GELANG GETAH

GELANG GETAH
Alat untuk kita sentiasa bersikap dan berfikiran positif.

PEJABATKUcing

PEJABATKUcing
Sahabatku, Gemok. (te)Tikus di hadapannya

Friday, January 15, 2010

RANGKAIAN

NETWORKING

Networking ialah satu istilah yang banyak juga perkatakan orang pada hari ini.

Ahli komputer bila disebut networking, mereka akan terbayang satu rangkaian komputer yang berhubungan antara satu komputer dengan komputer2 yang lainnya di dalam satu rangkaian di mana komputer2 tersebut boleh berkommunikasi antara mereka. Semua bank dan banyak syarikat yang mempunyai cawangan yang banyak menggunakan sistem rangkaian ini. Termasuklah sistem e-mail.

Internet adalah satu jenis networking yang menghubungi satu komputer (yang ada sistem internet) dengan komputer2 lain seluruh dunia.

Bila kita masukkan apa2 tulisan atau gambar ke dalam sistem internet, seluruh dunia akan dapat melihatnya di skrin komputer masing2. Caranya pula sangat muda.

Akibatnya dunia menjadi luas dan sempit. Terlalu luas bagi mereka yang ingin tahu, kerana segala data dan ilmu pengetahuan boleh dilayari (perolehi) darinya. Dan sempit pada manusia yang tak ada networking dengannya.

Terdapat juga satu lagi jenis networking. Yaitu networking antara manusia dengan manusia. Networking ini secara kasarnya boleh dikatakan sebagai satu rangkaian – rangkaian perhubungan antara manusia.

Orang yang ada networking yang baik mudah mendapatkan sesuatu yang diperlukannya, sebab ia boleh menggunakan networkingnya untuk membantunya mendapatkan apa yang dihajatkannya.

Contoh:

Jika kita mahu buat kad pengenalan palsu yang sah (?), senang sahaja. Carilah mereka yang ada networking dengan sindiket pengeluar kad pegenalan palsu yang sah. Kalau ianya tak senang bagaimana pula terdapatnya banyak kad pengenalan palsu yang sah. Yang susahnya mungkin mencari mereka kerana mereka bekerja cara gelap.

Jika anda mahu hapuskan seseorang yang masih hidup. Carilah networking yang ada hubungan dengan kumpulan pembunuh upahan dan sediakanlah wang yang diperlukan mereka. (Dan berjawablah nanti di mahkamah luar dunia nanti).

Contoh di atas adalah contoh yang tak baik, kerana ianya adalah perkara perbuatan yang tak baik. Contoh yang baik memang banyak tetapi saja dimuatkan di sini contoh yang kita mesti jangan cuba buat., bagi mengambarkan apa networking boleh lakukan. Banyak yang baik dan sedikit sahaja yang tak baik.

Diantara networking yang baik ialah jika kita ada mengeluarkan serbok kopi, kita boleh gunakan sistem networking ini untuk menjual serbok kopi kita, melalui sistem keahlian atau direct selling. Sangat menguntungkan kerana kerjanya mudah dan kosnya rendah. Tak payah sewa kedai, misalnya. Ahlinya pula kita boleh kenakan membawa ahli baru dan kena bayar yuran keahlian. Itulah sebabnya sistem jualan direct selling menjadi cendawan.

Atau sistem networking ala 7-eleven yang kedainya pada asalnya dibuka dari tujuh pagi hingga 11 malam. Sekarang buka tak tutup2, sampai kiamat agaknya. Atau sistem kedai runcit warga Acheh yang banyak sekarang ini.

Sekarang timbul pula sistem rangkaian jualan makanan pagi. di mana dengan menggunakan dua meja dan dua payung, berbagai jenis makanan pagi dipamirkan untuk jualan, di tepi jalan. Mereka yang hendak ke pejabat "berhenti membelinya"#. Nampaknya sambutannya sangat mengalakkan. Bila habis dijual penjual akan balik rehat atau buat kerja lain. Besoknya dapatkan bekalan baru untuk dijual lagi.

# maksudnya "berhenti dalam perjalan ke pajabat untuk membeli makanan tersebut," bukan bermaksud "tidak membelinya". Ayatnya ada dua maksud rupanya.

Makanannya bukan dibuat sendiri oleh penjualnya tetapi dibelinya dari pembekal tertentu yang membuat makanan tersebut untuk diagihkan-jual kepada penjual2 tersebut.

Kalau dapat dibuat secara besar2an mungkin ianya boleh bersaing dengan networking roti Gardenia.

Roti Gardenia mempunyai networking yang membekal roti keluarannya setiap hari ke rangkaian penjualnya. Bekalan semalam yang tak habis dijual diambil masuk kenderaannya untuk diganti dengan keluaran yang baru. (termasuklah yang diambil semula dari kedai sebelumnya, jika ada). Jadi keluaran yang dijual sentiasalah baru dan belum luput.

__________________________________________________________

Kita sendiri juga boleh mengadakan networking sendiri. Ini adalah networking yang paling istemewa dan yang paling menguntungkan. Sesuai terutamanya bagi mereka yang baru berkahwin atau yang menpunyai anak yang kecil lagi, kerana gulungan ini mudah merancang dan bertindak berbuat demikian. Tetapi bagi yang dah pencen ianya boleh dirancang melalui cucu kita, dengan bantuan ibubapa mereka.

Caranya ialah:

Apabila dapat anak pastikan setiap anak tersebut menjadi seorang yang pakar dalam sesuatu bidang, tak kiralah dalam bidang apa. Didiklah dan hantar mereka belajar dan mendalami ilmu di dalam bidang tersebut. Kesannya dalam keluarga tersebut ada terdapat ramai pakar yang berbagai.

Mereka pula akan mempunyai sahabat dan rakan taulan yang pakar juga.

Siapa yang akan untung? Sudah tentulah ibu bapanya. Dan saudara maranya. Dan orang kampungnya. Dan bangsa juga negaranya.

Katakanlah: bapanya ada masaalah berhubungan dengan undang2, maka dia ada pakar rujuk undang2 untuk membantu menyelesaikan masaalahnya. Siapa? Anaknya seorang peguam muda yang berpengelaman.

Kalau dia ada masalah dengan Jabatan Hasil Dalam Negeri, dia ada pakar percukaian atau Perunding Perakaunan membantunya. Pakar ini juga anaknya .

Masaalah ugama? Si bapa tersebut ada pakar rujuknya sendiri yaitu anaknya yang fasih tentang hal ehwal ugama. Boleh membantunya pula ke jalan yang lurus.

Itu baru ada tiga anak. Kalau ada sepuluh anak dan kesemuanya atau sebahagian besar dari mereka adalah pakar, bagaimana pula? Tentulah si bapa menjadi bapa pakar. Kalau ramai cucunya pula menjadi pakar, maka dia akan menjadi datuk pakar.


Semuanya nasihat yang si bapa perolehi adalah tanpa apa2 bayaran. Percuma. Dan semua nasihat tersebut adalah jenis "boleh pakai" dan "diterima pakai" dan "terpaksa pakai" kerana ianya adalah pandangan pakar dalam bidangnya.

Lagi banyak pakar dalam keluarga tersebut lagi baik.

Inilah kesan membaja anak sejak mereka kecil lagi sehingga mereka berjaya menjadi pakar runding termasuklan kepada keluarganya, saudara mara dan sahabat handai. PERCUMA pulatu. Tapi jika iklas pasti akan dibalas juga nanti bila tiba masanya, InshaAllah.

Inilah networking yang terbaik. Semuanya berasal di bawah satu bumbung.

Tak tahulah sama ada networking sekeluarga sebegini banyak terdapat di negara kita ini. Kalau ada banyak maka bertuahlah negara.

Dulu negara kita ada pakar badminton. tinggal di Kancung Darat, Banting. Sampai terharumnya istilah "Sidik serve" ciptaan keluarganya.

Gambar Pak Ungku dan anaknya Zeti

Keluarganya kecil tapi networkingnya mashaAllah!






http://en.wikipedia.org/wiki/Ungku_Aziz

No comments:

. KENANGANKU DITULIS SUPAYA KU TAK TERLUPA . . . 067:003 "Dia lah yang telah mengaturkan kejadian tujuh petala langit yang berlapis-lapis. Engkau tidak dapat melihat pada ciptaan Allah Yang Maha Pemurah itu sebarang keadaan yang tidak seimbang dan tidak munasabah. Jka engkau ragu, maka ulangilah pandanganmu – dapatkah engkau melihat sebarang kecacatan?"[Al Mulk:003]

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

NEGERI ASALKU

NEGERI ASALKU

YANG DIMINATI

YANG DIMINATI
Petikan Dari Buku Keluaran MARDI

About Me

My photo
Ase dari Kuala. Lahir di Changkat Pete. Besor di Kuala, sekolah Tanah Merah, Lubuk, Padang Assam, Clifford, St Georges (Taiping), STAR (Ipoh), MPPP (Penang). Meranto pula ke K Bharu dan KL/Pj/Selangor. Sekarang dah pencen tapi masih belajor. Rindukan duduk di kampong tapi ini hanya menjadi angan2

PANDAK CHANGKAT PETAI