GELANG GETAH

GELANG GETAH
Alat untuk kita sentiasa bersikap dan berfikiran positif.

PEJABATKUcing

PEJABATKUcing
Sahabatku, Gemok. (te)Tikus di hadapannya

Tuesday, October 5, 2010

PILIHAN KITA


KITA YANG MEMILIH: FIKIR-PILIHLAH YANG TERBAIK


Manusia boleh memilih. Dan setiap pilihan yang dibuatnya mendatangkan kesan kepadanya dan kepada suasana kelilingnya. Pilihan yang baik akan membawa kesan yang baik dan membawa faedah. Pilihan yang kurang baik atau tak sesuai membawa kesan yang tak baik atau yang tak banyak faedahnya, kadangkala merugikan pula atau mendatangkan masaalah.

Manusia berbeza dengan binatang. Binatang mempunyai otak yang hanya mengarahkan tindakan secara spontan. Manakala manusia mempunyai otak yang boleh memilih sama ada untuk bertindak secara spontan sapertimana yang dibuat lakukan binatang atau untuk berfikir sejenak sebelum bertindak ke atas sesuatu ransangan atau keadaan. Ini adalah sunatullah. Binatang bertindak secara spontan ke atas apa2 keadaan (“react”) tapi manusia boleh bertindak balas secara rasional (berfikir dan “respond” secara waras dan menguntungkan) atau ia boleh memilih bertindak secara spontan tanpa berfikir.

Akibat boleh membuat pilihan dan bertindak ke atasnya maka manusia dipertanggung jawabkan atas segala yang dilakukannya semasa di dunia dan lebih penting lagi di akhirat nanti. Tidaklah saperti binatang yang segala tindakan spontannya tidak dipertanggung jawabkan. Itu juga sebabnya manusia ada rekod buku amalannya yang akan diketahui isi kandungannya di “masa yang ditentukan”.

Kita sebagai manusia disarankan supaya kita tak bertindak saperti binatang yang bertindak secara sepontan tanpa berfikir. Lainlah kalau kitani manusia yang latah kerana orang yang latah tak boleh mengawal tingkah laku mereka tatkala diusik atau ditekejutkan. Kalaulah kita bertindak secara spontan tanpa menggunakan otak kurnia Tuhan itu (istilahnya: kita melatah) maka menjadi seperti binatanglah kita.

Bukan apa takut2 kita menyesal nanti atas tindakan spontan kita itu kerana tindakan melatah selalunya membawa kepada kesan yang kurang disukai. Contohnya: Apa terjadi pada anak kesayangan kitani.

Jadi buatlah pilihan yang terbaik sebelum bertindak ke atas apa2 keadaan yang kita hadapi. Gunakanlah otak kita yang waras ini untuk berfikir sebelum bertindak. Berfikir itu samalah dengan merancang. Dan segala masaalah atau cabaran kalau kita rancangkan dengan baik akan menguntungkan atau sekurang2nya tak merugikan kita atau membuat kita kesedihan atau menyesal kemudian hari.






Olahan dari perbincangan TV2 Selasa Okt 5.

===================================


MERANCANG

Saya pernah menghadiri satu kursus yang menonjolkan kepentingan merancang. Kursus tersebut diadakan di Jeram Besu, Pahang.

Dalam salah satu modul kursus itu kami sepuluh orang dijadikan satu kumpulan dan dibawa ke sebuah anak sungai, dan disitulah mulanya cabaran kami.

Kami diberi beberapa utas tali dan dua papan dan ditugaskan menyeberangi anak sungai tersebut menggunakan barangan yang dibekalkan. Missi kami ialah untuk membawa sebaldi bahan kimia yang sangat merbahaya tetapi sangat penting ke seberang sungai tersebut.

Pening juga untuk mengatasi cabaran tersebut.

Mulalah kami mengelabah dan cuba berfikir dan berubdibg sama sendiri cara mengatasi masaalah kami untuk menyeberangi sungai tersebut. Ramai juga yang merungut dan membebel tapi terpaksa bekerjasama bersama kumpulan kerana kepentingan apa yang dikatakan “teamwork”. Tambah pula kebanyakan ahli kumpulan tak mengenali satu sama lain sebelumnya. Ego dan reputasi perlu juga dijaga semasa. “Nanti apa anggapan orang terhadap ku!”. Juga untuk menjaga reputasi diri.

Sebenarnya jika kami merancang dengan baik masaalah kami senang sahaja untuk diatasi. Ikat dua papan tersebut dengan tali menjadikannya panjang dan boleh dijadikan titi menyeberang sungai tersebut.

Tetapi oleh kerana bermacan sebabnya kumpulan kami lambat mendapat keputusan berbuat demikian kerana masing2 dengan rancangan mereka dan kami tak bersatu.

Terdapat kumpulan yang dapat menjalankan cabaran tugas tersebut dalam masa sepuluh minit sahaja. Ini kerana mereka merancang dengan baik dan mempunyai “teamwork” yang cemerlang.

Tetapi ada juga kumpulan yang mengambil masa hampir satu jam mengatasi masaalah tersebut. Ini sebab kurang perancangan dan kelemahan “teamwork” mereka.

Dalam kehidupan harian kita perkara yang sama berlaku. Jika ada perancangan dan teamwork yang baik segala masaalah dapat diatasi dengan keputusan yang memuaskan.



No comments:

. KENANGANKU DITULIS SUPAYA KU TAK TERLUPA . . . 067:003 "Dia lah yang telah mengaturkan kejadian tujuh petala langit yang berlapis-lapis. Engkau tidak dapat melihat pada ciptaan Allah Yang Maha Pemurah itu sebarang keadaan yang tidak seimbang dan tidak munasabah. Jka engkau ragu, maka ulangilah pandanganmu – dapatkah engkau melihat sebarang kecacatan?"[Al Mulk:003]

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

NEGERI ASALKU

NEGERI ASALKU

YANG DIMINATI

YANG DIMINATI
Petikan Dari Buku Keluaran MARDI

About Me

My photo
Ase dari Kuala. Lahir di Changkat Pete. Besor di Kuala, sekolah Tanah Merah, Lubuk, Padang Assam, Clifford, St Georges (Taiping), STAR (Ipoh), MPPP (Penang). Meranto pula ke K Bharu dan KL/Pj/Selangor. Sekarang dah pencen tapi masih belajor. Rindukan duduk di kampong tapi ini hanya menjadi angan2

PANDAK CHANGKAT PETAI