TUNJOLKANLAH KEBOLEHAN KITA
Dalam posting saya pada bulan February lalu ada saya masukkan cerita tentang kelebihan atau keistemewaan seseorang. Ada yang menggunakan istilah Inggerisnya Niche.
Minggu lepas saya terdengar dalam siaran TV2 memperkatakan perkara yang sama. Secara rengkasnya dalam perbincangan di TV2 tersebut menyatakan bahawa setiap manusia mesti menonjolkan keistemewaan masing2 dan memasarkannya kepada masyarakat. Ini adalah bagi membolehkan ia menjualnya atau memberitahu kepada umum apa yang dia boleh buat bagi kepentingan masyarakat dan dirinya sendiri.
Keistemewaan seseorang itu dapat ditonjolkan melalui dirinya sendiri menggunakan iklan, penerangan, kad nama dan sebagainya. Ianya juga dapat ditonjolkan oleh manusia lain terutama pelanggannya yang pernah mendapat “Khidmatnya” dan berpuas hati mengenainya dan mahu orang lain yang ingin untuk mendapat perkhidmatan yang sama.
Lagi ramai manusia yang berbuat demikian (menonjolkan keistemewaan masing2) maka bertambah majulah sesuatu masyarakat itu.
Contohnya:
Di dalam sebuah taman perumahan atau kampong atau bandar perlulah kita mengetahui siapa yang berupaya memberi perkhidmatan di antara penduduknya. Kalau seorang individu itu pandai mengendalikan urusan paip air maka perlulah dia memasarkan perkhidmatannya supaya semua orang tahu yang dia boleh berbuat demikian. Jadi tak perlulah penduduknya berurusan keluar kawasan bagi mendapatkan urusan menyambung paip air atau membaiki mana yang rosak. Kawan saya pernah kena bayar RM120.00 apabila berurusan dengan syarikat membaiki paip air yang hanya mengantikan alat ganti yang berharga RM3.00. Itulah polisi syarikat mengenakan bayaran sekurang2nya RM50.00 kalau kita telefon mereka untuk datang. Walhal saya ada kawan, juga seorang tukan paip yang akan hanya mengenakan harga alat ganti dan mungkin belanja minum di warung kopi.
Jadi kalau kita tahu ahlinya maka kita dapat jimatkan kos.
Atau kalau atap rumah kita bocor, kita boleh panggil mereka yang ahli yang boleh membetulkan kebocoran tersebut dengan kos yang minimal.
Serupa juga dengan mereka yang pakar membaiki kereta. Dengan adanya iklan melalui kad nama atau poster atau dari mulut ke mulut kita boleh mendapat perkhidmatan terbaik dengan kos yang minimal termasuk nasihat percuma kalau betul caranya.
Rengkasnya, keistemewaan perlu kita hebahkan supaya masyarat tahu kebolehan kita dan kita sendiri akan mendapat kepuasan apabila usaha kita disanjung dan kita menjadi popular dengan keistemewaan kita itu.
Tapi bukannya mudah untuk menjadi manusia yang pakar dalam satu2 bidang. Perlulah ia berusaha membaiki dan memajukan kebolehannya sebelum keistemewaanya itu tertanam pada dirinya. Kemudian barulah ia boleh menghebahkan kebolehannya untuk digunakan bagi faedah manusia lainnya.
Kalaulah kita seorang pakat tetapi orang lain tak tahu hal tersebut maka ianya tak akan memberi faedah kepada masyarakat dan negara.
Tetapi perlulah juga bahawa keistemewaan tersebut adalah keistemewaan yang membawa untung kepada kita dan kepada masyarakat. Jangan pula kita menjadi istemewa dalam hal2 yang melanggar undang2 atau merosakkan masyarakat dan yang tak disuka orang.
No comments:
Post a Comment