GELANG GETAH

GELANG GETAH
Alat untuk kita sentiasa bersikap dan berfikiran positif.

PEJABATKUcing

PEJABATKUcing
Sahabatku, Gemok. (te)Tikus di hadapannya

Wednesday, June 9, 2010

MERAYAU


MERAYAU TANPA PESAN

MELESAP


Salah satu hobi saya sejak kecil lagi ialah merayau. Tugas saya sebagai seorang juru audit satu ketika dahulu pula telah membantu saya untuk lebih banyak merayau dengan kos yang sangat minimal. Mana taknya; kos makan, tempat tinggal dan pengangkutan dibayar oleh majikan saya.

Di waktu membuat tugas audit saya bertugas saperti biasa. Tetapi di waktu cuti hujung minggu saya merayau kalau pun tak jauh mengembara, saya berjalan kaki di sekitar bandar yang saya tinggal itu. Puas juga saya merayau di Sibu, K. Kinabalu, J. Baru, Singapore, Pontian, Kuantan, Kota Bharu, Keratong, Segamat, Muar, Sungai Petani dan lain2 bandar di negara kita. Negeri yang saya tak pergi hanyalah Indra Kayangan.

Juga di Bangkok, Hong Kong, Paris, London, Washington, Richmond dan San Francisco. Dan nyaris saya tak merayau di Tehran kerana pada saat akhir bos saya menghantar orang lain.

Sayani memang kaki rayau sejak kecil lagi.

Semasa kecil dahulu kadang2 saya merayau pergi ke rumah Pah saya dan tidor di rumahnya tanpa memberitahu keluarga saya.

Pada ketika itu kawan saya Ali mengajak saya pergi ke rumah Pah saya di Kampong Geliong. Ali nak pergi ke rumah toknya (Maarof) di kampong sebelahnya (Teratai) tapi kami bercadang tidor di rumah Pah saya.

Saya pun ikut Ali pergi tanpa balik ke rumah memberi tahu keluarga saya.

Mengalabah juga keluarga saya bila saya tak balik pada malamnya. Tetapi mereka ada sistem untuk mengesan ke mana saya pergi. Mereka hanya bertanya saudara mara di kampung saya dan rahsia pemergian saya dengan Ali ke Geliong dapat mereka kesan dalam sekejap masa sahaja. Sistem jaringan (networking) kampong saya tatkala itu sangatlah bagus.

Mereka hanya tanya orang kampong samaada mereka nampak saya pada siang hari tadi dan saya bersama siapa? Dengan bertanya sedemikian, orang kampung akan memberi tahu saya berada di mana dan dengan siapa. Terbongkarlah pemergian saya ke Geliong tanpa kelulusan keluarga saya.

Bila saya dan Ali sampai ke rumah Pah saya dan bila Pah saya tanya sama ada keluarga saya tahu saya nak tidor di rumahnya, saya akan menipu Pah saya menyatakan yang mereka membenarkan saya tidor di rumahnya. Kalau saya cakap benar sudah tentu Pah saya suruh saya balik (Itulah dalam fikiran saya. Sabenarnya Pah saya boleh hantar “message” melalui orang kampung, kepada keluarga saya yang saya berada bersamanya dan akan tidor di rumahnya).

Yang peliknya pula, ayah dan mak saya tak marahkan saya bila saya pulang ke rumah keesokannya. Pah saya pula akan berikan saya beberapa puluh sen sebagai belanja (lima sen pun pada masa itu boleh beli kacang goreng untuk dimakan sepanjang jalan dua batu di antara rumah Pah saya dan rumah saya).

Di masa yang lain saya merayau ke kampong Langkor mengikuti Jamil sebaik sahaja kami selesai sekolah. Jamil mengikuti ayahnya yang ada urusan di Langkor. Saya ikut mereka tanpa memberi tahu keluarga saya atau berpesan kepada sesiapa pun yang saya nak ikut Jamil ke Langkor (2 batu jauhnya dari sekolah kami). Bapa Jamil, Yang Jambu pula tak menghalang saya mengikutinya.

Sekali lagi keluarga saya cuba mengesan di mana saya telah merayau selepas sekolah tanpa balik ke rumah. Sampai ke kedai kampung saya rahsia saya pergi ke Langkor dengan Jamil dan ayahnya dapat ayah saya kesan. Ayah saya tak ikut kami ke Langkor tapi hanya balik ke rumah, mungkin kerana dah tahu yang saya selamat bersama Jamil dan ayahnya.

Petangnya saya balik dan yang peliknya orang tua saya tak memarahi saya pun kerana tak memberitahu mereka di mana saya pergi selepas tamat sekolah hari itu.

Itulah hobi saya. Kaki rayau.

Sekarang juga saya masih merayau tetapi di kawasan perumahan saya dan sekitarnya dengan berjalan kaki. Dulu saya ada basikal tetapi sejak dicuri orang saya tak pun membeli yang baru. Berjalan kaki lebih baik kerana saya dapat mengeluarkan peluh dan menyihatkan badan.

Kalau ada peluang dan ada member saya tak akan lepaskan peluang merayau disekitar bandar2 di Semenanjung. Saya dan Yusuf Kampung Baru ada membuat rancangan merayau tapi dah dua tahun pun kami belum bertindak mengotakan rancangan tersebut.

TAMAT . . . . . . .

********************************************************

No comments:

. KENANGANKU DITULIS SUPAYA KU TAK TERLUPA . . . 067:003 "Dia lah yang telah mengaturkan kejadian tujuh petala langit yang berlapis-lapis. Engkau tidak dapat melihat pada ciptaan Allah Yang Maha Pemurah itu sebarang keadaan yang tidak seimbang dan tidak munasabah. Jka engkau ragu, maka ulangilah pandanganmu – dapatkah engkau melihat sebarang kecacatan?"[Al Mulk:003]

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

NEGERI ASALKU

NEGERI ASALKU

YANG DIMINATI

YANG DIMINATI
Petikan Dari Buku Keluaran MARDI

About Me

My photo
Ase dari Kuala. Lahir di Changkat Pete. Besor di Kuala, sekolah Tanah Merah, Lubuk, Padang Assam, Clifford, St Georges (Taiping), STAR (Ipoh), MPPP (Penang). Meranto pula ke K Bharu dan KL/Pj/Selangor. Sekarang dah pencen tapi masih belajor. Rindukan duduk di kampong tapi ini hanya menjadi angan2

PANDAK CHANGKAT PETAI