GELANG GETAH

GELANG GETAH
Alat untuk kita sentiasa bersikap dan berfikiran positif.

PEJABATKUcing

PEJABATKUcing
Sahabatku, Gemok. (te)Tikus di hadapannya

Sunday, November 28, 2010

INTERAKSI ANTARA MAKLUK


KERJASAMA YANG
MENGUNTUNGKAN



Kerjasama antara makluk sangat menguntungkan.

Saya teringat apa yang berlaku dalam beberpa bulan ini kesan dari kerjasama tersebut. Saya rasa tak ada siapa yang rugi, semuanya dapat habuan masing2. Mungkin ceritanya remeh tetapi ianya memberi kesan kepada saya.

Ianya bersikar kepada peristiwa sebatang pokok mangga yang isteri saya tanam diluar rumah kami. Dah lama ditanam tetapi buahnya yang keluar taklah banyak menjadi habuan monyet yang datang memakannya saban hari. Tatkala itu, saya pun tak kesah sangat kerana itulah rezekinya.

Tetapi keadaan mula berubah apabila pembaca meter letrik yang datang membuat kiraan kegunaan letrik rumah saya menyarankan saya supaya menaburkan garam kasar (garam jantan) di keliling pokok tersebut. Saya pun ikut nasihatnya dan menaburkan satu kilo garam.

Selang beberapa bulan pokok mangga tersebut mengeluarkan bunga dan berbuah dengan banyaknya. Saya kira buahnya yang saya balut berjumlah 120 biji, dan yang jauh di hujung dahan saya tinggalkan tak berbalut.

Monyet datang juga mengambil buah yang hampir masak. Tapi tak mudah baginya membuka balutan buah mangga yang saya gunakan plastik tebal dijerut dengan tali rafia. Tali rafia pula saya ikatkan kepada dahan atau ranting berhampiran bagi mengelak buah yang masak jatuh ke tanah.

Jadi monyet tersebut hanya dapat mengambil buah yang tak dibalut dengan kemas.

Tapi saya tak menghampakannya kerana saya sediakan beberapa buah yang “buruk” di tepi pokok tersebut untuknya. Itulah yang biasa diambilnya sebelum beredar mencari rezekinya di tempat lain.

Kadangkala kalau saya nampak ia datang saya akan membalingkan buah tersebut ke arahnya dan diambilnya sebelum beredar. Saya kesihan juga kerana ia mencari rezeki dan saya tak sanggup menghampakannya.

Anjing jiran saya pula selalunya menyalak apabila monyet tersebut datang. Jadi sempatlah saya memberikan habuannya sebelum ia sempat memanjat pokok mangga saya.

Bagus juga monyet tersebut kerana bekerjasama dengan beredar selepas mendapat habuannya, Alhamdulillah. Bagi membalasnya, saya sediakan buah yang selayaknya untuknya. Ini mengalakkannnya beredar dan tidak memanjat pokok mangga saya. Tahulah perangai monyet yang suka membinasakan buah yang ada jika tak dikawal. Dan itulah sebabnya kadangkala, saya atau jiran saya menghalaunya selepas ia mendapat habuannya.

Bagi jiran saya yang anjingnya membantu saya sebagai “jaga” itu saya pula berikan habuannya beberapa biji mangga yang dah elok masaknya. Beberapa orang jiran saya lain yang menolong saya menghalau monyet yang datang juga saya berikan habuan masing2. Juga bagi mereka yang bertugas membersih kawasan jalan di hadapan rumah saya, saya berikan beberapa biji.

Inilah kesan baik kerjasama antara makluk. Pembaca meter letrik memberi nasihat, anjing yang memberi amaran datangnya monyet, monyet beredar selepas mendapat habuannya, jiran yang menolong menghalaunya jika perlu.

Dan guru tiusen yang menunggu di bawah pokok tersebut yang memberitahu nama pokok mangga tersebut ialah “Water Lily” berasal dari Thailand. Dengan memberitahu nama pokok tersebut saya berikannya dua biji mangga. Dan kemudiannya dibalasnya dengan memberi saya beberapa biji buah plum. Sebenarnya kami tak mengenali antara satu sama lain sebelumnya tetapi nilai persahabatan kami ujud ketika itu.

Mereka yang bekerjasama mendapatlah habuan masing2. Tak lupa juga kawan2 saya yang saya teringat nak beri. Maklumlah buahnya banyak lebih elok dikongsi berasama.

Secara purata hasil buahnya saya anggar dikongsikan saperti berikut:

Monyet dapat 40%, yang rosak 10%, yang diambil orang lalu lalang 10%, 15% untuk jiran dan baki 25% rezeki kami termasuk kawan2, ini lebih dari memadai. Pembaca meter letrik tak mengambil habuannya kerana katanya di dusunnya memang banyak buah mangga. Berikanlah orang lain, katanya.

Kalaulah tak ada kerjasama tersebut tak tahulah kesannya, tentu banyak yang rugi. Dan mungkin rezeki monyet yang banyak kerana mereka tak makan semua yang diambilnya, hanya banyak dilemparkannya ke tanah mungkin untuk dijadikan baja.



Tak siapa yang rugi jika semuanya bekerjasama
Akibatnya ialah Menang-Menang

No comments:

. KENANGANKU DITULIS SUPAYA KU TAK TERLUPA . . . 067:003 "Dia lah yang telah mengaturkan kejadian tujuh petala langit yang berlapis-lapis. Engkau tidak dapat melihat pada ciptaan Allah Yang Maha Pemurah itu sebarang keadaan yang tidak seimbang dan tidak munasabah. Jka engkau ragu, maka ulangilah pandanganmu – dapatkah engkau melihat sebarang kecacatan?"[Al Mulk:003]

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

NEGERI ASALKU

NEGERI ASALKU

YANG DIMINATI

YANG DIMINATI
Petikan Dari Buku Keluaran MARDI

About Me

My photo
Ase dari Kuala. Lahir di Changkat Pete. Besor di Kuala, sekolah Tanah Merah, Lubuk, Padang Assam, Clifford, St Georges (Taiping), STAR (Ipoh), MPPP (Penang). Meranto pula ke K Bharu dan KL/Pj/Selangor. Sekarang dah pencen tapi masih belajor. Rindukan duduk di kampong tapi ini hanya menjadi angan2

PANDAK CHANGKAT PETAI