GELANG GETAH

GELANG GETAH
Alat untuk kita sentiasa bersikap dan berfikiran positif.

PEJABATKUcing

PEJABATKUcing
Sahabatku, Gemok. (te)Tikus di hadapannya

Monday, June 14, 2010

KESEIMBANGAN MANUSIA

TUBUH AKAL HATI dan SEMANGAT

(Petikan perbincangan TV2 Pagi Isnin Jun 14, 2010)


Kebanyakan manusia berusaha untuk memperolehi perkembangan dan keseimbangan tubuh badan dan akal fikiran mereka. Mereka mahukan badan yang sihat dan kuat serta yang berfungsi dengan sebaiknya. Mereka juga mahukan akal pemikiran mereka berada di dalam keadaan waras dan berguna menghadapi kehidupan harian.

Tubuh badan yang seimbang dan perkasa dapat diperolihi dengan menjaga pemakanan dan melakukan senaman yang diperlukan bagi menghalang ianya dihinggapi penyakit dan menjadikannya kurang upaya.

Akal pemikiran yang sihat dan berguna diperolihi secara mengharungi pengalaman dan menimba ilmu pelajaran, dan menggunakannya setanding dan serasi dengan keadaan sekeliling.

Tubuh badan tidak dapat bertindak secara bersendirian kerana ianya merupakan “hardware” atau mesin yang memerlukan panduan dan arahan atau galakkan untuknya melakukan sesuatu. Ia diibaratkan sebagai jana kuasa yang boleh bekerja tetapi memerlukan arahan atau suasana keadaan yang membolehkannya melakukan sesuatu kerja. Akal fikiranlah yang berupaya berbuat sedemikian.

Jika manusia nak makan nasi bariani misalnya, badan akan bertindak mencari bariani tersebut secara pergi ke kedai bariani dan membelinya. Atau memesannya dan memakannya di kedai tersebut jika itulah yang dihajati oleh akal fikiran. Segala yang dihajati oleh akal fikiran akan diusahakan dan ditunaikan oleh anggota badan dengan motonya: “saya yang menurut perentah” atau “sebagai diarahkan . . . . . . .” (bunyi macam surat resmi pagawai kerajaan pulak).

Tanpa akal fikiran, tubuh badan tak dapat melakukan sesuatu kegiatan yang rasional, ibaratkan sebagai orang kurang waras yang melakukan sesuatu tanpa berfikir.

Akal fikiran pula perlu dikawal oleh sesuatu supaya ianya tidak melakukan perkara yang tidak berfaedah atau yang akan merosakkan. Misalnya, kalau dibiarkan akal fikiran melakukan sesuatu tanpa had, maka ia akan bertindak diluar sempadan tamadun manusia. Misalnya, dengan kebijaksanaannya ia akan melakukan perkara yang tidak baik saperti merancang untuk merompak, menipu dan sebagainya.

Akan jadilah ianya saperti Qarun atau Firaun atau kaum Thamud atau Aad yang akhirnya dimusnahkan kerana sikap mereka sendiri.

Yang dapat mengawal akal fikiran supaya bertindak secara yang baik ialah hati. Hati berupaya membuat pertimbangan membezakan mana yang baik dan mana yang buruk.

Seorang yang melakukan jenayah tahu yang perkara yang dilakukannya adalah salah tetapi terus akan melakukannya akibat rasional fikirannya. “Kalau tak dilakukan aku tak akan dapat makan”.

Rengkasnya: Akal fikiran mengawal tubuh badan dan hati mengawal akal fikiran (kecuali jika akal fikiran memberontak nak lakukan sebaliknya).

Terdapat satu lagi kuasa yang sangat penting dalam hubung kait tubuh badan, akal fikiran dan hati ini. Ianya ialah semangat.

Tanpa semangat segalanya akan menjadi lemah dan tak bermaya. Banyak cerita kita dengar tentang manusia yang dapat melakukan sesuatu diluar kederat atau kekuasaan fisikalnya hanya dengan kehadiran semangat yang datang serta merta. dan tanpa diduga. Contohnya: Semasa Tsunami di Acheh dulu seorang ibu dapat mengangkat konkret yang menimpa anaknya bagi menyelamatkan anaknya dari mati. Ia pun tak tahu bagaimana ia dapat berbuat demikian tatkala itu, kerana konkret tersebut hanyalah boleh diangkat oleh tiga atau empat orang yang gagah kuat. Kuasanya mengangkat konkret tersebut datangannya dari semangat.

Rengkasnya, terdapatlah gabungan empat unsur yaitu tubuh badan, akal fikiran, hati dan semangat yang menjadikan manusia seimbang. Tanpa keempat2nya mungkin manusia akan pincang.


Tubuh badan boleh menggambarkan keadaan mental seseorang itu. Kita akan tahu dengan melihat wajahnya sama ada dia stress atau bahagia atau dukacita. Cubalah lihat perawakan mereka yang menaiki bas, LRT atau yang berada di tempat awam dan perhatikan jiwa mereka. Melalui pemerhatian dan pengalaman kita boleh tahu keadaan jiwa mereka.

Tubuh badan hanya menurut kehendak akal fikiran. Kalau akal fikiran bersikap positif maka tubuh badan akan melakukan perkara yang positif.

Akal fikiran mengawal tubuh badan untuk bertindak. Akal fikiran belajar melalui pengalaman. Ianya perlu dikawal supaya sentiasa berfikir yang positif dan yang mendatangkan faedah. Jika tidak ia berupaya menyalah gunakan pengalaman dan ilmu yang dipelajarinya dengan melalukan penipuan, merancang perkara yang tak baik dan seterusnya. Hanya mereka yang pandai berjaya melakukan penipuan dan kerosakan tanpa dikesan.

Akal fikiran boleh mengalihkan fokus. Seorang yang sedih dapat meninggalkan suasana sedihnya dengan memfokus dan/atau merancang perkara tindakan yang positif bagi mengatasi masaalah yang menimpanya. Kesedihannya dapat dilupakannya dan digantikan dengan kebahagian. Ini adalah salah satu peranan akal fikiran.

Memikirkan kesedihan atau apa2 perkara yang negatif jika teruskan akan membawa kepada kerosakan dan akal fikiran dapat berusaha mengatasinya dan hasilnya akan membawa kepada kebahagiaan.

Akal fikiran juga dapat menolong kita melupakan perkara yang lepas yang tak dapat diperbaiki keadaannya itu (dah terlambat nak patah balik). Akal fikiran juga yang dapat menghalang manusia dari terlalu memikirkan rintangan masa depan dan menjadi lemah semangat dan takut menghadapt masa depan. Dan akal fikiran jugalah yang dapat merancang dan bertindak memperbaiki diri semasa (live). Jadi tak perlu ungkitkan yang lepas, tak perlu takutkan keadaan akan datang, tetapi bertindaklah sekarang kerana sekarang dalam kekuasaan dan genggaman kita untuk bertindak sewajarnya.

Hati adalah perasaan dan emosi. Hati yang baik akan menjana akal fikiran yang baik dan tindakan tubuh badan yang mendatangkan kebaikan. Hati mengetahui apa yang baik dan apa yang tak baik.

Semangat pula adalah kuasa yang luar biasa kuatnya. Tanpa semangat segalanya akan menjadi lemah dan pudar. Dengan semangat segalanya akan menjadi ceria dan bertenaga.


+++++++++++++++++++++++++++++++

Tukar topik. Menukar topik atau menukar fikiran banyak kebaikannya. Berusahalah menukar segala yang negatif kepada perkara yang positif. Ini pernah saya buat pada (arwah) bos saya yang selalu marah2. Bila dapat ditukarkan topik perbincangan maka kemarahannya akan hilang dan beliau seronok membincangkan topik yang baru diperkenalkan. Masaalahnya ialah supaya topik baru perlu menimbulkan minatnya. Saya pernah suruh kawan saya Nuruddin Aali, cuba berbuat demikian dan dikatakannya ia juga pernah berjaya mengalihkan pandangan bos yang sama dan melupakan kemarahannya. Walaupun demikian kami hormat dan sayangkannya kerana beliau berprinsip orangnya dan banyak menolong kami.

Perkara yang negatif jika difikirkan secara berpanjangan akan merosakkan jiwa dan mengkusutkan fikiran dan boleh menyebabkan gangguan mental. Perubahan ini (negatif ke positif) dapat dilakukan secara sendiri atau dengan pertolongan sahabat handai atau saudara mara yang prihatin.

Kawan keliling. Ada yang mendatangkan kerosakan dan ada yang membaiki diri kita. Jauhilah mereka yang berfikiran negatif dan dampingilah mereka yang bersemangat dan bersikap positif. Jika mampu bantulah mereka supaya mereka mempunyai sikap positif.

Berusahalah ke arah yang terbaik dan bertawakkal. Tuliskanlah segala kejayaan dan niat kehendak kita supaya kita dapat membaca dan menikirkannya selalu. Dan bertindaklah supaya ianya menjadi kenyataan di masa hadapan, InshaAllah.

Nafsu? - Kuasanya tidak diperbincangkan.

TAMAT (diubahsuaikan untuk blog ini)

0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 00 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0

No comments:

. KENANGANKU DITULIS SUPAYA KU TAK TERLUPA . . . 067:003 "Dia lah yang telah mengaturkan kejadian tujuh petala langit yang berlapis-lapis. Engkau tidak dapat melihat pada ciptaan Allah Yang Maha Pemurah itu sebarang keadaan yang tidak seimbang dan tidak munasabah. Jka engkau ragu, maka ulangilah pandanganmu – dapatkah engkau melihat sebarang kecacatan?"[Al Mulk:003]

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

NEGERI ASALKU

NEGERI ASALKU

YANG DIMINATI

YANG DIMINATI
Petikan Dari Buku Keluaran MARDI

About Me

My photo
Ase dari Kuala. Lahir di Changkat Pete. Besor di Kuala, sekolah Tanah Merah, Lubuk, Padang Assam, Clifford, St Georges (Taiping), STAR (Ipoh), MPPP (Penang). Meranto pula ke K Bharu dan KL/Pj/Selangor. Sekarang dah pencen tapi masih belajor. Rindukan duduk di kampong tapi ini hanya menjadi angan2

PANDAK CHANGKAT PETAI