GELANG GETAH

GELANG GETAH
Alat untuk kita sentiasa bersikap dan berfikiran positif.

PEJABATKUcing

PEJABATKUcing
Sahabatku, Gemok. (te)Tikus di hadapannya

Wednesday, March 4, 2009

HATI SUSAH JADI SENANG

HATI SUSAH JADI SENANG


Bagi orang yang malang dan dalam kesusahan memang hatinya susah baginya untuk menjadi senang. Tambah lagi kalau ia tak bersemangat untuk berusaha mengatasi masaalah yang membawa sesusahan kepadanya. Hatinya yang susah memang susah dan tak mudah jadi senang. Hatinya susah jadi senang.


Tapi bagi orang yang bahagia hati susah menjadi senang juga. Maksudnya hatinya yang dahulu susah sekarang menjadi senang.


Inilah lirik yang baru sahaja saya terdengari dari Radio. Nyanyian Rahmah Rahmat dengan Aziz Jaafar.


Maksud lirik tersebut ialah hati mereka yang dulunya susah sekarang dah menjadi senang. Tapi saya teringat maksud yang kedua pula i.i. bukannya susah nak jadi senang. Saya teringat yang ini kerana ungkapan atau susunan kata kita banyak juga yang ada dua maana. Orang putih kata double meaning.


Serupa juga dengan ungkapan “Dia makan roti Benggali di bawah rumah”.


Ustaz Ismail Kamus (semua orang kenal beliau, tapi saya tak tulis Dato’) mengkaitkan ungkapan ini dengan bacaan Al Quran.


Katanya Al Quran kalau tersalah renti atau tersalah panjang-pendeknya akan lari maksudnya. Macam ungkapan “Dia makan roti Benggali di bawah rumah” tadi.


Satu maksud ialah dia memang makan roti, jenis roti Benggali dan dimakannya di bawah rumah (rumah orang kampong – rumah sekarang mana ada bawah rumah, rumahnya memang kat bawah).


Maksud kedua ialah dia makan roti (noftah/stop/titik/berhenti/koma). Dan orang Benggali berada di bawah rumahnya. Jenis rotinya tak tau. Mungkin roti nan, capati, buku, dsbnya. Dan tak disebut dia makan di mana tempatnya. Mungkin juga dia makan bersama dengan Benggali tersebut di bawah rumah!


Mungkinkah ada maksud yang ketiga pula? Ni kena cari loyer buruk . . mungkin dia ada idea.


Banyak tempat (ayat) dalam Al Quran kalau tersalah atau tersilap baca akan lainlah maksudnya. Saya tak pandai tentang ini, jadi saya tak bolehlah cari contohnya (nanti takut salah pula). Kena tanya yang pakar nampaknya. Al Quran pun kata demikian, kalau tak tahu bertanya kepada yang tahu/pakar. Dan kalau tak tahu atau tak berapa tahu janganlah buat macam sangat tahu (ayat akhir ini kata-kata saya saja bukan dari Al Quran).


Saya berminat dengan perkara dua maana atau double meaning ini kerana sebab double meaning inilah kita selalu bergadoh. Daripada satu peristiwa bila kita dengari, lain orang akan memberi persepsi atau tindakan atau maksud yang berbeza. Tambah lagi kalau terlibat UMNO/PAS/DAP/Adil/DLL. Tentulah berlaian jadi ceritanya.


Nampaknya kitani kenalah banyak bersabar dan berfikir matang-panjang-jauh. Kalau tidak nanti susah nak berundur tarik balik apa yang kita tercakapkan. Ada pula tu bila saja tersalah cakap atau tersasul cakap akan terus meredah cakap dan cari gang untuk sokong cakap.


Ini tak termasuk cerita buat-tak-buat jadi-tak-jadi (saperti tol, gula, IJN, AyamKinta, Jambatan, pelabuhan udara, keretapi, dsbnya) . . . . . Cukuplahtu . . . . . .






No comments:

. KENANGANKU DITULIS SUPAYA KU TAK TERLUPA . . . 067:003 "Dia lah yang telah mengaturkan kejadian tujuh petala langit yang berlapis-lapis. Engkau tidak dapat melihat pada ciptaan Allah Yang Maha Pemurah itu sebarang keadaan yang tidak seimbang dan tidak munasabah. Jka engkau ragu, maka ulangilah pandanganmu – dapatkah engkau melihat sebarang kecacatan?"[Al Mulk:003]

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

NEGERI ASALKU

NEGERI ASALKU

YANG DIMINATI

YANG DIMINATI
Petikan Dari Buku Keluaran MARDI

About Me

My photo
Ase dari Kuala. Lahir di Changkat Pete. Besor di Kuala, sekolah Tanah Merah, Lubuk, Padang Assam, Clifford, St Georges (Taiping), STAR (Ipoh), MPPP (Penang). Meranto pula ke K Bharu dan KL/Pj/Selangor. Sekarang dah pencen tapi masih belajor. Rindukan duduk di kampong tapi ini hanya menjadi angan2

PANDAK CHANGKAT PETAI