GELANG GETAH

GELANG GETAH
Alat untuk kita sentiasa bersikap dan berfikiran positif.

PEJABATKUcing

PEJABATKUcing
Sahabatku, Gemok. (te)Tikus di hadapannya

Monday, October 11, 2010

SAKIT KEPALA


HINDARKAN SAKIT KEPALA


Apa caranya kita boleh hindar dari kita terkena sakit kepada atau pening kepala atau migrain?

Sangat mudah caranya tetapi mungkin ramai yang belum tahu. Saya pun baru tahu belasan tahun yang lepas.

Sejak mengetahuinya saya terus mengamalkannya. Dan Alhamdulillah, ianya berkesan dan sejak itu, setahu saya, saya tak pernah mengalami sakit kepala lagi. Ramai kawan saya yang mencubanya pun mendapati ianya berkesan.

Sebelum itu saya selalu juga mengalami sakit kepala yang doktor mencatatkannya sebagai “tension headache”. Dan diberikannya pil hilang-sakit-4 jam, paracetemol.

Cara menghindar sakit kepala:

Bila kita mandi, jangan kenakan air ke bahagian kepala dulu. Mulakan dengan bahagian kaki secara membasuhkannya, kemudian bahagian lain badan dan bahagian terakhir yang kita kenakan air ialah bahagian kepala kita.

Menurut tiorinya, kita perlukan menyejukkan bahagian badan kita yang lain sebelum kepala kita. Kalau kita sejukkan kepala kita dengan air sebelum bahagian badan kita yang lain, kepala kita akan “terkejut” merasa terkena air yang sejuk.

Kalau kita kenakan bahagian badan kita yang lain dahulu, kepala kita akan ada masa untuk “bersedia” sebelum terkena air tersebut.

Bahagian badan kita yang lain tak kesah terkena air dulu kerana ianya tidak mendatangkan kesan “pening” atau sakit kepada kemudiannya.

Saya pernah menyuruh anak saya berbuat demikian dan beliau menyatakakan cara mandi sebegini memang berkesan untuk menghalang sakit kepala.

Untuk orang lain saya tak tahulah tapi ramai yang cuba mandi cara sedemikian menyatakan ada kesan baik dari cara tersebut.

Sahabat saya Hashan Chef pula ada panduan tambahan dengan mengurut bahagian tertentu tangan atau kaki. Cara ini berkesan kerana urat tangan dan di kaki kita ada hubungan rapat dengan kepala kita (dan bahagian lain badan kita). Bila diurut, sakit di kepala kita akan menjadi lega. Inilah cara orang China kunu (sekarang ini juga) menjaga badan mereka (Acupunture)

http://en.wikipedia.org/wiki/Acupuncture

Saya pula selalu juga mengurut beberapa bahagian tapak tangan dan tapak kaki saya. Kalau tempat saya urut itu sakit saya akan terus urut bahagian tersebut sehingga ianya lega. Ikut tiorinya, bahagian yang sakit itu ada kaitan dengan bahagian organ dalaman badan kita yang tak selesa. Mengurutnya akan membuat bahagian organ tersebut menjadi selesa.


Cubalah . . . . Untuk mengetahui kesannya.







http://www.google.com.my/imghp

No comments:

. KENANGANKU DITULIS SUPAYA KU TAK TERLUPA . . . 067:003 "Dia lah yang telah mengaturkan kejadian tujuh petala langit yang berlapis-lapis. Engkau tidak dapat melihat pada ciptaan Allah Yang Maha Pemurah itu sebarang keadaan yang tidak seimbang dan tidak munasabah. Jka engkau ragu, maka ulangilah pandanganmu – dapatkah engkau melihat sebarang kecacatan?"[Al Mulk:003]

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

NEGERI ASALKU

NEGERI ASALKU

YANG DIMINATI

YANG DIMINATI
Petikan Dari Buku Keluaran MARDI

About Me

My photo
Ase dari Kuala. Lahir di Changkat Pete. Besor di Kuala, sekolah Tanah Merah, Lubuk, Padang Assam, Clifford, St Georges (Taiping), STAR (Ipoh), MPPP (Penang). Meranto pula ke K Bharu dan KL/Pj/Selangor. Sekarang dah pencen tapi masih belajor. Rindukan duduk di kampong tapi ini hanya menjadi angan2

PANDAK CHANGKAT PETAI