GELANG GETAH

GELANG GETAH
Alat untuk kita sentiasa bersikap dan berfikiran positif.

PEJABATKUcing

PEJABATKUcing
Sahabatku, Gemok. (te)Tikus di hadapannya

Sunday, November 7, 2010

SISTEM SESAWANG


FACE BOOK



Sayani agaknya selalu menjadi late starter di dalam banyak perkara. Tetapi elok jadi late starter dari tak start langsung. Mungkin saya lebih berminat kepada polisi tunggu dan lihat dan tak minat mencuba perkara yang baru dengan serta merta. Lagi pun ianya tak begitu penting untuk saya segera memulagunakannya, mungkin.

Salah satu hal yang mana saya adalah late starter ialah dalam menggunakan facebook. Menurut sejarahnya, facebook mula beroperasi pada Bulan April tahun 2004, tetapi hanya sekarang ini saya berdaftar untuk menggunakannya. Itupun kerana saya nak baca rencana tulisan Dr Muhaya Muhammad, yang saya selalu mengikuti perbincangannya di TV2 dan Radio IKIM Fm. Beliau meyarankan supaya penonton/pendengarnya melayari Facebooknya, (http://www.facebook.com/pages/Prof-Dr-Muhaya/137166729646372) dan saya pun berbuat demikian. Dan di situlah saya mendaftar sebagai pengguna Facebook.

Pendaftaran saya dikesan oleh sahabat saya Zain Joothazai dan dengan jemputannya untuk berintraksi melalui Facebook, bermulalah saya menggunakan Facebook untuk bersosial dan bertanya khabar. Rupanya Internet ini telah menjadi alat mendapatkan networking.

Terlalu banyak faedahnya jika kita menggunakan Facebook. Selain kita boleh memasukkan gambar dan vedio yang kita ada, kita boleh memberi pandangan dan menerima pandangan orang lain. Juga kalau rajin kita boleh bersembang kerana ia ada menyediakan laman sembangnya. Atau menghantar pesanan dan ucap selamat. Dan lain2 lagi. Mendaftarlah sebagai pengguna Facebook untuk mengetahuinya. Tak rugi kerana ianya percuma.


Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai Facebook layarilah http://ms.wikipedia.org/wiki/Facebook

Semoga kita dapat banyak faedah dari menggunakan Facebook dan kemudahan Internet yang lainnya.

Dan adalah lebih berfaedah jika kita dapat memberi ransangan dan galakkan kepada anak cucu, saudara mara dan sahabat handai muda kita untuk mereka menjadi pengasas dan pencipta kepada apa2 sistem yang baru di dunia ini. Bukankah kita dah ramai pakar IT dan lain2 pakar yang sangat changgih sekarang ini? Dan mereka ini pun dah ramai berani mencuba perkara baru yang belum dicuba oleh manusia lainnya.

Ini dapat kita buat dengan kita semuanya berilmu dan menjadi johan mengatasi kaum lain termasuk Yahudi yang banyak dari kita getik tetapi kita tanpa segan silu menggunakan segala apa yang mereka sediakan. Termasuk Internet dan Facebook yang mereka rekakan itu. Tak perlu kita memusuhi mereka tetapi kita mesti tandingi menjadi pesaing mereka dan Inshaallah kita akan menerajui segalanya nanti. Bertambah kaya dan angkuhlah mereka mengawal kegiatan dunia jika kita hanya menggunakan hasil ciptaan mereka.

Kaum Jepun dan Korea dah pun berjaya berbuat demikian. Kita bila lagi!












=====================================

Mungkin saya pun tak perlu menjadi late starter lagi.

No comments:

. KENANGANKU DITULIS SUPAYA KU TAK TERLUPA . . . 067:003 "Dia lah yang telah mengaturkan kejadian tujuh petala langit yang berlapis-lapis. Engkau tidak dapat melihat pada ciptaan Allah Yang Maha Pemurah itu sebarang keadaan yang tidak seimbang dan tidak munasabah. Jka engkau ragu, maka ulangilah pandanganmu – dapatkah engkau melihat sebarang kecacatan?"[Al Mulk:003]

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

NEGERI ASALKU

NEGERI ASALKU

YANG DIMINATI

YANG DIMINATI
Petikan Dari Buku Keluaran MARDI

About Me

My photo
Ase dari Kuala. Lahir di Changkat Pete. Besor di Kuala, sekolah Tanah Merah, Lubuk, Padang Assam, Clifford, St Georges (Taiping), STAR (Ipoh), MPPP (Penang). Meranto pula ke K Bharu dan KL/Pj/Selangor. Sekarang dah pencen tapi masih belajor. Rindukan duduk di kampong tapi ini hanya menjadi angan2

PANDAK CHANGKAT PETAI