GELANG GETAH

GELANG GETAH
Alat untuk kita sentiasa bersikap dan berfikiran positif.

PEJABATKUcing

PEJABATKUcing
Sahabatku, Gemok. (te)Tikus di hadapannya

Friday, December 3, 2010

KLASIFIKASI SAHABAT

MEMILIH SAHABAT

atau

BERSAHABAT DENGAN SEMUA



Semasa kami di bangku sekolah dahulu kami telah dinasihatkan untuk memilih kawan atau sahabat kami.

Orang tua (Penasihat) kami membahagikan manusia kepada tiga kumpulan, yaitu kumpulan pertama, mereka yang kita perlukan dan banyak memberi faedah apabila kita berkawan dengan mereka, dan kumpulan inilah yang sepatutnya kita bersahabat dengannya.

Kumpulan kedua ialah mereka yang tak menguntungkan kita, juga tak merugikan kita bersahabah dengannya, dan kumpulan ini kita boleh juga menjadikan mereka sahabat kita.

Kumpulan ketiga ialah mereka yang akan merosakkan dan membawa pengaruh tak baik kepada kita, dan kumpulan ini perlu kita elak dari berkawan dengannya.

Nasihat ini amatlah baik.

Kita perlu bersahabat dengan mereka yang menguntungkan kita dalam perjalanan kita merancang dan mendapatkan kehidupan yang lebih baik dan selesa ketika dewasa nanti. Ini adalah kerana sahabat yang kita berkawan dengannya sangat besar pengaruhnya kepada kita.

Kalau kita bersahabat dengan penjual minyak wangi misalnya, maka wangilah bau kita ke mana sahaja kita pergi. Kalau berkawan dengan tukang besi pula maka bau besilah kita sepanjang hari. Inilah perbandingannya.

Kami dinasihatkan untuk memilih sahabat yang perlu kami berkawan dengannya kerana mengikut penasihat kami, kuasa memilih adalah kami sendiri. Dan risko membuat pilihan tersebut adalah juga kami.


_____________________


Tetapi terdapat satu cara yang lebih baik bagi kita mengkelafikasikan sahabat yang kita berkawan dengannya.

Caranya ialah:

Kita bahagikan mereka kepada tiga kumpulah, yaitu kumpulan yang lebih baik dari kita, kumpulan yang sama baik dengan kita dan kumpulan yang kurang baik dari kita. Dan ketiga2 kumpulan ini boleh mendatangkan faedah kepada kita jika kita tahu cara mengendalikan kumpulan tersebut. Dengan membahagikan mereka secara ini kita menjadi makluk yang proaktif (membuka jalan) dan bukan makluk yang reaktif (mengikut jalan).

Dengan kumpulan yang lebih baik dari kita dari segi ilmunya atau sebagainya itu, kita bersahabat dengannya dan belajarlah darinya. Banyak ilmu kita boleh pelajari darinya. Dengan demikian kita akan menjadi makluk yang lebih baik keadaannya.

Bagi mereka yang setaraf (ilmu dan sebagainya) dengan kita, bersahabatlah kita dengannya supaya apabila kita lupa atau leka ia dapat memperingatkan kita. Kita bolehlah saling bantu membantu.

Dan bagi mereka yang kurang baik daripada kita, bersahabatlah dengannya dan bimbinglah dia setakat kemampuan kita supaya ia menjadi manusia yang lebih berguna.

Jika kita bersifat sedemikian, maka bertambah ramailah sahabat kita dan bertambah majulah masyarakat kita. Yang berilmu membantu yang kurang berilmu dan yang kurang berilmu dapat menambahkan ilmu mereka. Insha Allah, aman bahagialah masyarakat. Dan Insha Allah, akan hilanglah perasaan hasad dengki antara kita kerana semua manusia adalah sahabat kita yang saling bantu membantu.

Inilah mungkin cara kaum Yahudi hidup dan tak salah kita mengikutnya walau pun ramai yang getik kepada kaum tersebut.

-----------------------------------------------


Seorang sahabat tak mungkin menjadi ahli dalam semua bidang. Ini adalah cara anugrah Allah kepada makluknya. Inilah asas rezeki, dengannya kita memperolihi rezeki kita. Dan usaha kitalah yang akan menentukan kuantiti dan kualitinya.

Yang pandai dalam bidang kedoktoran tak tahu atau kurang tahu tentang pertanian. Atau pakar ekonomi mungkin tak pandai bertukang dan sebagainya.

Masing2 diberikan kepandaian masing2. Kerana itu kita perlu bekerjasama membantu antara satu sama lain dalam bidang yang kita pakar. Dan kita sepatutnya menjadi pakar dalam sekurang2nya satu bidang bagi membantu orang lain dalam bidang yang mereka kurang tahu.

Masyarakat yang ramai ahlinya mempunyai kepakaran dalam berbagai bidang akan menjadi masyarakat yang maju. Yang kurang ahlinya dalam berbagai bidang adalah masyarakat yang mundur dan mudah diperbudakkan dan dijajah.

Semoga kita semua menghasilkan zuriat yang menjadi pakar supaya masyarakat kita maju berdikari. Segalanya adalah hasil usaha kita, Insha Allah.


Sahabat sumber ilmu dan bantuan bekerjasama.

No comments:

. KENANGANKU DITULIS SUPAYA KU TAK TERLUPA . . . 067:003 "Dia lah yang telah mengaturkan kejadian tujuh petala langit yang berlapis-lapis. Engkau tidak dapat melihat pada ciptaan Allah Yang Maha Pemurah itu sebarang keadaan yang tidak seimbang dan tidak munasabah. Jka engkau ragu, maka ulangilah pandanganmu – dapatkah engkau melihat sebarang kecacatan?"[Al Mulk:003]

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

NEGERI ASALKU

NEGERI ASALKU

YANG DIMINATI

YANG DIMINATI
Petikan Dari Buku Keluaran MARDI

About Me

My photo
Ase dari Kuala. Lahir di Changkat Pete. Besor di Kuala, sekolah Tanah Merah, Lubuk, Padang Assam, Clifford, St Georges (Taiping), STAR (Ipoh), MPPP (Penang). Meranto pula ke K Bharu dan KL/Pj/Selangor. Sekarang dah pencen tapi masih belajor. Rindukan duduk di kampong tapi ini hanya menjadi angan2

PANDAK CHANGKAT PETAI