GELANG GETAH

GELANG GETAH
Alat untuk kita sentiasa bersikap dan berfikiran positif.

PEJABATKUcing

PEJABATKUcing
Sahabatku, Gemok. (te)Tikus di hadapannya

Wednesday, November 10, 2010

SUSAH TAPI SENANG


PILIHLAH YANG SENANG
SENANGKAN YANG SUSAH


Semua orang jika membuat sesuatu suka memilih pekerjaan atau perbuatan yang senang mereka melakukannya. Mereka tak suka memilih untuk membuat pekerjaan yang susah dan yang rumit.

Bagi mereka yang kurang bijak mereka ini hanya memilih yang mudah dilakukan dan meninggalkan langsung untuk cuba membuat pekerjaan atau memikirkan cara untuk mengatasi yang susah. Kecualilah jika mereka dicabar dan dipaksa. Mereka ini yang selalunya ketinggalan dan sentiasa berada di takuk yang sama dan yang lama.

Bagi mereka yang bijak pula mereka pandai memilih untuk membuat sesuatu yang mudah dan senang tetapi tidak pula gagal untuk menyelesaikan perkara yang rumit dan susah dilakukan. Kebanyakan mereka ini tidak membuat pekerjaan yang rumit atau susah itu tetapi tidak juga meninggalkannya langsung. Mereka ada tatacara tersendiri mengatasi yang susah dan rumit itu.

Caranya: Mereka memecahkan perkara atau pekerjaan yang rumit ini kepada beberapa bahagian yang senang dilakukan dan mereka bertindak melakukan perkara yang mereka “mudahkan” ini. Jika perlu mereka mendapatkan wakil membuatnya.

Akibatnya mereka berjaya melakukan pekerjaan yang senang pilihan mereka itu. dan dengan secara tak langsung menyelesaikan pekerjaan atau perkara yang rumit tadi.

Prinsipnya: Mereka pecahkan pekerjaan atau perkara yang rumit dan susah itu kepada beberapa bahagian yang senang dilakukan. Dan melakukannya!

Kepada yang lebih bijak lagi mereka menggunakan teknik "PERT" (Programme Evaluation Review Technique) dimana pecahan kerja yang dianggap mudah ini dirancangkan masa mula dan akhirnya supaya kegiatan mereka tak bercanggah dan bahagian yang dah siap tidak menunggu lama untuk digunakan untuk kegiatan berikutnya.

Misalnya bagi mereka yang membuat rumah, mereka mungkin membuat atapnya dulu supaya kerja lainnya boleh dibuat dengan mudah kerana ada teduh dari panas dan hujan.

Kalau membuat jalan raya asasnya siap dulu baru bahan tar dan batu kecilnya sampai supaya tak perlu tunggu lama untuk diteruskan kerja atau bahannya tak sampai terlalu awal bagi mengelak ianya rosak atau hilang dicuri. Tar panas atau semen cair sampai sebaik sahaja ianya hendak digunakan supaya ianya tak "beku" menjadikannya tak boleh digunakan.

------------------------------------------

Kata Mat Salleh:

“A long journey starts with the first step” atau lain2 kata seumpamanya.

Kalau tak melangkah manakah kita dapat menjelajah beribu batu (sekarang kilometer).

Pagi tadi TV2 ada menyatakan bahawa tak susah untuk berjaya. Hanya perlukan menentukan objektifnya, menentukan tempoh masa untuk dicapainya, mendapatkan caranya dan melakukannya tanpa berpatah balik.


---------------------------------------------------------------

Semua pekerjaan adalah mudah jika dicuba dan dirancang urus dengan baik. Mulakanlah dengan perkara yang mudah dan senang dibuat dahulu. Perkara yang mudah dan senang apabila dapat digabungkan dengan perkara yang mudah dan senang lainnya boleh menghasilkan gergasi yang besar, kuat dan kukuh, yang pada mulanya dianggap susah dapat dibuat.

Ada orang yang berjaya menjadi kaya raya dengan hanya menghasilkan skrew yang mudah dibuatnya untuk dijual. Ada yang membuat lapik getah kereta saja. Ada yang membuat kipasnya. Ada yang membuat cerminnya. Dan lain2 bahagian (kereta). Mereka semuanya membuat kerja yang mudah dan senang.

Tetapi apabila digabungkan usaha dan keluaran mereka, akibatnya mereka semua nya secara bekerjasama telah dapat menghasilkan misalnya, kereta buatan Malaysia yang changgih. Setiap mereka membuat yang mudah tetapi hasil gabungan yang mudah ini boleh menghasilkan mana2 gergasi yang rumit.

Bangunan gergasi Petronas (KLCC) mudah sahaja dibena dengan gabungan usaha tukang bancuh semen (kilang semen cair), tukang paip, tukang besi dan lain2 tukang. Mereka membuat hanya kerja yang mudah tetapi mereka dapat membena bangunan tertinggi dunia tatkala itu.

Cara Mark Zuckerberg berjaya pula (agaknya) ialah ia membuat beberapa perkara atau pekerjaan yang senang dan mudah (senang baginya kerana ia ada ilmu kepandaiannya), dan gabungkannya menjadi satu sistem yang dinamakan Facebook yang setakat Julai 2010 mempunyai 500 juta pengguna berdaftar dan lebih dari seribu kakitangan sokongannya.

Kita pun pernah berbuat seumpamanya tetapi kita membuatnya secara kecilan atau secara yang sederhana, walhal beliau telah membuatnya secara besar gabungannya.

Lihatlah Facebooknya: ada gambar, ada vedio, ada laman sembang, ada SMS, MMS, ada e-mail, dll. Semuanya beliau berjaya menghubungkaitkan menjadi satu sistem yang laku dan berguna kepada manusia berbagai peringkat umur, berbagai jenis pekerjaan dan statusnya dan di merata perusuk dunia. Dan sistemnya terus hidup kerana ianya sentiasa dikemaskini dan dibaiki kemudahannya.

Beliau membuat yang mudah2 dan mengabungkannya untuk menjadi satu sistem yang agak kompleks dan banyak hubung kaitnya ibaratkan saperti "semua dalam satu".

Orang lain pun boleh berbuat demikian, tetapi mungkin dah terlambat kerana pasarannya dah bertumpu kepadanya. Beliau berjaya kerana membuat perkara yang mudah yang tidak pernah dibuat oleh orang lain sebelumnya.

Syabaslah! Mungkin pada satu hari nanti akan ada rakyat kita yang berjaya berbuat sedemikian, InshaAllah.

==============================================


Rengkasan:

Perkara yang mudah jika digabung kaitkan boleh menghasilkan sesuatu yang rumit dan susah. Dan perkara yang rumit dan susah, jika dipecahkan kepada beberapa bahagian yang mudah dapat diusahakan dengan senangnya.

Jadi tak perlulah kita takut membuat sesuatu yang susah kerana yang susah itu menjadi mudah jika ianya diasingkan kepada yunit2 yang mudah untuk diusahakan.

Dahulunya masyarakat kita menggunakan sistem gotong royong bagi menjayakan yang susah dibuat secara sendirian. Setiap seorang dari mereka membuat perkara yang mudah untuk sama2 menghasilkan satu gergasi yang rumit dan susah.

Di zaman dulu dinyatakan dalam buku bahawa rakyat bekerjasama menjayakan arahan membantu raja secara lebih kurang bunyinya: "Yang capik datang bertongkat, yang gatal membawa buluh, yang pekak membakar meriam, dan lain2 yang mana saya pun dah lupa rangkapnya. Masing2 membuat kerja yang senang dalam bidang masing2 bagi menjayakan tugas yang besar! Kerja yang susah menjadi senang. Yang penting ialah kerjasama, koordinasi dan teamwork. Tampanya, ditambah pula dengan perasaan hasad dengki dan irihati menghasilkan negeri Melaka, Perak, Selangor dan sebagainya terjajah.

Di kampong saya dulu, mereka berjaya membena ampangan di sungai Chempias mengalirkan air ke sawah. Kami manakan ampangan tersebut jojoi dan menjadikannya sebagai kolam renang dan kawasan memancing. Terdapat empat jojoi tersebut, tapi sekarang dah pupus disebabkan oleh teknoloji moden. Sawah pun dah dipajak untuk diusahakan oleh orang luar dari kampung tersebut. Dan anak cucu cicit mereka dah merantau keluar kampong mencari rezeki masing2.




Rumah kampong yang ditinggalkan




Jadi buatlah yang senang2 dan senangkanlah yang susah dan payah itu.

No comments:

. KENANGANKU DITULIS SUPAYA KU TAK TERLUPA . . . 067:003 "Dia lah yang telah mengaturkan kejadian tujuh petala langit yang berlapis-lapis. Engkau tidak dapat melihat pada ciptaan Allah Yang Maha Pemurah itu sebarang keadaan yang tidak seimbang dan tidak munasabah. Jka engkau ragu, maka ulangilah pandanganmu – dapatkah engkau melihat sebarang kecacatan?"[Al Mulk:003]

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

NEGERI ASALKU

NEGERI ASALKU

YANG DIMINATI

YANG DIMINATI
Petikan Dari Buku Keluaran MARDI

About Me

My photo
Ase dari Kuala. Lahir di Changkat Pete. Besor di Kuala, sekolah Tanah Merah, Lubuk, Padang Assam, Clifford, St Georges (Taiping), STAR (Ipoh), MPPP (Penang). Meranto pula ke K Bharu dan KL/Pj/Selangor. Sekarang dah pencen tapi masih belajor. Rindukan duduk di kampong tapi ini hanya menjadi angan2

PANDAK CHANGKAT PETAI