GELANG GETAH

GELANG GETAH
Alat untuk kita sentiasa bersikap dan berfikiran positif.

PEJABATKUcing

PEJABATKUcing
Sahabatku, Gemok. (te)Tikus di hadapannya

Monday, June 29, 2009

SIAPA ANDA

SIAPA ANDA DALAM MASYARAKAT ANDA
Tiada seorang pun dapat hidup bersendirian.

Lahirnya seorang bayi, lelaki atau perempuan, ianya mesti dibantu biasanya oleh ibu bapanya atau saudara maranya atau orang yang lalu lalang berhampiran surau atau masjid jika bayi tersebut ditinggalkan di situ untuk dibantu (ini kes buang bayi yang kita baca dan dengar di laporkan dalam mass media kita). Tanpa bantuan bayi manusia akan mati kerana itulah fitrah manusia. Berlainan dengan kambing atau lembu kerbau yang melompat berlari beberapa jam selepas dilahirkan ibunya.

Sejak lahir manusia mesti hidup berkumpulan, kumpulan kecil kita namakan keluarga. Kemudian semakin hari kumpulan manusia menjadi bertambah besar. Mat Salleh kata ianya networking atau walaupun tak tepat boleh kita Melayukan sebagai rangkaian bermasyarakat yang saling membantu.

Walau pun berlaku pergaduhan, pertengkaranan, pulau memulau dan yang paling teruknya bunuh membunuh, manusia terus hidup bermasyarakat membantu antara atu sama lain.

Sekuat atau sekaya mana pun manusia tak boleh hidup bersendirian. Inilah fitrah manusia saling bantu membantu ibarat aur (buluh) dengan tebing. Agong atau PM pun tak boleh hidup bersendirian. Kena ada pembantunya, bininya, anaknya, dll. dll. Yang kaya membantu yang miskin mendapatkan kerja/wang. Yang miskin membantu yang kaya meneruskan kehidupannya. Yang kaya membayar zakat dan yang fakir miskin menerimanya. Tapi kalau silap tanpa amanah ianya dilesapkan.

Oleh kerana manusia saperti kita memerlukan masyarakat dan masyarakat juga memerlukan kita maka kita perlu menilai peranan kita di dalam masyarakat dan pengaruh masyarakat kepada kita.

Masyarakat merupakan satu kumpulan manusia yang berinteraksi antara satu sama lain. Bertambah baiknya interaksi antara individu dalam masyarat tersebut maka bertambahlah nilai masyarakat tersebut. Jika saling gantungan individu meningkat maka masyarakat akan menjadi lebih harmoni dan bersatu padu bergerak maju. Jika majoriti anggota masyarakat berpecah belah maka jadi macam negara berperanglah jadinya.

Perlukah kita sedar dan tahu peranan kita dalam masyarak kita? Masyrakat mungkin kumpulan kampong kita, atau kumpulam pejabat kita, atau kumpulan keluarga kita dan sebagainya.

Sebenarnya kita perlulah tahu apakah peranan kita dalam
masyarakat kita. Jika tidak kita hanya akan shok sendiri.

Rajah sebelah ini menunjukkan di mana kita dalam mayarakakt kita.

Adakah kitani sangat diperlukan oleh masyarakat sehingga jika kita tak ada masyarakat tak akan berjaya atau pincang?

Atau jika kita tak ada masyarakat tak akan maju ke dahapan. Atau jika kita tak ada masyarakat akan bersorak kerana kita adalah pengacau menyarakat.

Macam Chin Peng: Adakah masyarakat benci padanya sehingga beliau tak boleh balik ke Malaysia?

Atau kematian Tun Razak pada tahun 1975: kenapa ditangisi? Tapi anaknya pula bayak kontraversi pula diceritakan. Atau P Ramli: Diingati sampai ke anak cucu kita dan kematiannya mendapat gelaran Tan Sri .

Anda bagaimana? Di perlukan? Anda berpengaruh dalam mayarakat anda? Atau tak berpengaruh? Masyarakat "Tak Nak" (harap bukan yang ini. Tapi kalau pun yangni masih ada masa lagi untuk berjuang membaikinya).

Penting juga kita ketahui pandangan masyarakat tentang peranan kita. Mungkin kita rasa kita diperlukan tapi majoriti masyarakat menyampah kepada kita, mana kita tahu. Sejarah dah pun menunjukkan yang ramai manusia yang masyarakat tak suka tapi ia tak tahu orang tak suka padanya.

Tapi ada juga manusia yang ramai janggota asyarakatnya suka dan menganjungnya tapi ia merasakan masyarakat tak suka padanya dan terus ia membawa diri.

Tapi yang penting kita mestilah menjadikan diri kita sebagai individu yang berguna kepada masyarakatnya dan banyak menyumbang kepadanya. Tak perlulah kita berbuat demikian secara terbuka dan mendapat liputan di akbar dan TV. Mamadalah kita berbakti secara iklas tanpa berbuat bising.

Tidor pun boleh nyenyak kerana keiklasan diri memtenteramkan jiwa dan menyeronokkan hati. Yang sangat penting lagi ianya membekalkan kta tanpa disedari, pahala matawang akhirat.

.

No comments:

. KENANGANKU DITULIS SUPAYA KU TAK TERLUPA . . . 067:003 "Dia lah yang telah mengaturkan kejadian tujuh petala langit yang berlapis-lapis. Engkau tidak dapat melihat pada ciptaan Allah Yang Maha Pemurah itu sebarang keadaan yang tidak seimbang dan tidak munasabah. Jka engkau ragu, maka ulangilah pandanganmu – dapatkah engkau melihat sebarang kecacatan?"[Al Mulk:003]

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

NEGERI ASALKU

NEGERI ASALKU

YANG DIMINATI

YANG DIMINATI
Petikan Dari Buku Keluaran MARDI

About Me

My photo
Ase dari Kuala. Lahir di Changkat Pete. Besor di Kuala, sekolah Tanah Merah, Lubuk, Padang Assam, Clifford, St Georges (Taiping), STAR (Ipoh), MPPP (Penang). Meranto pula ke K Bharu dan KL/Pj/Selangor. Sekarang dah pencen tapi masih belajor. Rindukan duduk di kampong tapi ini hanya menjadi angan2

PANDAK CHANGKAT PETAI