GELANG GETAH

GELANG GETAH
Alat untuk kita sentiasa bersikap dan berfikiran positif.

PEJABATKUcing

PEJABATKUcing
Sahabatku, Gemok. (te)Tikus di hadapannya

Wednesday, December 30, 2009

BAHAYA KEPALA AYOR

Awasilah ketika berkelah dan mandi di Lata atau Batu Hampar. Selain dari batunya licin pastikan tiada kedatangan kepala air. Kepala air adalah macam mini Tsunami, kalau ia datang kita mungkin tak boleh buat apa2 selain dari lari darinya. Itu pun kalau sempat. Kalau tak sempat kenalah belajar beranyut dengannya.

Kalau di laut Port Dickson atau Kuantan awasilah air laut pasang. Kerana pantainya landai. Bila kita pergi terlalu jauh dari pantainya mungkin kita tak dapat balik ke pantai jika tak pandai berenang kerana mungkin paras laut diantara kita dan pantai dah melebihi tinggi kita akibat air pasang. Berenanglah ke pantai atau menjerit minta tolong. Itu pun kalau ada orang. Kalau tiada tunggulah Malikal maut datang untuk dibawa ke dunia yang baru yang kekal abadi.

Baru tadi saya buka/terima e-mail berangkai. Isi kandungannya sangat baik dan merupakan amaran berfaedah. Penulis asalnya tak diketahui. Kerana kandungannya baik saya simpankannya kesahnya dalam blog saya ini. Mungkin ada baiknya.

Peristiwa saperti ini banyak berlaku kerana manusia tak yakin ianya boleh berlaku. Pernah berlaku dekat kampong saya pada tahun 90an dulu. Nama tempatnya ialah Batu Hampar kawasan Kampong Lanih dan Kampong Paya Lintah.

Saya pernah berkelah di sana pada tahun 1975 ketika pergi ke rumah Hanif Nordin kawan se asrama saya ketika di Kuala Kangsar. Hanif, rumahnya terletak di Paya Lintah dekat sangat dengan Batu Hampar itu.

Dalam peristiwa tahun 90an itu beberepa orang dari Kuala Kangsar telah pergi ke Batu Hampar tersebut untuk berkelah. Akan tetapi orang kampong di situ memberitahu mereka supaya jangan pergi kerana langit di kawasan Taiping nampaknya gelap menandakan kawasan Taiping hujan.

Tetapi mereka tak hiraukan amaran penduduk kampong. "Deme ni binge sangat" (yangni orang Kuala je yang faham maksudnya, maksudnya tak mahu dengor nasihat yang baik dari orang yang faham dan tahu akibat buruknya)

Sedang mereka berkelah dan mandi "kepala air" dari bukit dan gunung berhampiran meredah mereka dan dua daripada mereka dihanyutkan air sejauh kira2 15 kilometer ke hilir sungai Chempias tersebut. Tersangkut dan dijumpai orang besoknya di Kampong Sungai Akar. (Kepala air macam kepala kereta api meredah dengan lajunya diikuti dengan bertan2 air dibelakangnya. Makluk yang dilaluinya semuanya tak boleh buat apa2. Macam Tsunami).

Berita tersebut masuk surat khabar dan bila saya balik kampong cerita yang lebih lengkap saya perolihi dari keluarga saya.

Peristiwa yang dinyatakan oleh e-mail berlaku di Phillipine. Petanya saya dapat dari Google.com http://maps.google.com.my/maps?hl=en&tab=wl

Berikutlah peristiwa bergambar dari e-mail yang saya terima: (klik gambar kalau nak besarkan)


Hujan baru berhenti. Cuaca sangat baik.
Air terjunnya tak begitu tinggi. Ada rakit di sungainya. Airnya tak dalam sangat.
Mereka sedang bermain rakit
Dekat dengan air terjun












Ini pandangan di hilir air terjum.
Tiba2 bunyi air datang. bersama air yang banyak mengakir.












Air naik dengan cepatnya.
Gambar air terjun selanjutnya.
























































Mayat dua orang yang bermain dekat air terjun tersebut ditemui 5 kilometer di hilir sungai pada 7 September 2009.









































































No comments:

. KENANGANKU DITULIS SUPAYA KU TAK TERLUPA . . . 067:003 "Dia lah yang telah mengaturkan kejadian tujuh petala langit yang berlapis-lapis. Engkau tidak dapat melihat pada ciptaan Allah Yang Maha Pemurah itu sebarang keadaan yang tidak seimbang dan tidak munasabah. Jka engkau ragu, maka ulangilah pandanganmu – dapatkah engkau melihat sebarang kecacatan?"[Al Mulk:003]

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

NEGERI ASALKU

NEGERI ASALKU

YANG DIMINATI

YANG DIMINATI
Petikan Dari Buku Keluaran MARDI

About Me

My photo
Ase dari Kuala. Lahir di Changkat Pete. Besor di Kuala, sekolah Tanah Merah, Lubuk, Padang Assam, Clifford, St Georges (Taiping), STAR (Ipoh), MPPP (Penang). Meranto pula ke K Bharu dan KL/Pj/Selangor. Sekarang dah pencen tapi masih belajor. Rindukan duduk di kampong tapi ini hanya menjadi angan2

PANDAK CHANGKAT PETAI