GELANG GETAH

GELANG GETAH
Alat untuk kita sentiasa bersikap dan berfikiran positif.

PEJABATKUcing

PEJABATKUcing
Sahabatku, Gemok. (te)Tikus di hadapannya

Wednesday, June 16, 2010

KUASA MEMILIH


KITA YANG MEMILIH

g

(Perbincangan TV2 pagi Jun 14 2010)

Manusia punyai kuasa dan keupayaan untuk memilih. Tetapi perlu awas kerana setiap apa yang dipilih itu ada kesan dan pengaruhnya, ianya boleh membawa faedah atau mendatangkan bencana atau masaalah.

Jadi perlulah manusia membuat pilihan yang mendatangkan faedah dan yang bukan yang mendatangkan memudaratkan atau masaalah.

Misalnya, kita manusia, boleh memilih untuk memuji dan berkata baik serta yang sedap didengar. Sapertimana yang dicakapkan oleh tetamu di TV2 pagi tadi. Tetamu tersebut Dr Muhaiya Muhammad, telah memilih untuk memuji dan menggunakan kata penggalak kepada pengacara TV2 Yasmin, yang kelihatan ceria dan indah ketika kembali bertugas di TV2 selepas cuti bersalin. Kata awalnya ialah: “You look great today after your confinement”.

Ditambahnya lagi (maksudnya dalam bahasa Malaysia): “Ini kerana anda menjaga makanan dan anda membuat senaman”. Seorang lagi pengacara TV2, Steven, mencelah dan turut memberi pujian yang serupa.

Pilihan kata sebegitu menjadi peransang membawa kepada suasana pagi itu ceria dan selesa.

Mereka membuat pilihan untuk berkata yang sedap didengari oleh Yasmin yang baru kembali bekerja selepas cuti bersalin. Kata2 peransang ini membahagiakan semua orang dan ianya berjaya mengeluarkan “aura” yang menyeronokkan semua orang termasuk penonton TV pada pagi itu. Dan tentunya apa yang terkeluar dari mulut mereka perlulah iklas.

Pilihan kata yang baik adalah kuasa yang perkasa dan yang dapat mempengaruhi suasana persekitaran menjadi ianya selesa dan menyeronokkan. Ianya adalah pembuka jalan bagi kejayaan bersama.

Dengan lain perkataan kata2 yang indah dan sedap didengar mempengaruhi suasana menjadikannya indah dan seronok selesa.

Suasana sebeginilah yang perlu kita timbulkan setiap pagi sebaik sahaja kita bangun dari matinya kita. (Tidur itu diibaratkan sebagai mati kerana roh kita tatkala itu diangkat Allah dari badan kita. Jika roh tersebut dikembalikan ke badan kita kemudiannya maka terus hiduplah kita tatkala kita terjaga dan bangun. Jika tidak dikembalikan, maka teruslah kita tidur dan akan hanya terjaga ketika berada di alam kubur dan alam akhirat. Itulah sebabnya orang Islam disarankan berdoa sebelum tidur dan ketika bangun dari tidur. Yang belum berbuat perlulah mula berbuat demikian).

Adalah penting kita membuat pilihan kita sebaik sahaja kita terjaga dan bangun dari tidur kita saban hari. Pilihan pertama ialah memilih untuk bersyukur kerana masih mampu hidup dan mempunyai kesihatan yang baik. Jika kurang sihat maka berusahalah berjumpa doktor, misalnya. Bersyukurlah juga kerana seisi rumah masih hidup dan segalanya selamat (kereta tak hilang, tiada mala petaka berlaku semasa tidor dan sebagainya).

Saban hari jaga kita, kita juga perlu terus membuat pilihan. Pilih nak makan apa, misalnya. Tentulah memilih makanan yang halal dan berkhasiat dan tidak mendatangkan mudharat kepada badan kita. Ramai juga diantara kita yang memilih makan racun atau makanan yang tidak diperlukan oleh badan kita, akibatnya kita akan merana di masa akan datang apabila kita sempat untuk tua.

Kemudian kita pilih untuk merancang kegiatan harian kita seterusnya, dan bertindak melaksanakan apa yang dirancangkan itu. Semua pilihan tersebut perlulah pilihan yang mendatangkan manafaat bukan mudharat.

Janganlah pula kita memilih untuk memikirkan perkara yang merunsingkan kita atau bertindak untuk untuk mendatangkan suasana yang muram dan tak tenteram. Misalnya janganlah kita mula berfikir tentang masaalah yang akan kita hadapi. Belum tentu ianya adalah suatu masaalah. Mungkin ianya adalah satu cabaran atau ransangan jika kita berubah cara kita berfikir. Sebenarnya masaalah ialah ransangan dan cabaran untuk kita membaiki diri kita, bukannya satu tekanan yang akan memusnahkan kita. Al Quran juga menyakatan demikian kerana katanya: "Jangan sangka manusia tidak akan diuji."

Memikirkan ianya adalah satu masaalah mungkin akan membuat kita murung. Tetapi berfikir ianya adalah satu cabaran dan ujian akan meningkatkan semangat kita. Memilih berfikir secara demikian (bersikap dan bertindak positif) akan mendatangkan semangat kepada kita. Dan semangat mempunyai kuasa yang tidak terbatas.

Segala pilihan yang kita buat mempengaruhi keadaan fisikal kita, keadaan mental kita, keadaan kerohanian kita dan keadaan kewangan kita. Ianya juga akan mempengaruhi manusia lain dan alam sekitar kita. Jadi perlulah kita membuat pilihan yang menguntungkan.

Ada kalanya pilihan yang kita buat mendatangkan sesalan di hari kemudian. Sesalan mungkin akan hanya dirasai misalnya, apabila orang yang kita sayangi meninggalkan kita. Tatkala itu mungkin kita akan menyesal tidak melakukan perkara yang baik untuknya semasa ianya hidup. Mungkin kita selalu mendatangkan masaalah atau bergaduh dengannya dan tak bertegur sapa. Tetapi sesalan sebegitu tak dapat diperbaiki lagi.

Dengan itu perlulah kita membuat pilihan yang baik supaya kita tak akan menyesal tidak berbuat demikian. Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata terimalah padahnya. Terlajak perbuatan? Menyesal tidak berguna. Pendek kata kalau kita berbuat baik kemungkinan kita menyesal di masa akan datang sangatlah tipis.

Maka buatlah pilihan yang membawa faedah, bukan untuk kita seorang, tetapi untuk semua makluk sedunia (Sekarang kena fikir secara "global", walaupun kita dah tertinggal ianya masih tidaklah terlambat sangat lagi).

Membuat pilihan yang baik medatangkan kegembiraan, semangat jaya serta menjanakan perasan emosi yang meriangkan. Juga menghasilkan keyakinan diri.

Memilih teman hidup juga adalah suatu cabaran kerana kalau salah pilih akan menyebabkan masaalah emosi. Tapi kadangkala permata di hadapan kita kita tak nampak kerana ianya dikaburi oleh nafsu dan prejudis. Kadangkala pula kita salah anggap dan mahukan orang lain berperangai sapertimana yang kita mahukan sahaja, walhal perbagaian itu adalah suatu nikmat yang tak ternilai. Selalu juga kita nampak kesalahan yang kecil dan membesarkannya, walhal kebaikan yang banyak yang kita perolihi tak kita fikirkan. Ini namanya tamak dan ianya adalah kuman kehidupan. Tetapi memilih untuk tidak memperbaiki keadaan kita dan mengikut emosi nafsu mungkin akan mengundang masaalah bukan membaiki masaalah. Ikut hati mati, ikut nafsu lesu. Jadi buatlah pilihan yang tepat faedahnya.

Perasaan manusia adalah seakan orang yang rabun dan keciwa kerana rabunnya. Walhal sepatutnya walau pun rabun sekali pun, ia perlu bersyukur kerana sekurangnya ia dapat melihat. Sepatutnya ia perlu bertindak membaiki keadaan rabunnya. Tak perlu ia bersedih merana kerana rabunnya tetapi perlu bertindak membaiki keadaannya. Kerana Allah hanya menolong mereka yang berusaha menolong dirinya sendiri. Kesedihan akan menganggu emosi dan mendatang berbagai penyakit, yang ada kalanya tak dapat dikesan oleh doktor.

Pilihlah untuk berbelanja. Ianya membantu manusia lain memperolihi rezeki:

1. Tatkala di LRT atau stesen bas tak perlu suruh keluarga di rumah kita datang menjemput kita untuk kita pulang ke rumah. Naiklah teksi atau bas kerana wang tambang yang kita bayar menaikinya akan digunakan untuk menyara kehidupan pemandu teksi atau bas tersebut.

2. Tatkala membeli barangan janganlah terlalu sangat tawar menawar. Bayarlah sahaja apa yang patut kerana keuntungan penjual akan digunakannya menyara kehidupannya, termasuk untuk ahli keluarganya. Jika mereka mendapat untung walaupun sedikit, mereka akan berbelanja dan masyarakat termasuk kita akan akan mendapat faedah darinya juga.

Kita akan dapat balik apa yang kita beri dan kita belanjakan, tetapi dalam bentuk lain yang kita tak sedari. Jika lebih ramai yang dapat menyara kehidupan mereka dengan agak selesa maka masyarakat akan menjadi aman bahagia dan keadaan jenayah mungkin akan berkurangan.

Konsep sebegini ada dalam amalan memberi zakat dan sedekah di mana manusia berada menolong mereka yang miskin kekurangan harta benda dan yang susah.

Tamat _______________________________________________

No comments:

. KENANGANKU DITULIS SUPAYA KU TAK TERLUPA . . . 067:003 "Dia lah yang telah mengaturkan kejadian tujuh petala langit yang berlapis-lapis. Engkau tidak dapat melihat pada ciptaan Allah Yang Maha Pemurah itu sebarang keadaan yang tidak seimbang dan tidak munasabah. Jka engkau ragu, maka ulangilah pandanganmu – dapatkah engkau melihat sebarang kecacatan?"[Al Mulk:003]

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

NEGERI ASALKU

NEGERI ASALKU

YANG DIMINATI

YANG DIMINATI
Petikan Dari Buku Keluaran MARDI

About Me

My photo
Ase dari Kuala. Lahir di Changkat Pete. Besor di Kuala, sekolah Tanah Merah, Lubuk, Padang Assam, Clifford, St Georges (Taiping), STAR (Ipoh), MPPP (Penang). Meranto pula ke K Bharu dan KL/Pj/Selangor. Sekarang dah pencen tapi masih belajor. Rindukan duduk di kampong tapi ini hanya menjadi angan2

PANDAK CHANGKAT PETAI