuk kita sentiasa bersikap dan berfikiran positif.

PEJABATKUcing

PEJABATKUcing
Sahabatku, Gemok. (te)Tikus di hadapannya

Tuesday, March 23, 2010

HARAPAN DAN PERSEDIAAN

BERJAYALAH KITA

Semasa kami di sekolah menengah dulu, kami selalu menggunakan ungkapan “Hope for the Best and Prepare for the Worse”. Maksudnya “Berharaplah kepada yang Terbaik dan Bersedialah untuk yang Terburuk”. Kami gunakan ungkapan bahasa Inggeris ini bukanlah kerana kami tak ada perasaan nasionalistik tetapi kami ini orang dwi bahasa.

Dulunya pada masa mula belajar di sekolah menengah (Inggeris), kami berfikir dalam bahasa Melayu untuk bertutur dalam bahasa Inggeris, terpaksa minda kami menterjemah apa yang kami fikir untuk kami cakapkan. Susah juga pada mulanya. Tapi lama kelamaan bila dah “terror” barulah dapat berfikir dan bercakap dalam bahasa Inggeris. Kadangkala tatkala itu, mulalah kami mimpi pun menggunakan bahasa Inggeris. He. He.

Ungkapan “Hope for the Best and Prepare for the Worse” banyak memberi kami semangat untuk terus berusaha mencapai kejayaan. Ada banyak ungkapan serupa lain yang kami gunakan untuk menaikkan semangat kami. Maklumlah zaman belajar banyak cabarannya, kebanyakannya jika tak diawasi akan melencongkan.

Tapi kami tak terfikir pun menambahkan satu lagi ungkapan yaitu “Do the Best”. Kalau ditambah ungkapan ini mungkin kami akan lebih berjaya kerana kamu akan lebihkan usaha kami.

Itulah cara kami meningkatkan semangat kami untuk menghadapi cabaran semasa belajar dulu. Alhamdulullah, kami berjaya juga, agaknya.

Lama telah kami lupakan ungkapan ini. Mungkin ianya dah tak diperlukan lagi.

Tapi sekarang ini saya kena gunakan ungkapan tersebut buat masa-masa akan datang. Mungkin juga, semua orang perlu menggunakannya sekarang. Ungkapan tersebut ditambah menjadi “Do and Hope for the Best and Prepare for the Worse”.

Maksudnya kita tak boleh bersenang lenang sekarang ini, termasuklah mereka yang pencen saperti sayani.

Cabaran hidup nampaknya akan menjadi lebih merunsingkan jika kita tak bersedia untuknya. Jadi kenalah kita merancang dan bersedia.

Mana taknya:

Dulu segengam duit dapat membeli sebakul barangan. Tetapi akan datang diperlukan sebakul duit untuk membeli segenggam barangan. Sekarangni pun kalau tak ada RM100.00 dalam poket tak payahlah pergi ke pasar. Dan tak perlu bawa bakul ke pasar.

Contoh:

Dulu insuran kereta tua saya hanya RM100.00 (3rd party). Hari Isnin lepas saya kena bayar RM526.26 (tak dapat buat 3rd party, mungkin polisi nak kaya mereka). Cukai jalan kereta saya pula sekarang ialah RM696.00 dulunya hanya RM496.00. Mungkinkah inilah kesannya nak menjadi negara maju?

Nasib baik saya tak gunakan kereta ini kerana saya serahkan kepada adik saya menggunakannya. Kalau tidak minyaknya pula sudah naik and akan naik lagi. Saya guna KapCai saya tanpa cukai jalan. Masa yang lain saya pakai drebar. (Bas dan kereta api, kecuali LRT Putra yang tanpa drebar)

Itu tak termasuk harga ayam, harga ikan dan lain-lain barangan keperluan harian kita. Macam ini RM2,000 pun tak cukup untuk belanja bulanan bagi saya. Klik sini untuk Baca: Harga Untuk Hidup

Dan juga harga untuk mati yang dah pun lama meningkat, kecuali kalau di kampong tak terasalah sangat.

Kita juga perlu menukar gaya hidup kita bagi menyesuaikan diri kita dengan keadaan semasa dan yang akan dijangka. Patutlah ramai yang mengeluh sekarang ini. Tapi mengeluh tak akan menolong. Kenalah berusaha dan bertindak. Kalau dulu kita taman, sekarang kita dapat hasilnya. Tak terlambat menanam sekarang untuk mendapatkan hasilnya di masa akan datang. Maka bertanamlah dan tawakkal menunggu hasilnya.

Kenalah kurangkan joli. Kalau boleh masaklah sendiri dan tak perlu makan di kedai (tuan kedai pula akan mengeluh kurang pelanggan) untuk berjimat dan untuk menjaga kesihatan. Kalau kita sihat maka kos hidup kita pun kurang kerana kita boleh terus berusaha (menambahkan pendapatan) dan tak perlu membayar kos perubatan.

Kita tak perlu harapkan kerajaan menolong. Mereka pun nak cari untung dan modal menang pilihan raya. Polisi mereka dua mata, banyaknya bercanggah saperti melarang merokok tapi mengalakkan menanam tembakau. Kemudian naikkan cukai rokok (harganya pun naik) kerana nak galakkan rakyat kurangkan merokok konon, tapi dia pula mengaut untung dapat hasil cukainya. Dengan niat nak menolong rakyat dan negara dan mereka sendiri pun mestilah ada untungnya.

Atau suruh berjimat (satu nasihat untuk rakyat) tapi suruh juga bebelanja besar (untuk menjana ekonomi). Mereka makan dan berkata dua hala, mungkin juga tiga hala. Jadi kita kena waspada nasihat mereka untuk menilai sendiri yang mana nak pakai. Inilah yang dikatakan berdikari. merdeka! tanpa subsidi dan kita yakin diri.

Jadi kenalah kita “Do and Hope for the Best and Prepare for the Worse”.

Selamat berjaya semuanya, InshaAllah.

Muram juga posting saya kali ini.

No comments:

. KENANGANKU DITULIS SUPAYA KU TAK TERLUPA . . . 067:003 "Dia lah yang telah mengaturkan kejadian tujuh petala langit yang berlapis-lapis. Engkau tidak dapat melihat pada ciptaan Allah Yang Maha Pemurah itu sebarang keadaan yang tidak seimbang dan tidak munasabah. Jka engkau ragu, maka ulangilah pandanganmu – dapatkah engkau melihat sebarang kecacatan?"[Al Mulk:003]

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

NEGERI ASALKU

NEGERI ASALKU

YANG DIMINATI

YANG DIMINATI
Petikan Dari Buku Keluaran MARDI

About Me

My photo
Ase dari Kuala. Lahir di Changkat Pete. Besor di Kuala, sekolah Tanah Merah, Lubuk, Padang Assam, Clifford, St Georges (Taiping), STAR (Ipoh), MPPP (Penang). Meranto pula ke K Bharu dan KL/Pj/Selangor. Sekarang dah pencen tapi masih belajor. Rindukan duduk di kampong tapi ini hanya menjadi angan2

PANDAK CHANGKAT PETAI