GELANG GETAH

GELANG GETAH
Alat untuk kita sentiasa bersikap dan berfikiran positif.

PEJABATKUcing

PEJABATKUcing
Sahabatku, Gemok. (te)Tikus di hadapannya

Saturday, July 18, 2009

MENGAWAL PERSEKITARAN KITA

Mengawal Persekitaran Kita



Dikatakan bahawa manusia adalah kalifah Allah di dunia ini. Dikatakan juga bahawa gunung dan bumi menolak pelawaan Allah untuk menjadi kalifah menjaga dan memakmurkan bumi ini. Hanya Adam datuk manusia sahaja yang sanggup menjadi khalifah tersebut dan tanggung jawab tersebut sekarang dipikul oleh manusia. Dikatakan juga bahawa manusia adalah makluk ciptaan Allah yang terbaik.


Untuk menjadi kalifah yang berjaya kita mestilah dapat mengawal persekitaran kita. Ini adalah salah satu dari sikap dan kebolehan yang mesti ada untuk menjadi khalifah yang berjaya. Banyak lagi dan yang lainnya tidak dimuatkan di sini kerana fokas di sini hanya tentang kawalan persekitaran.


Ramai dari kita termasuk saya sendiri ada kalanya tidak dapat mengawal persekitaran kita. Ada kalanya perkara yang salah kita katakana betul dan perkara yang betul kita katakan salah. Ada kalanya perkara yang salah dianggap betul oleh satu puak manusia dan dianggap salah oleh satu puak yang lain pula. Disuatu ketika dahulu seorang ulama(?) (dikatakan) menyatakan (menulis) melacur kerana dharurat adalah tak salah. Pendapatnya ditentang oleh ulamak lain yang menyatakan yang perkerja melacur adalah haram tak kira dalam apa keadaanpun.


Bagaimanakah kita dapat mengawal keadaan keliling kita jika kita tak bersependapat. Ini dibaratkan seperti satu puak mengalakkan manusia membuang sampah sarap dan satu puak lagi melarangnya. Disebabkan adanya dua puak yang berlainan pendapat ini maka alam sekitar kita akan terus berkotoranan dengan sampah sarap. Itupun nasib baik ada tentera Allah yang lain yang menolong mencucikan sampah sarap kita, termasuklah ulat, anjing, semut, banjir, oksijen dan sebagainya. Kalau tiada tentera Allah ini maka kawasan kita akan terus berkotoran dan berbau busuk lebih lama.


Switzerland adalah salah sebuah Negara yang tercantik dan selesa hidup makluknya kerana mereka bersikap sama. Semua penduduknya pembersih. Semua penduduknya rajin berusaha. Mereka bersatupadu dalam semua hal. Penduduknya menghormati satu sama lain. Dan mereka boleh berjaya menjadi khalifah Allah di dunua ini, walaupun kebanyakan mereka adalah non-Muslim dan tak percaya kepada istilah khalifah Allah ini.


Diharap Malaysia boleh menjadi sapertinya satu hari nanti. Bila? Tak tahulah. Kalau mengikut arah aliran masa sekarang ini mungkin terlalu tipis disebabkan kadar keyakinan untuk mencapainya masih negative.


Baru2 ini kadar insuran kereta 3rd party dah naik 300%, dulu RM100 sekarang RM300. Tambang Teksi akan naik.

Pembunuhan berlaku setiap hari. Perasan geram terus meningkat. Harga ikan dah tak mampu dibeli oleh orang pendapatan kecil. Rasuah dan sogokan berterusan dan menjadi2. Kereta dan motor jangan lepa aje, mungkin akan hilang. Ahlong mereta2 iklannya, Ragut hingga mati? Keyakinan rakyat kepada mereka yang diamanahkan semakin menurun walaupun mereka berkempen (berlakun) segalanya adalah bagus dan tanpa risau (janganlah risau). Yang benar adalah salah dan yang salah adalah benar.


Dapatkah kita mengawal persekitaran kita? Boleh dengan satu syarat, yaitu kita mula bersatupadu. Boleh jika 90% masyarakat kita mengawal persekitaran masing2.


Mampukah kita menjadi khalifah Allah sapertimana dikehendaki dan dipersetujui oleh Tok Adam Kita?


. . . . . .. . . ."Kalau kita ikut tata cara tiori Darwin manusia boleh menjadi monyet. Pemerhatian Darwin adalah sah benar kerana beliau mendapati burung boleh berubah sifat dan sikapnya bergantung kepada perubahan pada alam sekitarnya. Manusia pun begitu. Contoh: Orang negro di Amerika sekarang ini berhidung mancung dan berkulit putih. Sedaranya di Afrika masih macam dahulu juga fisikalnya."



Runtuh (highkand Towers). Runtuh (Genting Sempah). Runtuh (Stadium).


No comments:

. KENANGANKU DITULIS SUPAYA KU TAK TERLUPA . . . 067:003 "Dia lah yang telah mengaturkan kejadian tujuh petala langit yang berlapis-lapis. Engkau tidak dapat melihat pada ciptaan Allah Yang Maha Pemurah itu sebarang keadaan yang tidak seimbang dan tidak munasabah. Jka engkau ragu, maka ulangilah pandanganmu – dapatkah engkau melihat sebarang kecacatan?"[Al Mulk:003]

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

NEGERI ASALKU

NEGERI ASALKU

YANG DIMINATI

YANG DIMINATI
Petikan Dari Buku Keluaran MARDI

About Me

My photo
Ase dari Kuala. Lahir di Changkat Pete. Besor di Kuala, sekolah Tanah Merah, Lubuk, Padang Assam, Clifford, St Georges (Taiping), STAR (Ipoh), MPPP (Penang). Meranto pula ke K Bharu dan KL/Pj/Selangor. Sekarang dah pencen tapi masih belajor. Rindukan duduk di kampong tapi ini hanya menjadi angan2

PANDAK CHANGKAT PETAI