GELANG GETAH

GELANG GETAH
Alat untuk kita sentiasa bersikap dan berfikiran positif.

PEJABATKUcing

PEJABATKUcing
Sahabatku, Gemok. (te)Tikus di hadapannya

Monday, December 13, 2010

MENANG, MENANG, MENANG DAN MENANG

MENANG

DAN MENANG

DAN MENANG



SEMUANYA MENANG TIADA YANG KERUGIAN


Semua manusia mau menang dan tak mau kalah.

Tapi jangan salah sangka. Setengah manusia yang bijak membenarkan dirinya kalah tak menang dengan tujuan mahu kalah sekarang tapi akan menang pada masa akan datang. Ini mungkin stratejinya untuk menang dalam masa jangka panjang. Biarlah kalah pada awalnya tetapi pasti akan menang pada kesudahannya.

Inilah salah satu strateji peperangan, itulah yang saya dengar dari kawan2. Itulah juga muslihat setengah ahli perniagaan, biarlah pesaingnya menang dulu tetapi akan dikalahkan pada masa akan datang.

Manusia pada zaman dahulu, juga masih diamalkan oleh setengah kita sekarang ini ialah kita mesti menang dan pesaing kita mesti dikalahkan. Kejayaan diukur apabila kita menang dan musuh atau pesaing kita ditewaskan dan mati atau cacat fisikalnya atau jiwanya atau semangatnya. Kita mahu jadi hero dan tak mahu kalah.

Kesannya setiap kita bertarung untuk menang mengalahkan musuh atau lawan kita. Rugilah pehak yang kalah dan kalau di zaman dahulu segala harta benda mereka akan dijadikan harta rampasan. Di zaman sekarang mereka yang kalah ini tak akan dipedulikan, mungkin.

Tetapi zaman berubah dan peragai manusia pula turut berubah. Manusia mula menjadi jinak dan tidak berperasaan ganas atau tak bertimbang rasa.

Timbullah keadaan di mana kita tak mahu menang dan musuh kita kalah. Kita sekarang tukar polisi kita dengan berniat supaya kita pasti menang tetapi lawan atau musuh kita juga menang dan tiada siapa yang kalah atau rugi. Maksudnya kita tidak lagi bermusuhan menewaskan lawan kita tapi kita sekarang saling bantu membantu satu sama lain. Kesannya kita tak rugi dan lawan atau pesaing kita pun tak rugi.

Banyak perniagaan sekarang ini menggunakan strateji begini. Kita bersaing tetapi tak bunuh-membunuh pesaing kita.

Contohnya: Katakanlah Shell dan Esso dan Petronas berbuat demikian. Kesannya mereka boleh bersaing tetapi mereka juga boleh berpakat katakan, menaikan harga minyak keluaran mereka. Dengan tindakan bersama tersebut mereka semuanya mendapat untung dari kenaikan minyak tersebut.

Keadaan ini dinamakan keadaan "Menang-Menang" kerana mereka semuanya dapat untung dan tak ada yang rugi.

Dari keadaan “Menang-Kalah” dulunya tatkala mereka bersaing dan membunuh perniagaan lawannya, sekarang mereka adalah dalam keadaan “Menang-Menang” setiap pesaing mendapat untung yang berpanjangan dan yang lebih besar dari apabila mereka bersaing untuk membunuh perniagaan lawannya.

Kalaulah perniagaan warong makanan bersikap demikian, mereka semuanya bolehlah menikmati keuntungan yang berpanjangan. Jiwa pun menjadi tenang dan bahagia tanpa perasaan risau dan iri hati. Bandingkanlah jika mereka bersaing dengan menggunakan ilmu hitam (santau, sihir, dll) sapertimana diceritakan berlaku di zaman dahulu. Hidup pun tak tenang dibuatnya. Dengan bekerjasama semua mereka boleh mengaut untung.

Dari keadaan “Menang-Kalah” dahulunya, manusia telah berubah kepada suasana “Menang-Menang”, tiada siapa yang kalah atau rugi.

Nanti dulu!

Jangan kata lagi tiada siapa yang rugi.

Kalau ditelitikan betul2, pasti ada yang rugi.

Dalam contoh Shell-Esso-Petronas di atas mereka semuanya untung dan tiada yang rugi. Yang rugi ialah pengguna yang membeli minyak mereka. Persekutuan mereka membolehkan mereka menaikkan harga minyak untuk mendapatkan lebih untung. Tetapi pelanggan mereka rugi kerana terpaksa membayar lebih untuk mendapatkan minyak. Kecuali jika kerajaan atau pehak berwajib saperti persatuan pengguna masuk campur.

Jadi, keadaan “Menang-Menang” ini pun ada buruknya kerana ianya menyusahkan pehak ketiga, dalam contoh di atas pehak ketiga ialah pembeli minyak mereka.

Jadi perlulah kita berubah dari keadaan “menang-Menang” kepada keadaan “Menang-Menang-Menang” yaitu pehak pertama dan kedua beruntung dan tak rugi dan pehak ketiga juga dapat faedahnya dan tak menanggung kerugian.

Ada pula mereka yang menjelajah lebih jauh lagi dengan mencadangkan keadaan “Menang-Menang-Menang-Menang” bermakna menjadikan semua makluk Allah tak rugi tetapi dapat faedah. Ini termasuklah alam sekitar, binatang dan tumbuhan. Juga jiwa kita sendiri mendapat faedahnya kerana dapat ketenteraman hidup.

Tak guna juga jika semua pehak mendapat faedah tetapi alam sekitar dan kehidupan makluk Allah diganggu gugat.

Inilah cerita perbincangan yang saya dengar di TV2 pagi tadi, dengan sedikit olahan. Ruj: 20101213@0800


Jagalah Alam Sekitar Kita

No comments:

. KENANGANKU DITULIS SUPAYA KU TAK TERLUPA . . . 067:003 "Dia lah yang telah mengaturkan kejadian tujuh petala langit yang berlapis-lapis. Engkau tidak dapat melihat pada ciptaan Allah Yang Maha Pemurah itu sebarang keadaan yang tidak seimbang dan tidak munasabah. Jka engkau ragu, maka ulangilah pandanganmu – dapatkah engkau melihat sebarang kecacatan?"[Al Mulk:003]

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

NEGERI ASALKU

NEGERI ASALKU

YANG DIMINATI

YANG DIMINATI
Petikan Dari Buku Keluaran MARDI

About Me

My photo
Ase dari Kuala. Lahir di Changkat Pete. Besor di Kuala, sekolah Tanah Merah, Lubuk, Padang Assam, Clifford, St Georges (Taiping), STAR (Ipoh), MPPP (Penang). Meranto pula ke K Bharu dan KL/Pj/Selangor. Sekarang dah pencen tapi masih belajor. Rindukan duduk di kampong tapi ini hanya menjadi angan2

PANDAK CHANGKAT PETAI