GELANG GETAH

GELANG GETAH
Alat untuk kita sentiasa bersikap dan berfikiran positif.

PEJABATKUcing

PEJABATKUcing
Sahabatku, Gemok. (te)Tikus di hadapannya

Thursday, March 4, 2010

KAWAN LAMA

SAHABAT LAMA


Memang seronok jika kita dapat jumpa kawan lama kita, terutamanya yang dah lama betul kita tak jumpa. Mungkin ramai dari mereka yang kalau kita jumpa pun kita dah tak kenal kerana berlaku perubahan pada wajah masing2. Mereka juga mungkin tak kenal kita kerana kita pun mungkin juga dah berubah fisikalnya.

Satu cara untuk kita dapat berjumpa dengan mereka ialah dengan cara kita rajin merayau. Ada di antara kita yang tak disangka terserempak jumpa kawan lama kita ketika membuat kerja haji di Mekah atau ketika berada di Madinah, misalnya.

Saya memang suka merayau jika ada kesempatan.

Dulu semasa bekerja sebagai auditor memanglah saya kaki rayau. Merata tempat saya pergi. Seronok kerana saya dapat merayau tanpa kos kerana semua perbelanjaan ditaja oleh majikan. Ada yang mengatakan kerja auditor gajinya tak diusik, belanja wang elaun hariannya saja. Itu kata orang, sebenarnya mungkin tak sebegitu melainkanlah kalau kita memang kaki jimat.

Ada pula mereka yang buat duit lebih dengan membuat tuntutan berlebihan, asalkan ada resitnya atau munasabah nilainya.

Bos saya pernah menyarankan kami tuntut tambang teksi walhal kami pergi-balik kerja menaiki kereta api yang murah tambangnya. Nasib baik saya tak ikut katanya. Kalau ikut nahaslah kerana apakah nak jawab nanti di dunia satu lagi nanti? Tapi bak kata ustaz boleh dibuat ganti rugi dengan bersedekah dengan niat membayar balik tuntutan berlebih itu. Tapi yang terbaik ialah bayar baliklah kepada majikan kita. Barulah ianya tak akan dituntut di dunia satu lagi nanti.

Baru-baru ini saya terjumpa sahabat saya yang berpisah sejak 1968. Namanya ialah Yusuf. Binnya saya dah lupa. Tapi yang saya tahu beliau adalah anak seorang polis di Mantin dan tinggal di asrama bersama saya.

Kami dulu memang “musuh ketat” dan pernah bergaduh semasa di asrama. Gang mengombok pula ramai supaya kami bergaduh. Tapi tak jadi kerana kami tak ada mood meneruskannya.

Sejak itu kami selalu bermasam buka dan tak menegur antara satu sama lain. Maklumlah perangai budak2. Eh! Jangan kata . . . . ramai juga orang dewasa yang berperangai begitu.

Baru2ni kami tertemu di sebuah gerai berdekatan Bukit Aman. Saya tengok dia dan dia pun tengok saya buat beberapa ketika. Akhirnya kami dapat mengecam antara satu sama lain dan terus menyapa nama masing2.

Yusufni alim orangnya tidak semasa zaman sekolah dulu. Dan beliau memperkatakan tiorinya tentang keadaan manusia yang terbahagi kepada orang Islam dan orang kafir. Orang kafir beliau bahagikan kepada dua kumpulam dan orang Islam kepada enam.

Saya berminat cara beliau membuat pembahagian tersebut dan saya lakarkan dan sertakan di sini. Mungkin ada pehak yang berupaya memanjangkan kajian beliau dengan menentukan peratusannya di Malaysia atau di mana2 tempat lain pun.

Yang diperkatakannya adalah tiorinya sahaja. Tanpa angka untuk mengesahkannya. Dan tanpa kajian ilmiah. Kalau ada bagus juga.

Di masa akan datang saya berharap akan berjumpa ramai kawan2 saya saperti Yusuf ini.

Pernah saya jumpa Jalal Langkor selalu ketika saya balik kampung dulu, tapi saya tak kenal dia kerana kami berkawan semasa darjah tiga tahun 1960 dulu. Sampailah beliau pergi kerumah saya dan mak saya mengenalkannya barulah saya kenal dia. Malu juga saya kerana tak mengenalkannya. Tapi beliau faham.

Seorang lagi kawan yang saya tak kenal ketika berjumpa dengannya ialah Dolah. Ketika saya berbincang dengan Pak Yusuf (jiran kampong) mengenai keluarga Pak Kulup Zakaria saya tersebut nama anaknya, Dolah. Pak Yusuf kata inilah Dolah sambil menunjukkan saya kepada Dolah (yang ketika itu mendengar kami berborak). Malu lagi saya kerana tak kenal Dolah. Semasa saya tinggalkan kampong dulu mungkin dia berhingus lagi.

Tapi saya ada kawan yang bila kami berjumpa tahun lepas di Kubur Corner, Bukit Indah, beliau tak kenal saya tapi saya kenalnya. Saya bercakap sakan tapi macam dia tak layan sangat kerana dia tak kenal saya. Walhal saya selalu ke rumahnya di Kubur Kuda (Kota Bharu) pada tahun 1971 dulu. Pernah juga tidur di rumah kampungnya di Kuchelung, Bacuk.

Dulu pada tahun 1980an kami pernah berjumpa dalam perjalan ke Kota Bharu menaiki MAS dan ketika itu beliau masih kenal saya. Masa itu saya nak pergi buat kerja audit saya dan beliau pergi sebagai relief manager sebuah bank.

Tapi jumpa kali ini beliau tak kenal saya. Sehinggalah Hj Hashim (sabahat kami yang bersama ketika kami berjumpa di Kubur Corner itu) berceritakan tentang saya padanya kemudiannya. Barulah beliau perasan dan ingat.

(Kubur Corner adalah kawasan gerai makanan berdekatan kubur Taman Kosas, Ampang. Gang kami sahaja yang menamakan ianya Kobur Corner sebab kawasam warung itu tiada nama khas lagi. Kadang2 kami singkatkan namanya sebagai “KK”).

Semoga di masa akan datang saya dapat berjumpa kawan2 lama saya, sama ada yang saya kenal atau dah tak kenal, sama ada mereka masih kenal saya atau dah tak kenal saya. Kerana ianya adalah satu kebahagian.

Sementara itu saya akan terus berkenalan dengan kawan2 baru yang terjumpa.


Amin.


+++++++++++++++++++++++++++


Penerangan rengkas tentang rajah di atas:


Manusia dibahagikan kepada dua kumpulan yaitu yang Islam dan yang kafir.

Manusia kafir pula terdiri dari dua kumpulan yaitu kumpulan yang tidak tahu menahu langsung tentang Islam (kerana berada bersama orang kafir di mana ajaran Islam tak pernah mereka dengari) dan kumpulan yang tahu tentang ajaran Islam tetapi tidak mahu menjadi pengikut ugama Islam.

Mereka yang tahu tentang Islam kemudian belajar tentangnya dan memeluk agama Islam dikumpulkan ke dalam kumpulan Islam no. 7 atau 8 (Islam Pilihan tulin atau Islam Pilihan Ikutan).


Orang Islam pula dibahagikan kepada Islam baka kerana ibu bapa dan saudara mara mereka adalah orang Islam dan kepada orang Islam Pilihan kerana asalnya mereka bukan berugama Islam tetapi memeluk agama Islam ketika dewasa.

Orang Islam Baka terdiri daripada 4 kumpulan yaitu:

Kumpulan 3: Islam Tulin. Mereka ini adalah orang Islam yang sebenar yang menurut semua tuntutan dan kehendak Islam dan meninggalkan semua yang dilarang oleh Islam. Mereka sembahyang, berpuasa, membayar zakat, bersedekah dan jika mampu mereka menunaikan haji. Juga mereka mengerjakan lain-lain perkara yang wajib. Perkara yang sunat pun mereka lakukan. Mereka ini adalah calun ke syurga.

Kumpulan 4: Islam Ikutan. Menjadi orang Islam tapi secara ikutan tanpa ilmu yang mantap. Mereka beribadat mengikut orang.Mereka kalau rajin sembahyang mereka sembahyang kalau tidak ponteng. Ada yang tak pernah sembahyang langsung. Kebanyakan dari mereka tidak pernah atau kurang sangat belajar agama.

Kumpulan 5: Islam Adat. Mereka menjadikan Islam sebagai satu adat bukannya mereka beribadat. Mereka mengikut Islam dalam empat suasana/keadaan yaitu mereka pandai menyucap dan mengaku mereka Islam, mereka bersunat dan percaya manusia perlu bersunat, mereka bernikah secara Islam ketika mereka hendak berkahwin dan mereka menurut upacara Islam ketika mati. Yang lain tidak atau jika dibuat adalah secara ikutan adat dan minimal. Ramai daripada mereka yang tak sembahyang kecuali jika terpaksa.

Kumpulan 6: Islam Murtad. Kumpulan ini sebenarnya dah pun murtad. Secara mereta tahu atau tak tahu. Mereka ini percaya kepada kuasa lain selain daripada Allah dan memohon pertolongan kuasa ini. Akibatnya mereka syirik dan menjadi murtad. Ada juga diantara mereka tidak percaya kepada Islam dan murtad tanpa agama atau menganut agama lain.

Islam Pilihan pula terdiri dari dua kumpulan yaitu, kumpulan yang betul2 menganut agama Islam serta menurut segala kehendak agama Islam dan meninggalkan segala larangannya dan kumpulan yang menjadi Islam Ikutan atau Islam berdaftar yang tak mengikut agama Islam sepenuhnya dalam hidup mereka atau tidak mengukitnya langsung.

Pengasingan kepada kumpulan2 di atas adalah berdasarkan kepada keadaan di Malaysia dan dan sekelilingnya. Di negara lain mungkin berbeza.

Ini hanyalah tiori Yusuf, yang nampaknya ada benarnya. Tak salah kita membuat tiori, sekurang2nya kita menggunakan otak kita secara positif.


No comments:

. KENANGANKU DITULIS SUPAYA KU TAK TERLUPA . . . 067:003 "Dia lah yang telah mengaturkan kejadian tujuh petala langit yang berlapis-lapis. Engkau tidak dapat melihat pada ciptaan Allah Yang Maha Pemurah itu sebarang keadaan yang tidak seimbang dan tidak munasabah. Jka engkau ragu, maka ulangilah pandanganmu – dapatkah engkau melihat sebarang kecacatan?"[Al Mulk:003]

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

NEGERI ASALKU

NEGERI ASALKU

YANG DIMINATI

YANG DIMINATI
Petikan Dari Buku Keluaran MARDI

About Me

My photo
Ase dari Kuala. Lahir di Changkat Pete. Besor di Kuala, sekolah Tanah Merah, Lubuk, Padang Assam, Clifford, St Georges (Taiping), STAR (Ipoh), MPPP (Penang). Meranto pula ke K Bharu dan KL/Pj/Selangor. Sekarang dah pencen tapi masih belajor. Rindukan duduk di kampong tapi ini hanya menjadi angan2

PANDAK CHANGKAT PETAI