GELANG GETAH

GELANG GETAH
Alat untuk kita sentiasa bersikap dan berfikiran positif.

PEJABATKUcing

PEJABATKUcing
Sahabatku, Gemok. (te)Tikus di hadapannya

Sunday, May 31, 2009

MUTIARA YANG TERBIAR

TASKIRAH:

Baru sebentar tadi saya menghadiri taskirah Kagat. Saya namakan taskirah Kagat kerana penceramahnya datang dari Kagat (Kor Agama Angkatan Tentera).


Di Lembah Kelang ini memang senang untuk mendapat ilmu termasuklah ilmu Agama. Tiap-tiap malam dan pagi hujung minggu sesiapa yang berminat menuntut ilmu bermasaalah pula. Bukannya masaalah ketiadaan tempat mendengar ceramah dan kelas agama tetapi masaalah memilih kelas. Dah terlalu banyak surau dan masjid yang menganjurkan kelas atau ceramah tersebut.


Terpaksalah ponteng pula. Maksudnya: Kadang-kadang pada satu malam itu misalnya ada lima kelas agama di sekitar kawasan Ampang (contohnya). Maka kenalah ponteng empat kelas untuk pergi ke satu kelas sahaja.

Yang bagusnya jika kita masuk gang merayau, kaki rayau malam akan memberi kita tips pula di mana ada kelas yang best dan siapa ustaznya. Kadang-kadang saya juga mendapat tips dari kaki rayau malam ini. Dan kalau kita nak tahu di mana ada kelas tanyalah salah satu dari kaki rayau ini. Mereka ada hand phone jadi senang nak dapat tahu dari gang mereka jika mereka tak pasti.


Bagus juga menjadi kaki rayau ini. Dapat juga pahala kerana memberi tips kepada mereka yang mencari pahala menghadiri kelas agama. (Kaki rayau malam = mereka yang suka menghadiri kelas agama selepas Maghrib. Kebanyakannya ada motor tapi tak jadi macam mat rempit).


00000000000000000000000


Saya tertarik dengan salah satu topik yang dinyatakan dalam taskirah kagat tersebut. Perkara yang dinyatakannya menang ramai dari kita yang dah melupakannya. Dan mereka yang melupakannya adalah mereka yang rugi. Rugi kerana kehilangan mutiara yang betaburan tapi tidak dipungutnya.


Mutiara ini ada di mana2. Di rumah, di kedai, di jalan raya, di sekolah, di Bandar, di kampong, di hutan . . . . senarainya tak habis jika mahu dinyatakan.


Misalnya, bila kita balik ke rumah mungkin kita akan lihat kipas angin dalam rumah kita dah hitam bersawang. Itulah mutiara. Ambillah dia dan simpan atau gunakan. Caranya: Ambil kain dan lapkan kipas tersebut supaya menjadi bersih.


Atau halaman rumah kita ada sampah. Ini pun mutiara. Sampah adalah juga mutiara. Maka ambillah dia menggunakan penyapu dan bersihkan kawasan rumah kita.


Ambillah mutiara dari perabut kita yang berhabok dengan mengelapkannya dan menjadikan ianya berkilat dan berseri.


Semuanya itu mutiara. Bukan di rumah sahaja, di surau atau masjid pun ada mutiara. Banyak mutiara di situ.


Juga di jalan raya dan di pejabat. Malah di mana-mana. Banyaknya mutiara yang kita terlepas pandang kalau kita tak nampak atau tak “menampakkannya”.


Biasanya di rumah kita mengharap orang lain (isteri atau anak atau pembantu) membuat kerja memungut mutiara tersebut. Rugilah kita. Mereka sahaja yang mendapat mutiara tersebut. Kita macam mana? Tak nakke mendapat mutiara tersebut?


Tak nakkah kita mengumpul mutiara sambil menjadikan rumah yang bersih dan kemas. Juga mendapatkan surau atau masjid yang indah isi kandungannya dan selesa digunakan.


Saya teringat satu masa dulu ramai yang komplen masjid kami yang baru-tukar-karpet mempunyai banyak sisa bulu karpet. Mereka marahkan siak dan AJK masjid kerana tak buat kerja membuang sisa bulu karpet itu. Kami pun buat cadangan supaya setiap orang yang datang sembahyang di masjid tersebut supaya cuba ambil sisa karpet tersebut dam masuk ke dalam poket mereka. Lepas sembahyang buangkan sisa karpet tersebut dalam tong sampah. Selesailah masaalah sisa karpet tersebut.


Tok siak bukan tak buat kerja tetapi masjid tersebut luas (“3,000 kali sembahyang”) dan mengambil masalah untuk beliau saorang, membuang sisa/buku karpet tersebut.


Tapi sekarang dah okey kerana karpetnya dah setahun digunakan.


Penutup:

Jangan lupa mutiara yang bertabran dimerata2. Pungutlah untuk disimpan. Apabila sampai masanya nanti kita akan lihat mutiara tersebut mengelilingi kita. Bila masanya? Selepas kita melepasi tarikh luput kita nanti.


Janganlah membiarkan orang lain memungutnya. Bukankah lebih elok lagi kalau berkongsi memungutnya.


0000000 - Baru-baru ini dengar taskirah oleh Zakaria Ahmad Perak - 000000000


Tajuknya: Jadilah pengajar (1), pelajar (2), pendengar (3) atau membantu orang belajar (4). Tapi jangan jadi penghalang mereka yang nak belajar (5 - nahas kamu nanti).


2KD


No comments:

. KENANGANKU DITULIS SUPAYA KU TAK TERLUPA . . . 067:003 "Dia lah yang telah mengaturkan kejadian tujuh petala langit yang berlapis-lapis. Engkau tidak dapat melihat pada ciptaan Allah Yang Maha Pemurah itu sebarang keadaan yang tidak seimbang dan tidak munasabah. Jka engkau ragu, maka ulangilah pandanganmu – dapatkah engkau melihat sebarang kecacatan?"[Al Mulk:003]

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

NEGERI ASALKU

NEGERI ASALKU

YANG DIMINATI

YANG DIMINATI
Petikan Dari Buku Keluaran MARDI

About Me

My photo
Ase dari Kuala. Lahir di Changkat Pete. Besor di Kuala, sekolah Tanah Merah, Lubuk, Padang Assam, Clifford, St Georges (Taiping), STAR (Ipoh), MPPP (Penang). Meranto pula ke K Bharu dan KL/Pj/Selangor. Sekarang dah pencen tapi masih belajor. Rindukan duduk di kampong tapi ini hanya menjadi angan2

PANDAK CHANGKAT PETAI