GELANG GETAH

GELANG GETAH
Alat untuk kita sentiasa bersikap dan berfikiran positif.

PEJABATKUcing

PEJABATKUcing
Sahabatku, Gemok. (te)Tikus di hadapannya

Wednesday, May 26, 2010

KEADAAN SEMASA

DIHARAP SEGALANYA BAIK

Berbaloi juga saya menukar cara hidup saya dengan melebihkan pergerakan fisikal (bersenaman orang pencen) dan mengurangkan makanan saya sejak beberapa bulan yang lalu. Selalunya saya tidak makan nasi di waktu malam. Makanlah apa yang ada. Kadang2 makan ayam panggang masak dalam oven dengan (resepi sendiri) berasaskan bawang, halia, madu dan sos tiram dengan sedikit kicap sebagai perasanya. Tambah ubi kentang menggantikan nasi. Dan buah tomato penambah vitaminnya. Kadang2 buat sup ayam segera, makan dengan roti.

Pagi2 kenalah jalan sekurangnya dua kilometer meredah taman berhampiran sambil mendengar radio hand set saya. Siaran paginya memang best. Ada berita dan ruangan ilmu termasuk saikoliji dan agama. Ada IKIM, KLFm, Klassik Fm, Best 104, Bernama, Asyik, dll. Sambil jalan kaki sambil dengar radio. Taklah banyak khayalnya.

Lepas lapan pagi dengar TV pula sambil onkan notebook saya melayari apa yang patut dan membaca e-mail jika ada. Siaran TV waktu pagi bes2 juga. Banyak cerita semasa dan ruangan ilmu pengetahuan termasuk kesihatan, saikoliji, bena semangat, dsbnya. Rugi kalau tak dengar (TV sebenarnya untuk didengari kerana kita boleh buat kerja lain sambil mendengar. Kalau saya balik kampong di masa dahulu saya onkan TV dan buat kerja lain. Dan saya juga galakkan mak saya berbuat demikian kerana siaran TV terutamanya di waktu pagi banyak menyiarkan tips dan ilmu. yang berguna Sekurangnya minda kita dapat menganalisa apa yang disiarkan).

Dah siang sikit barulah saya buat kerja apa yang patut. Dah pencenni tak perlulah sebuk sangat. Sempatlah juga untuk berkebun.

Mungkin kerana saya telah mula membuat senaman berjalan kaki saban hari (kalaulah saya tak ponteng) dan mengurangkan makanan yang “beracun” kesannya saya diberi markah A+++ semasa saya membuat pemeriksaan berkala saya di Klinik Ceras semalam.

Tapi ubat biasa saya perlulah saya teruskan katanya. Tapi Oklah kerana dengan dikatakan dapat A+++ tersebut saya merasa seronok dan bertambah sihat dan yakin.

Perasaan ini pernah dikatakan oleh Dr Muhaiya di TV2 beberapa hari yang lepas. Katanya: “Perbuatan memberitahu kepada seseorang itu keadaan baiknya akan membahagiakannya dan menaikkan semangatnya. Kalau kita nyatakan hal keburukannya atau kelemahannya maka dia akan menjadi kurang ceria. Pujian yang diberikan kepada seseorang itu adalah peransang”.

Katanya lagi seorang doktor perlu melayan pesakitnya sebagai pelanggan yang dihormatinya. Mulakan percakapan dengan sopan santun dan bersikap mesra. Kalau pesakit membawa anak atau ibunya bercakap2lah dengan mereka dengan mesra dan secara pribadi.

Dan ramai doktor sekarang ini berbuat demikian dengan pesakitnya. Ini saya perasan bila saya selalu bertemu mereka sejak akhir2 ini. Semasa saya membuat pembedahan mata akhir Mac dahulu Doktor terlibat juga memuji saya katanya: "Pesakit bagus kerana matanya tak bergerak banyak dan mudah saya buat kerja". Ini telah membuat saya merasa seronok.

Kadang2 saya hairan juga kenapa kami pelanggan mereka lambat dipanggil untuk diperiksa. Rupa2nya mereka sekarang ini lebih mesra dan mengambil lebih masa bersama pesakit yang dirawati bertanya hal dan beramah mesra dengan mereka. Kesannya pesakit akan merasa lebih selesa dan cepat sembuh (sepatutnyalah kerana hati bahagia dilayan dengan baik). Doktor yang merawat saya pun sekarang ini kadangkala saya rasa mereka itu seolah kawan yang boleh berbicara.

____________________________

Bacaan tekanan darah saya dah pun turun kepada keadaan biasa macamlah semasa saya berumur 40 tahun dulu (80/120). Berat badan saya juga nampaknya dah juga turun. Lain-lain keputusan terhadap kandungan darah saya memuaskan doktor yang merawat, itulah dinyatakannya saya dapat A+++. Yang lainya bergantunglah kepada kehendak Allah yang maha kuasa, InshaAllah segalanya akan berjalan dengan baik. Secara amnya saya berpuas hati dan seronok sekarang dan berharap yang terbaik dimasa hadapan.

Lebih seronok lagi ialah kerana kos perubatan yang saya kena bayar masih RM1.00 dan kos minyak motor kapcai saya (20 sen?). Dan mendapat perkhimatan kesihatan yang tak ternilai.

Dan saya masih berpegang dengan kata semangat kami (pelajar sekolah) ketika kami di sekolah tahun 70an dahulu:

Do and hope for the best and prepare for the worse”

Alhamdulillah . . .






Ada satu lagi perubahan yang saya nak lakukan. Ini adalah saranan dari TV2. Yaitu berpuasa. Dan ini adalah puasa yang sangat istemewa. yaitu berpuasa dari berbuat apa2 yang negatif. Kalau ada kesempatan saya akan catatkan konsepnya nanti.

*************************************************************


No comments:

. KENANGANKU DITULIS SUPAYA KU TAK TERLUPA . . . 067:003 "Dia lah yang telah mengaturkan kejadian tujuh petala langit yang berlapis-lapis. Engkau tidak dapat melihat pada ciptaan Allah Yang Maha Pemurah itu sebarang keadaan yang tidak seimbang dan tidak munasabah. Jka engkau ragu, maka ulangilah pandanganmu – dapatkah engkau melihat sebarang kecacatan?"[Al Mulk:003]

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

ASAL NAMA CHANGKAT PETAI

NEGERI ASALKU

NEGERI ASALKU

YANG DIMINATI

YANG DIMINATI
Petikan Dari Buku Keluaran MARDI

About Me

My photo
Ase dari Kuala. Lahir di Changkat Pete. Besor di Kuala, sekolah Tanah Merah, Lubuk, Padang Assam, Clifford, St Georges (Taiping), STAR (Ipoh), MPPP (Penang). Meranto pula ke K Bharu dan KL/Pj/Selangor. Sekarang dah pencen tapi masih belajor. Rindukan duduk di kampong tapi ini hanya menjadi angan2

PANDAK CHANGKAT PETAI